آیا به سرمایه گذاری در بورس های خارجی فکر می‌کنید؟

1487 نفر 5 دقیقه
سرمایه گذاری در بورس های خارجی - سرمایه گذاری در مانو

افرادی که در بورس فعالیت می‌کنند، پس از مدتی به سرمایه گذاری در بورس های خارجی نیز علاقه‌مند می‌شوند. گستردگی و تنوع بازار در کشورهای دیگر و درآمد ارزی از عواملی هستند که نقش مهمی در انگیزه افراد برای سرمایه‌گذاری در این بازار بازی انگیزه می‌کنند.

اولین تصوری که هر فردی از بازار بورس خارجی دارد، سالن‌های شلوغ وال ‌استریت و معاملات کلان و گران قیمت در این بازارها است. همین تصور باعث می‌شود که حضور در این بازارها ترسناک به نظر برسد.

دسته‌بندی بازارهای جهانی

بازارهای جهانی معمولا به ۴ دسته، بازار سهام، بازار کالا، بازار اوراق بهادار و بازار تبادلات ارز تقسیم می‌شود.

در بازار سهام، سهام شرکت‌های مختلف در صنایع مختلف توزیع می‌شود.

بازار کالا که در چند دسته سخت شامل طلا، نقره، سیمان، فلزات و غیره و دسته نرم شامل قهوه، اقلام خوراکی وغیره و انرژی شامل نفت، گاز، برق، ذغال سنگ و غیره می‌شود.

بازار اوراق بهادار، که معمولا دولت‌ها برای تشویق مردم به سرمایه‌گذاری اوراقی مربوط به دارایی‌های دولتی را در آن عرضه می‌کنند.

بازار تبادلات ارزی، مانند فارکس که در آن ارز و پول کشورهای مختلف مورد معامله قرار می‌گیرد.

معرفی چند بازار خارجی مهم

نزدک

نزدک، یک بازار الکترونیکی جهانی برای خرید و فروش اوراق بهادار است. نزدک توسط انجمن ملی فروشندگان اوراق بهادار (نزد) ایجاد شد تا سرمایه‌گذاران را قادر به معامله اوراق بهادار روی یک سیستم رایانه‌ای، سریع و شفاف کند که فعالیت خود را در ۸ فوریه ۱۹۷۱ آغاز کرد. اصطلاح، نزدک پیش از این به عنوان «نزدک کامپوزیت» شناخته می‌شد و شاخص بیش از ۳۰۰۰ سهام در نزدک موجود است. برجسته‌ترین غول‌های فناوری و بیوتکنولوژی جهان مانند اپل، گوگل، مایکروسافت، اوراکل، آمازون و اینتل در بورس نزدک حضور دارند.

بازار بورس اوراق بهادار نیویورک

بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) همانطور که از اسمش پیدا است در شهر نیویورک واقع شده است و براساس، ارزش بازار کل اوراق بهادار، بزرگترین بازار مبتنی بر سهام در جهان است. NYSE که قبلاً به عنوان یک سازمان خصوصی اداره می‌شد، در ۸ مارس ۲۰۰۶، به دنبال دریافت مجوز مبادله تجارت الکترونیکی مجمع الجزایر، به یک نهاد عمومی تبدیل شد. در سال ۲۰۰۹ با «یورونکست» ادغام شد و «بورس اوراق بهادار نیویورک یورنکست» بوجود آمد که بعدا توسط «اینترک» خریداری شد.

فارکس

فارکس (FX) بازاری است که ارزهای مختلف کشورها در آن معامله می‌شود. بازار فارکس بزرگترین بازار جهان است که هر روز تریلیون‌ها دلار در آن دست به دست می‌شوند. هیچ مکان فیزیکی متمرکزی وجود ندارد، بلکه بازار فارکس یک شبکه الکترونیکی از بانک‌ها، کارگزاران، موسسات و سرمایه‌گذاران منفرد است (که بیشتر از طریق کارگزاران یا بانک‌ها معامله می‌کنند).

بسیاری از نهادها، از موسسات مالی گرفته تا سرمایه‌گذاران شخصی، به ارز نیاز دارند. آنها سفارشات خود را برای خرید و فروش ارز در شبکه ارسال می‌کنند تا بتوانند با سایر سفارشات ارزی طرف‌های دیگر ارتباط برقرار کنند.

بازار فارکس به جز روزهای تعطیل، ۲۴ ساعت شبانه روز و پنج روز کاری در هفته باز است. اگر حداقل بازار بورس یک کشور و یا بازار جهانی برای تجارت  و معامله باز باشد، ممکن است فعالیت بازار فارکس حتی در روزهای تعطیل نیز ادامه پیدا کند.

حالا که در مورد بازارهای مختلف شناخت پیدا کرده‌اید، وقت آن است که درباره سرمایه گذاری در بورس های خارجی تصمیم‌گیری کنید. اما پیش از هرگونه تصمیم‌گیری چه در بازار بورس داخلی و چه در بازارهای خارجی باید، نسبت به معاملات، فراز و فرودها و زمان مناسب برای خرید و فروش، اطلاعات کسب کنید.

مانند بورس ایران در بورس‌‌های خارجی نیز می‎‌توانید به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم معامله کنید. در روش مستقیم خودتان در بازار معامله می‌کنید و خرید و فروش‌ها را مدیریت می‌کنید. برای این کار مانند ایران باید به کارگزاری‌ها نیاز دارید. اما با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان می‌توانید به صورت غیر مستقیم خرید و فروش سهام انجام دهید. اگر دانش کافی برای شرکت در معاملات را ندارید و یا نمی‌توانید زمان کافی به آن اختصاص دهید، بهتر است از افراد دیگر کمک بگیرید. با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان افرادی که دانش کافی دارند، به نیابت از شما کار معاملات را انجام می‌دهند.

تکنولوژی‌های نوین در این بازارها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. تکنولوژی معاملات الگوریتمی یکی از آنهاست. این تکنولوژی که عمر چندانی از آن نمی‌گذرد چند سالی است که در بازار سرمایه ایران نیز استفاده می‌شود. شرکت تحلیلگر امید به عنوان پیشرو در این بازار فعالیت می‌کند.

به دلیل تحریم‌های مالی که شهروندان ایرانی در سراسر دنیا با آن روبرو هستند، ورود به معاملات بین‌المللی کار چندان آسانی نخواهد بود. برای ورود به این بازارها شاید مجبور باشید، هویت و کشور متفاوتی را اعلام کنید، تا بتوانید از طریق کارگزاری‌ها معاملات را آغاز کنید که این کار نیز ریسک‌های خاص خودش را دارد.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.