۱۰ رفتار مالی که باید تا قبل از ۳۰ سالگی به آن عادت کرد

1292 نفر 5 دقیقه
۱۰ رفتار مالی که باید تا قبل از ۳۰ سالگی به آن عادت کرد - سرمایه گذاری در مانو

امنیت مالی، برای لذت بردن از زندگی در دوران بازنشستگی آخرین چیزی است که ذهن افراد زیر ۳۰ سال را به خود مشغول می‌کند. در این دوره معمولا افراد با استرس زیادی برای خرید «اولین»های گران‌قیمت مثل اولین ماشین، اولین خونه، تشکیل خانواده اقدام می‌کنند و حتی فکر کردن درباره پس‌انداز هم ممکن است سخت باشد. بدون شک برای رسیدن به این اهداف، می‌بایست نکاتی را در نظر گرفت. در این مقاله ۱۰ رفتار مالی که باید تا قبل از ۳۰ سالگی به آن عادت کرد، اشاره می‌شود.

با این حال، برخلاف چیزی که بسیاری از مردم تصور می‌کنند، تلاش برای امنیت مالی نیازی به تمرین محرومیت از خود و خودکم‌بینی ندارد. دستیابی به این هدف در لحظه هم فوایدی دارد، زیرا عدم امنیت مالی می‌تواند تبدیل به منبع جدی استرس شود.

۱.  از جوانی خود لذت ببرید

از جوانی خود لذت ببرید زیرا به اندازه کافی برای درگیر شدن با دنیای بزرگسالان زمان خواهید داشت. زندگی موفق و شاد عبارت است از یافتن تعادل بین گذران زمان با خانواده و دوستان و کار و اوقات فراغت.

ایجاد تعادل مناسب بین زندگی امروز و آینده شما نیز مهم است. از نظر مالی، نمی‌توانیم طوری زندگی کنیم که انگار امروز آخرین روز ماست. ما باید بین آنچه امروز می‌خریم در مقابل آنچه در آینده می‌خریم تصمیم بگیریم. یافتن تعادل صحیح اولین قدم مهم در جهت دستیابی به امنیت مالی است.

۲.بزرگترین سرمایه خود شما هستید

مهارت، دانش و تجربه شما بزرگترین دارایی شماست. ارزش درآمد آینده شما ممکن است از درآمد و سرمایه‌گذاری و پس‌انداز شما در حال حاضر پیشی بگیرد. شغل و آینده شغلی شما مهمترین عوامل دستیابی به استقلال مالی و امنیت هستند. برای کسانی که به تازگی وارد بازار کار می‌شوند، فرصت‌های شغلی آینده درخشانی وجود خواهد داشت. با بازنشسته شدن نیروی کار فعلی و گسترش بازار کار، برای شما موقعیت‌های شغلی زیادی بوجود می‌آید.

به خود به عنوان یک دارایی مالی نگاه کنید. سرمایه‌گذاری روی خودتان در آینده نتیجه خواهد داد. از طریق سخت کوشی، ارتقا مستمر مهارت‌ها و دانش و انتخاب‌های شغلی هوشمند، ارزش خود را افزایش دهید. تلاش برای بهبود شغل شما می‌تواند تأثیری به مراتب بیشتر از تلاش برای پس انداز بیشتر در امنیت مالی شما داشته باشد.

۳. برنامه‌ریزی داشته باشید

تحقیقات نشان داده‌ است که در نهایت کسانی که برای آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنند ثروت بیشتری نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند، دارند. افراد موفق هدف‌گرا هستند، آنها اهدافی را تعیین می‌کنند و برنامه‌ای برای دستیابی به آنها تدوین می‌کنند. به عنوان مثال، اگر هدفی را برای پرداخت وام‌های دانشجویی خود طی دو سال تعیین کنید، شانس بیشتری برای دستیابی به این هدف خواهید داشت نسبت به این که اگر فقط بگویید می‌خواهید وام‌های دانشجویی خود را پرداخت کنید، اما موفق به تعیین مبلغی برای زمان مشخص نشده‌اید. جدول زمانی مشخص داشته باشید.

حتی روند نوشتن برخی اهداف به شما در دستیابی به آنها کمک می‌کند. هدف‌گرا بودن و پیروی از یک برنامه به معنای کنترل زندگی شما است. این گام مهمی در جهت بهبود استقلال مالی و امنیت شما است.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

۴. برای دستیابی به اهداف بلندمدت، اهداف کوتاه‌مدت تعیین کنید

زندگی هموراه با عدم اطمینان پیش رفته‌است و از اکنون تا ۳۰ سال دیگر چیزهای زیادی ممکن است تغییر کنند. به همین ترتیب، چشم‌انداز برنامه‌ریزی برای آینده کاری، برای سرمایه‌گذاران جوان دشوار است.

به جای تعیین اهداف بلندمدت، یک سری اهداف‌کوتاه تعیین کنید که هم قابل اندازه‌گیری و هم دقیق باشند. به عنوان مثال: پرداخت بدهی وام‌های دانشجویی در طی چند ماه؛ یا هر ماه میزان پس‎انداز خود را مشخص کنید.

۵. برنامه‌ریزی برای بازنشستگی

بعد از فارغ‌التحصیلی، برنامه‌ریزی برای بازنشستگی، آخرین چیزی است که ذهن شما را به خود مشغول می‌کند. خیلی غرق جزییات آن نشوید. اگر نکات دیگر را دنبال کنید، نه تنها از نظر اقتصادی در کوتاه‌مدت امنیت بیشتری خواهید داشت، بلکه از نظر مالی نیز برای آینده دور آماده خواهید بود.

با این حال، اگر اکنون می‌توانید چند قدم برای شروع پس‌انداز بردارید، برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند.

۶. هزینه‌های زندگی را تعدیل کنید

بسیاری از فارغ‌التحصیلان متوجه می‌شوند که در دو سال اول کار آنها جریان نقدی مازاد دارند. آنها هنوز هم به عادت‌های صرفه‌جویی دانشجویی خود عادت کرده‌اند و با کسب درآمد رفع نیازهای‌شان آسان‌تر می‌شود.

اما به جای استفاده از این درآمد مازاد برای خرید اسباب‌بازی‌های جدید و داشتن یک سبک زندگی لوکس‌تر، بهترین حرکت این است که پول را به سمت کاهش بدهی یا پس‌انداز هدایت کنید. همانطور که در حرفه خود پیشرفت می‌کنید و مسئولیت بیشتری پیدا می کنید، حقوق شما باید افزایش یابد. اگر هزینه‌های سبک زندگی شما از رشد درآمد شما عقب بماند، همیشه جریان نقدی اضافی خواهید داشت که می‌تواند در جهت اهداف مالی قرار گیرد.

۷. سواد مالی داشته باشید

کسب درآمد یک چیز است، اما پس‌انداز آن و رشد آن چیز دیگری است. مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری تلاش‌های مادام‌العمر هستند. تصمیم‌گیری صحیح مالی و سرمایه‌گذاری برای دستیابی به اهداف مالی مهم است.

تحقیقات نشان داده است که سرانجام افرادی که سواد اقتصادی دارند، ثروت بیشتری نسبت به افراد بی‌سواد دارند. صرف وقت و تلاش برای آگاهی یافتن در زمینه‌های مالی شخصی و سرمایه‌گذاری، در طول زندگی شما نتیجه خوبی خواهد داشت.

با این حال، با توجه به اینکه اقتصاد ایران شرایط تورمی را سپری می‌کند، از دست دادن زمان بابت یادگیری مباحث مالی ممکن است باعث از دست دادن فرصت‌های سرمایه‌گذاری شود. پیشنهاد می‌شود تا زمانی که در مباحث سرمایه‌گذاری حرفه‌ای شوید به طور غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنید. طرح‌های سرمایه‌گذاری مدیریت ثروت مانو برای این منظور طراحی شده است.

 

۸. فرصت‌ها را غنیمت بشمارید

پذیرش ریسک‌های حساب‌شده در جوانی می‌تواند تصمیمی محتاطانه در طولانی‌مدت باشد. ممکن است در این راه اشتباه کنید، اما به یاد داشته باشید، با اشتباه است که شما روند یادگیری‌تان را کامل می‌کنید. شما اغلب از اشتباهات خود بیشتر از موفقیت‌های خود می‌آموزید. همچنین، هنگامی که جوان هستید،  سریعتر می‌توانید اشتباهات مالی را جبران کنید.

۹. برای سرمایه‌گذاری پول قرض بگیرید، نه برای سبک زندگی

با وام گرفتن مداوم هیچ پولی برای سرمایه‌گذاری در دسترس نیست، و هزینه بهره اضافی وام نیز هزینه زندگی را بیشتر می‌کند.

پول قرضی باید فقط برای سرمایه‌گذاری استفاده شود، جایی که سود شما از هزینه های‌وام شما پیشی می‌گیرد. البته شناخت بازار و فرصت‌های اقتصادی اولویت بیشتری دارد. به عنوان مثال برای سرمایه‌گذاری در بورس، توصیه می‌شود که به هیچ عنوان پول قرضی را وارد سرمایه‌گذاری نکنید. چرا که ممکن است برای زمان‌هایی بازار روند نزولی به خود بگیرد و اگر شما مجبور به فروش سهام خود شوید، می‌بایست به ناچار با ضرر از بازار خارج شوید. البته سرمایه‌گذاری می‌تواند به معنای واقعی کلمه (سهام، اوراق، طلا، زمین و غیره) باشد، یا ممکن است به معنای سرمایه‌گذاری در خود باشد، برای تحصیلات، راه‌اندازی کسب و کار یا خرید خانه. در این موارد، استقراض می‌تواند اهرم لازم برای دستیابی سریع‌تر به اهداف مالی باشد.

۱۰. از رویکردهای کم‌هزینه مالی غافل نشوید

چیزهای زیادی در زندگی رایگان نیست. اگر شما برنامه بازنشستگی کلی دارد، و برای شما رایگان است از آن استفاده کنید.

همچنین می‌توانید به دنبال راه‌های (قانونی) برای استفاده از قوانین مالیاتی باشید. به عنوان مثال، راه‌اندازی بسیاری از کسب‌ و کارهای نوپا در ایران معاف از مالیات هستند.

موارد بالا را می‌توان به عنوان ۱۰ رفتار مالی که باید تا قبل از ۳۰ سالگی به آن عادت کرد در نظر گرفت. برای مطالعه بیشتر می‌توانید در مورد مدیریت ثروت، تحقیق کنید.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.