استراتژی چراغ چشمک زن

1537 نفر 5 دقیقه
بورس - مانو - امید - بازار - استراتژی

در ادامه سری مقاله‌های استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، در این مقاله بنا داریم به یکی از استراتژی‌های مهم و در عین حال بسیار ساده به نام استراتژی چراغ چشمک زن بپردازیم که می‌تواند در ورود به یا خروج از یک بازار یا سهم به ما کمک شایانی کند.

فلسفه استراتژی چراغ چشمک زن

امروزه همه ما یا رانندگی می‌کنیم یا رانندگی افراد دیگر را می‌بینیم. تفاوت رانندگی و به اصطلاح فرهنگ رانندگی متفاوت است. برخی افراد از چراغ راهنما یا warning light استفاده می‌کنند و دیگران را از پیچیدن یا ترمز کردن آگاه می‌کنند و حتی گاهی با جفت راهنما به وقوع یک خطر و حادثه هشدار می‌دهند، البته از سوی دیگر، برخی افراد نیز اعتقادی به چراغ راهنما ندارند و بدون هیچ توجهی، برای خود و دیگران خطر ایجاد می‌کنند.

شکل 1- افزایش حجم همزمان با افزایش قیمت

این به اصطلاح راهنما و چشمک زدن در بازار سهام نیز وجود دارد و می‌توان این استراتژی چراغ چشمک زن را که به هشدار تغییر روند سهام اشاره دارد، پیاده کرد.

به عبارت ساده طبق استراتژی چراغ چشمک زن، سهامی را می‌خریم که بافرهنگ باشند و هنگام تغییر روند راهنما بزنند و از سهامی که چنین رفتاری را رعایت نمی‌کنند و برای ما خطر و ضرر ایجاد می‌کنند، دوری می‌کنیم.

منظور از چراغ چشمک زن چیست؟

در واقع، چراغ راهنما در بازار همان حجم معاملات است. تقریبا همه ابزارها در تمام بازارها در همه جای دنیا از سهام گرفته تا کریپتوکارنسی‌ها، از حجم معاملات به عنوان هشداری برای گرفتن سیگنال تغییر روند استفاده می‌شود. به طور کلی، سه روند صعودی (Bullish)، نزولی (Bearish) و خنثی (Side) وجود دارد. سهامی که بافرهنگ باشند، هنگام تغییر هر کدام از روندها، راهنما می‌زنند.

حجم باید با روند سهم هم جهت باشد

این نکته کلیدی این استراتژی است که حجم با روند سهم هم‌جهت باشد به این معنی که اگر سهمی در حال صعود است و روزانه قیمتش افزایش می‌یابد، حجم معاملاتش نیز باید افزایش داشته باشد. در این صورت است که می‌توان گفت، روند حالت پایداری دارد و اگر با وجود رشد قیمت، حجم نیز زیاد شد می‌توان به ادامه روند امیدوار بود.

اما اگر قیمت رشد کرد ولی حجم معاملات کم شد، به این معنی است که خریدار کمتر شده و این همان هشداری است که می‌گوید من در حال دور زدن یا به اصطلاح تغییر روند یا استراحت هستم. در واقع، در اغلب اوقات، حجم معاملات کم در انتهای یک روند صعودی به معنای آماده شدن برای تغییر روند است.

اگر به شکل 1 توجه کنید، در روند صعودی دو قله یا اسپایک در حجم معاملات دیده می‌شود و در کندل‌های مثبت شاهد افزایش حجم معاملات هستیم، به همین خاطر به راحتی روند صعودی سهم حفظ شده است.

الگوی سر و شانه و رابطه آن با حجم معاملات

استراتژی چراغ چشمک زن

شکل 2- الگوی سر و شانه

شکل 2 یک الگوی سر و شانه در سقف را نشان می‌دهد. این الگو تحت شرایطی می‌تواند هشداری برای شروع روند نزولی باشد.

برای تحقق این پیش‌بینی، معمولا انتظار می‌رود که در شانه سمت راست، حجم کمتری از معاملات در مقایسه با شانه سمت چپ مشاهده شود. به این معنی که سهم توانایی صعود ندارد و به معامله‌گر چشمک تغییر روند می‌زند. به عبارت دیگر اگر رابطه حجم با روند معکوس شد، هشداری برای تغییر روند در نظر گرفته می‌شود. در الگوی سر و شانه کف نیز وضعیت برعکس، صادق خواهد بود.

تفاوت پول بک و اصلاح چگونه مشخص می‌شود؟

تصور کنید که سهم در حال صعود است و با استقبال خریداران مواجه است، به همین خاطر، ممکن است بازار نیز با آن همراهی کند، که این مسئله با افزایش حجم معاملات دیده می‌شود.

پس از مدتی، قیمت به جایی می‌رسد که خریداران نسبت به ادامه روند و ارزش سهم، به شک و تردید می‌افتند. اینجا جایی است که قیمت ممکن است با افت مقطعی و کوتاه مدت روبرو شود که به آن اصطلاحا پول بک گفته می‌شود.

این سطح بسیار تعیین‌کننده است و اگر فروشنده زیادی وجود داشته باشد و خریدار در این سطح اقدام به خرید نکند، سهم نزول می‌کند و وارد فاز اصلاحی می‌شود.

اما اگر حجم معاملات کم و فروشنده جدی وجود نداشته باشد، خریداران دوباره وارد میدان می‌شوند و قیمت سهم را بالا می‌برند.

استراتژی چراغ چشمک زن

شکل 3- کاهش حجم در پول بک

استراتژی چراغ چشمک زن در سهم اپل

همانطور که گفته شد این تکنیک بسیار ساده را می‌توان روی هر ابزار و بازار سرمایه‌گذاری به کار برد. شکل 4 نمودار سهام اپل را نشان می‌دهد.

در این نمودار مشخص است که انتهای روند نزولی حجم معاملات کم شده و هر چه به انتهای روند نزدیک‌تر شده، کندل‌های حجمی نیز کوتاه‌تر شده است. این یعنی با وجود کاهش قیمت، حجم معاملات نیز کمتر شده و فروشنده‌ای باقی نمانده‌ است و این همان چراغ چشمک زنی است که نسبت به تغییر روند هشدار می‌دهد. پس از آن نیز یک روند صعودی شکل گرفته است.

استراتژی چراغ چشمک زن

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد، با همین تکنیک ساده می‌توان کل بازار را تحلیل کرد. هر جا شاخص در حال صعود است، حجم معاملات نیز باید رشد داشته باشد، در غیراینصورت باید منتظر تغییر روند بود.

توصیه می‌شود قبل از خرید و فروش هر سهم، ابتدا به نمودار آن توجه کنیم و از چراغ چشمک زن اطمینان پیدا کنیم. می‌توان سهامی را خرید که به این رفتار عادت دارند. سابقه سهام را بررسی کنید و نسبت به بافرهنگ بودن آن، اطمینان حاصل کنید.

معمولا سهام بزرگ و نقدشونده این ویژگی را دارند. با همین استراتژی ساده استراتژی چراغ چشمک زن می‌توان سیگنال خرید و فروش گرفت.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان بابت تحلیل و رصد اخبار اقتصادی، بتوانند متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.