استراتژی معاملاتی دکتر خوب

1400 نفر 5 دقیقه
استراتژی - سرمایه گذاری - مانو - امید - بورس

به طور خلاصه استراتژی معاملاتی دکتر خوب، به این موضوع می‌پردازد که همانگونه که رجوع به یک دکتر متخصص، متعهد و باتجربه برای حفظ سلامتی لازم و ضروری است در امر سرمایه‌گذاری نیز به همین منوال است.

سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیم

سوالی که همیشه قبل از شروع سرمایه‌گذاری باید از خودمان بپرسیم، این است که با توجه به شرایط بازار که شاید استرس و هیجان زیادی به ما منتقل کند، آیا توانایی و تخصص مدیریت مستقیم دارایی داریم یا باید از مشاوران خوب استفاده کنیم و یا شاید از روش‌های غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم؟

در استراتژی معاملاتی دکتر خوب به دنبال پاسخ به این سوال هستیم. همچنین اینکه یک مشاور سرمایه‌گذاری خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. برای تشریح مسئله، با یک مثال ساده پزشکی شروع می‌کنیم.

استراتژی معاملاتی دکتر خوب - مدیریت ثروت مانو

آیا ویزیت پزشک کار ضروری است؟

قطعا زمانی که بدن ما حالت طبیعی خود نداشته باشد، رجوع به یک دکتر متخصص بسیار لازم و ضروری است و خیلی از اوقات با چک‌آپ‌هایی که انجام می‌دهیم، از بروز مشکلات آتی پیشگیری می‌کنیم.

ویژگی یک دکتر خوب

به طور خلاصه می‌توان یک دکتر خوب را اینگونه تصور کرد که با حداقل دارو و با کمترین عوارض، حال بیمارش را خوب کند. گاهی ممکن است با یک تجویز بسیار ساده مثل قرص یا سرم حال بیمار بهبود پیدا کند.

اما ممکن است گاهی لازم به جراحی باشد. گاهی نیز ممکن است تغییر در رژیم غذایی یا دستور به ورزش را توصیه کند. گاهی داروی خاص و گاهی نخوردن یک دارو را تجویز کند. چیزی که مشخص است، روش‌ها و ابزارها متفاوت و متنوع است، اما هدف مشخص است. حال خوب با حداقل عوارض

استراتژی معاملاتی دکتر خوب نیز به همین نکته اشاره می‌کند. در سرمایه‌گذاری نیز ابزارها و روش‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. گاهی باید پول خود را در بانک سپرده کرد، گاهی در بورس، زمانی نیز با توجه به شرایط در صندوق‌های طلا و یا ترکیبی از این موارد. البته که خیلی از اوقات می‌تواند ترکیبی از این موارد باشد.

حتی در بورس نیز گزینه‌ها متنوع است. در شرایطی به سراغ سهام رشدی می‌رویم، گاهی نیز سهام ارزشی و یا سهامی که پروژه‌های توسعه‌ای و بنیاد قوی دارند می‌رویم. اهداف سرمایه‌گذاری خود را کوتاه‌مدت یا بلندمدت در نظر بگیریم. یا ترکیبی از این موارد.

در واقع ترکیبی از راه‌حل‌های مختلف می‌تواند برای دردهای مختلف مناسب باشد. تا اینجا متوجه شدیم که دامنه دردها و راه‌حل‌ها زیاد هستند.

خود دکتر نیز قبل از نسخه دادن، باید پاسخ چندین آزمایش را ببیند، از چندین ابزار استفاده کند، به دستگاه‌های پیشرفته و ساده خود رجوع کند تا بتواند نسخه ویژه یک بیمار را تجویز کند.

طرح یک چالش

آیا با توجه به اینکه بیش از هزاران دارو در داروخانه وجود دارد، می‌توانیم بدون دانستن علم پزشکی و به صورت تصادفی یا به گفته فامیل و دوستان، یک دارو را برداریم و مصرف کنیم؟ قطعا خیر. می‌دانیم که انتخاب ما ممکن است عوارض زیادی حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

چرا ما دچار سردرگمی شدیم؟ به این خاطر که داروها و دردها زیاد هستند به همین خاطر، راه‌حل‌ها نیز به همان نسبت زیاد متنوع هستند. قطعا ما به فرد متخصصی نیاز داریم که از بین هزاران دارو، داروهای مفید و حتی ترکیبی از آنها را برای ما انتخاب کند.

با این حال، حتی ممکن است بیماری جدیدی نیز مثل کرونا ظاهر شود. در اینجا، خود دکترها نیز باید تحقیقات زیادی کنند، جلسات متعددی برگزار کنند، نتایج آزمایشات مختلف را مشاهده کنند تا به تولید یک واکسن یا یک دارو برسند.

آیا ممکن است ما زندگی روزمره خودمان را داشته باشیم و همزمان ویژگی تمام داروهای داروخانه را بشناسیم؟ تمام ورزش‌هایی که هر کدام برای ماهیچه یا مفصل خاصی در بدن مناسب است را بشناسیم؟ آیا به تخصص جراحی تسلط داریم؟ و صدها سوال دیگر.

200 سال پیش، امید به زندگی 30 سال بود. یعنی مردم به طور متوسط 30 سال عمر می‌کردند ولی امروز اینگونه نیست و این عدد به تقریبا 80 سال رسیده است. بخش قابل‌توجهی از آن مدیون بهداشت است. به عبارت دیگر، پزشکان توانستند به مردم ثابت کنند که مفید هستند و توانایی باکیفیت کردن عمر ما را دارند.

احتمالا، تا اینجا قبول داریم که دکتر رفتن لازم و ضروری است. حال به این پرسش می‌رسیم که کدام دکتر بهتر است؟

ویژگی‌های یک دکتر خوب

برای آنکه یک دکتر خوب و مناسب را پیدا کنیم شاید توجه به چند پارامتر اساسی بسیار راهگشا باشد. درست است که روش‌ها مختلف و متنوع است، اما هدف یکی است، حال بهتر با عوارض کمتر که مصداق آن در بورس و سرمایه‌گذاری سود بیشتر با ریسک کمتر می‌شود.

این یعنی اگر یک دکتر با تجویز مسکن‌ها، قرص‌های قند و فشار خون قوی به دنبال بهبود سریع حال ماست احتمالا دکتر مناسبی نباشد چرا که عوارض آنها را در نظر نگرفته است. ممکن است درد ما برای مدتی از بین برود ولی ممکن است عمر ما را کوتاه کند و عوارض بیشتری داشته باشد.

مشاوری که در سرمایه‌گذاری به دنبال سود زیاد با ریسک زیاد است نیز همین مصداق را دارد. شاید تک سهم شدن و تحمل ریسک بالا، به عمر سرمایه‌گذاری ما آسیب‌های غیرقابل‌جبرانی وارد کند.

تعداد ویزیت‌های دکتر

ممکن است پارامتری که برای ما درجه اهمیت بالایی داشته باشد تعداد ویزیت‌های دکتر باشد. اینکه چقدر مشتری دارد، از دو جنبه قابل بررسی است. اینکه مردم او را قبول دارند و به همین خاطر شهرت دارد و از طرف دیگر، مشتری زیاد تجربه بالاتری به او داده است.

تاییدیه‌های رسمی

احتمالا اینکه دکتر مورد نظر رسمی باشد یا نه، مهر نظام پزشکی داشته باشد، تخصص لازم را دارد و یا از کجا تخصصش را گرفته، اهمیت زیادی داشته باشد.

آیا جامعه علمی او را تایید می‌کند؟

احتمالا با بررسی این سه پارامتر یعنی تعداد ویزیت، حجم مشتری و بررسی تاییدیه‌های رسمی گام‌های مهمی برای انتخاب یک دکتر خوب برداشته‌ایم.

استراتژی معاملاتی دکتر خوب در حوزه سرمایه گذاری

بار دیگر، مانند سوال دکتر، اینجا نیز می‌پرسیم که آیا اصلا ما به یک مشاور سرمایه‌گذاری نیاز داریم؟ و اگر بله، مشاور سرمایه‌گذاری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که گفته شد، هدف از سرمایه‌گذاری کسب سود بیشتر همراه با ریسک کمتر است همانطور که در پزشکی، حال خوب به همراه عوارض کم مطرح بود. جالب است که در سرمایه‌گذاری پارامتر مهم سود نیست بلکه ابتدا مبحث ریسک مطرح می‌شود. به همین خاطر شاید مهمترین پارامتری که باید یک مشاور سرمایه‌گذاری خوب داشته باشد، در نظر گرفتن ریسک‌های معقول در انتخاب‌های سرمایه‌گذاری اوست.

بتا، معیاری برای اندازه‌گیری ریسک

ریسک یک پارامتر انتخابی است که می‌توان با معیاری به نام بتا آن را اندازه‌گیری کرد. احتمالا باید دنبال مشاوری باشیم که در شرایط عادی بازار، بتای کمتر از یک داشته باشد و در شرایط بازار منفی، بتای او خیلی کمتر از یک باشد.

به طور خلاصه، بتا نشان‌دهنده این مطلب است که ما چند برابر متوسط بازار، ریسک کرده‌ایم. زمانی که بتا 1 باشد، به این معناست که به اندازه بازار ریسک تحمل می‌کنیم. با رشد بازار، پرتفوی ما صعودی و با منفی شدن بازار، پرتفوی ما نیز منفی می‌شود.

وقتی بتا 0.8 در نظر گرفته شود، یعنی به اندازه 80 درصد بازار ریسک می‌کنیم و اگر بازار صعودی و مثبت شود، ما به اندازه 80 درصد بازار سود شناسایی می‌کنیم و برعکس. بنابراین، بتا یک پارامتر انتخابی است که متناسب با شرایط بازار و درجه ریسک‌پذیری مشتری تعیین می‌شود.

پس اولین پارامتر یک مشاور خوب این است که بتواند بتا را متناسب با وضعیت بازار و مشتری خود به درستی انتخاب کند، که این بتا را می‌توان در عملکرد معاملاتی او یافت.

بازدهی، معیاری برای عملکرد

دومین پارامتر، بازدهی یا سود است. طبیعتا اگر مشاوری بتواند به طور متوسط، ماهیانه 1 درصد بیشتر از بازار بازدهی داشته باشد، می‌توان نتیجه گرفت که این شناسایی سود، تصادفی نیست و بر اساس مهارت و دانش اوست. یا حتی می‌توان بازدهی دلاری یا تورمی نیز در نظر گرفت، به این معنی که از متوسط رشد دلار یا تورم، چقدر بیشتر سود شناسایی کرده است. گفته شد که بازدهی مطلوب در کنار ریسک معقول، بررسی می‌شود.

سابقه بیشترین ضرر

اما پارامتر سوم، سابقه بیشترین ضرری است که مشاور شناسایی کرده است. برای مثال، مشتری در بهترین حالت بازار (19 مرداد 1399) پرتفوی خود را در اختیار مشاور قرار داده و در بدترین شرایط بازار (3 خرداد 1400) سرمایه خود را خارج کرده است. در این شرایط، عملکرد مشاور چگونه بوده است.

برای مثال دکتر می‌توان اینگونه گفت که تعداد مرگ و میر جراحی‌های او چقدر بوده و چه تعداد زیر تیغ این دکتر فوت می‌کنند.

عدد معقول شناسایی ضرر در بدترین شرایط بازار و در سطح ریسک متوسط، 35 درصد است. اگر مشاوری 60 درصد ضرر شناسایی کرده است، شک کنید چرا که این عدد بسیار بیشتر از حالت معمول است.

مجوزهای رسمی

همانطور که مهر نظام پزشکی برای دکتر مهم بود، اینجا نیز مجوز رسمی سبدگردانی از سازمان بورس شرط لازم است. داشتن مجوز اطمینان خاطری است که او تحت نظارت است، شماره مجوز دارد، حداقل دانش سرمایه‌گذاری دارد. اما قطعا شرط کافی نیست.

دارایی تحت مدیریت

همانطور که در مثال دکتر گفته شد، اینجا نیز تعداد و حجم مشتری می‌تواند نشان‌دهنده تجربه زیاد او باشد. یک مشاور خوب هم باید تعداد مشتری و هم حجم دارایی تحت مدیریت (aum) زیادی داشته باشد. می‌توان طبق یک قاعده سرانگشتی گفت که دارایی تحت مدیریت بیش از 200 میلیارد تومانی در یک سبد، تقریبا مناسب است.

اعداد بالای aum، احتمالا نشان‌دهنده اخلاق حرفه‌ای، پشتیبانی بهتر، مهارت حرفه‌ای مدیریت و نهایتا عملکرد بالای معاملاتی مشاور سرمایه‌گذاری باشد.

به عبارت دیگر، وقتی مشاور معامله می‌کند باید آلفا مثبت داشته باشد، توانایی این را داشته باشد که در نقاط ورود و خروج مناسب را شناسایی کند. احتمالا اگر پارامترهای گفته شده در کنار هم گذاشته شود، انتخاب یک مشاور سرمایه‌گذاری مناسب، راحت‌تر خواهد بود.

نقش یک دکتر خوب در افزایش عمر سرمایه‌گذاری ما

با توجه به مطالب گفته شده به این نتیجه‌ می‌رسیم که ما چرا این همه استرس و ریسک‌های عجیب و غریب تحمل می‌کنیم. قطعا برای پولی که به دست آورده‌اید، زحمات زیادی کشیده‌اید، پس توصیه می‌شود تا متخصص نشده‌اید، تمام سرمایه‌ خود را به صورت مستقیم، سرمایه‌گذاری نکنید و با یافتن یک مشاور سرمایه‌گذاری خوب، مسیر موفقیت را کوتاه‌تر کنید.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سخن پایانی

در استراتژی معاملاتی دکتر خوب، دنبال مشاوری می‌گردیم که ویژگی‌های یک متخصص دلسوز را داشته باشد. او باید علاوه‌ بر تلاش برای کسب سود بیشتر، در راستای تحمل ریسک کمتر نیز گام بردارد. سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به رصد و تحلیل اخبار اقتصادی، بتوانند متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، به صورت غیرمستقیم در بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.