انواع روش‌های سرمایه گذاری در بورس (مستقیم و غیرمستقیم)

3240 نفر 5 دقیقه
سرمایه گذاری در بورس - سرمایه گذاری در مانو

سرمایه گذاری در بورس را می‌توان به کارزاری تشبیه کرد که برای موفق شدن در آن باید با حداکثر آمادگی وارد شد و هر لحظه منتظر اتفاقات جدیدی بود. می‌بایست مانند یک فرمانده، لشکری از پیاده‌نظام و سواره‌نظام تشکیل داد که هر کدام وظیفه خاص خودشان را به عهده دارند. لشکر شما باید مجهز به ابزارها و تکنولوژی‌های مدرنی باشد که از غافل‌گیری شما جلوگیری کنند.

برای موفق شدن در این نبرد باید استراتژی داشت. استراتژی که ریسک شما را کنترل کند و در عین حال، با نگاهی به آینده، نوید پیروزی بدهد؛ که اگر این اصول رعایت نشود، در بهترین حالت باید منتظر فرسایش تدریجی سرمایه بود.

چرا بورس اوراق بهادار انتخاب خیلی از مردم است؟

با نگاهی به بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری در 20 سال گذشته، این حقیقت آشکار می‌شود که همواره بازار سرمایه، گوی رقابت را از دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری مثل ارز، طلا و مسکن ربوده است. اما سرمایه گذاری در بورس چه ویژگی‌هایی دارد و برای موفق بودن در آن باید به چه اصولی پایبند بود.

به طور خلاصه، بورس اوراق بهادار، بازاری است که سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی در آن معامله می‌شود و هر فرد متناسب با تعداد سهامی که خریداری می‌کند در سود و زیان آن شرکت سهیم خواهد شد. کسب سود در این بازار به دو صورت است. یکی افزایش قیمت سهم (اختلاف قیمت خرید و فروش) و دیگری سود نقدی که هر شرکت با توجه به فعالیتی که در یک سال داشته است، در مجمع عمومی سالیانه تقسیم می‌کند.

هم اکنون بیش از 600 شرکت از 52 صنعت مختلف، در بازار سرمایه وجود دارد که سهام آنها در بورس معامله می‌شود. از طرفی طبق تحقیقی که صورت گرفته بود، در هر ثانیه نزدیک به 3 خبر اقتصادی منتشر می‌شود. هر کدام از این اخبار، می‌تواند روی برخی شرکت‌ها اثر مثبت و روی برخی اثر منفی بگذارد و البته ممکن است روی شرکت‌هایی نیز بی‌تاثیر باشد.

مشاهده این اخبار به تنهایی کار خارق‌العاده‌ای خواهد بود، چه برسد به اینکه اخبار را دید، تحلیل کرد و بر مبنای آن تصمیم به خرید یا فروش سهمی گرفت.

همچنین برای تشخیص زمان اثرگذاری و نحوه این اخبار و رفتارشناسی معاملات، باید شناخت کافی از حوزه‌های مالی مثل اقتصاد و حسابداری و حوزه‌های غیرمالی مثل ریاضی، آمار و کامپیوتر داشت. با محیطی که برای سرمایه گذاری در بورس توصیف شد، قطعا پیگیری دائمی فعالیت این شرکت‌ها و انتخاب بهترین گزینه سرمایه‌گذاری کار آسانی نخواهد بود. البته بورس تنها متعلق به سهام نیست و ابزارهای دیگری مانند انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اوراق با درآمد ثابت و اوراق صکوک نیز وجود دارد که بر تنوع آن افزوده است. به همین دلایل است که با قطعیت می‌توان گفت که سرمایه گذاری در بورس را نمی‌توان به عنوان شغل دوم و درآمد اول، در نظر گرفت.

راه حل کجاست؟

این مطالب گفته نشد تا شما از سرمایه گذاری در بورس دلسرد شوید. دانستن برخی واقعیت‌ها کمک می‌کند تا بدانید قصد ورود به چه بازاری و با چه ویژگی‌ها و ریسک‌هایی دارید.

با این تفاسیر اگر مواردی را که گفتیم  در خود می بینید (مهمتر از همه، تخصص و زمان کافی)، این گوی و این میدان.

با دریافت کد معاملاتی از یک کارگزاری، به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای معامله‌گری را شروع کنید.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

افراد زیادی با توجه به مزایای سرمایه گذاری در بورس به دنبال ورود به این بازار و کسب درآمد از آن هستند. با این حال تخصص و زمان کافی و همچنین ابزارهای تکنولوژیک برای انتخاب بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در اختیار ندارند.

مانند تمام دنیا، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین راه‌حلی است که به این افراد پیشنهاد می‌شود. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به این معنی که پول و سرمایه خود را در اختیار یک تیم یا شرکت متخصص قرار می‌دهند و آن شرکت در ازای کارمزدی که دریافت می‌کند، 24 ساعته در تلاش است که بهترین عملکرد را برای سرمایه تحت اختیارش به دست آورد.

با انتخاب این روش مدیریت سرمایه و نحوه سرمایه‌گذاری را به اشخاصی می‌سپارید که مهارت بالاتری نسبت به شما دارند و با توجه به زمانی که صرف این کار می‌کنند، ‌شناخت بهتری نسبت به بازار و تحولات آن دارند. در نتیجه دغدغه شما از جهت زمان و مهارت، تا حد قابل‌قبولی از بین می‌رود.

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

سرمایه‌گذاری از طریق شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از مهمترین روش­‌های سرمایه­‌گذاری غیرمستقیم در بورس هستند.

سبدگردانی

در سبدگردانی، سبدگردان مسئولیت سرمایه‌گذاری و به صورت کلی مدیریت سهام و سرمایه را بر عهده دارد و با توجه به اطلاعات و دانشی که دارد، به جای شخص و از جانب او کار خرید و فروش را انجام می‌دهد. سبدگردان با توجه به تغییرات بازار در بازه‌های زمانی مختلف نسبت به خرید و فروش و یا نگهداری سهام تصمیم‌گیری می‌کند. طرح سرمایه‌گذاری طاووس در مدیریت ثروت مانو، به سبدگردانی سرمایه مشتریانش می‌پردازد که برای استفاده از مزایای این طرح می‌بایست حداقل 250 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کنید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق سرمایه‌گذاری مجموعه‌ای از اوراق مشارکت، سهام و سایر دارایی‌هاست. در واقع، صندوق سرمایه‌گذاری، مجموعه‌ای از پول افراد مختلف است که یک جا جمع شده و مدیر صندوق وظیفه مدیریت و انتخاب دارایی‌های مختلف متناسب با نوع صندوق دارد. به عبارت دیگر، مدیریت صندوق با دانش و مهارتی که دارد به افراد کمک می‌کند با هر مقدار سرمایه و دانشی که دارند، بتوانند در ابزارهای متنوع بازار سرمایه و دیگر دارایی‌ها، سرمایه‌گذاری کنند. با این روش شما عضوی از یک صندوق بزرگ می‌شوید و در سود و زیان صندوق، متناسب با سرمایه‌ای که گذاشتید، سهیم می‌شوید. البته هر صندوق شامل ارکانی است که وظیفه اداره و نظارت بر عملکرد صندوق را به عهده خواهد داشت.

طرح سرمایه‌گذاری شاهین و آمین در مدیریت ثروت مانو به اینگونه سرمایه­‌گذاری می‌پردازد.

 

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

مزایا و معایب هرکدام از این روش‌ها چیست؟

در سرمایه‌گذاری مستقیم باید دانش، مهارت و زمان کافی برای تحلیل و رصد بازار داشته باشید. با این حال چون خودتان مستقیما و بدون واسطه معامله می‌کنید، کارمزدی برای سود و زیان به مدیر سبد یا صندوق پرداخت نمی‌کنید.

در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با استفاده از سبدگردانی، تمامی مسئولیت را به شخص دیگری واگذار می‌کنید، این شخص به‌صورت اختصاصی سهام شما را متناسب با درجه ریسک‌پذیری‌تان مدیریت می‌کند. در صندوق‌ها نیز، تیمی از افراد حرفه‌ای و ماهر مدیریت این صندوق را برعهده دارند. چون این صندوق مجموعه‌ای از پول افراد مختلف است، بنابراین سرمایه بیشتری دراختیار تیم معامله‌گر قرار می‌گیرد که می‌توانند در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند و در نتیجه ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند. البته تیم صندوق به‌صورت اختصاصی برای شما کار نمی‌کند و در راستای اهداف صندوق حرکت می‌کند. در پایان شما می‌توانید با توجه به میزان سرمایه، دانش، مهارت و زمانی که در اختیار دارید، در مورد روش مناسب برای ورود به بازار سرمایه تصمیم‌گیری کنید.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

4 نظر

  • علی رضا

    alirezaghodratighodrati@gmail.com

  • علی رضا

    عالی بود

    • علیرضا بردبار

      متشکر، اگر فکر می‌کنید، این مطلب در افزایش سواد مالی اطرافیانتان کمکی می‌کند، از اشتراک آن دریغ نکنید

  • میثم ترکاشوند

    mythmtrkashwnd49@gmail.com