ده ارز دیجیتال معروف از نگاه مانو

2486 نفر 5 دقیقه
رمز ارز - بیت کوین - ارز دیجیتال معروف

در شرایط اقتصاد تورمی که روز به روز ارزش ریال و به دنبال آن، قدرت خرید مردم در حال کاهش است، انتخاب بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری نقش بسیار مهمی در ادامه حیات اقتصادی افراد بازی می‌کند. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال که در سال‌های اخیر محبوب و همه‌گیر شده است. به دلیل نوظهور بودن، اصلا نباید آن را دست‌کم گرفت، زیرا همانطور که انتظار می‌رود بازده بالایی داشته باشد، باید منتظر ریسک بالای آن نیز بود. بیش از 1000 ارز دیجیتال وجود دارد که در این مقاله به 10 ارز دیجیتال معروف پرداخته‌ایم.

لازم به ذکر است که، مانو پیشنهاد خرید و فروش ارزهای دیجیتال زیر را نمی‌کند و فقط برای آگاهی و اطلاعات بیشتر مخاطبان در این مقاله به آنها پرداخته است.

۱. بیت‌کوین (BTC)

بیت کوین یک ارز دیجیتال معروف شناخته شده است که یک ارز رمزپایه اصلی محسوب می‌شود و در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک نرم‌افزار متن باز (open-source) ایجاد شد. فردی که این ارز دیجیتال را تاسیس کرد نام مستعار ساتاشی ناکاماتو دارد.

بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت‌کوین با استفاده از فناوری بلاکچین برای کاربران امکان انجام معاملات شفاف همتا به همتا را فراهم می‌کند، طوری که همه کاربران می‌توانند این معاملات را مشاهده کنند. البته، این معاملات از طریق الگوریتم موجود در بلاکچین محافظت می‌شوند. در حالی که همه می‌توانند معامله را ببینند، فقط مالک هر بیت‌کوین می‌تواند آن را با یک «کلید خصوصی» رمزگشایی کند که این کلید خصوصی مخصوص هر فرد است.

بر خلاف بانک، هیچ شخصیت مرکزی در بیت‌کوین وجود ندارد. کاربران بیت‌کوین میزان ارسال و دریافت پول را کنترل می‌کنند، این امر باعث انجام معاملات ناشناس در سراسر جهان می‌شود.

۲. لایت کوین (LTC)

لایت کوین در سال ۲۰۱۱ به عنوان جایگزینی برای بیت‌کوین راه‌اندازی شد. مانند سایر ارزهای رمزپایه، لایت کوین یک شبکه پرداخت جهانی و منبع باز است که کاملاً غیرمتمرکز است، به این معنی که هیچ مرجع مرکزی ندارد.

تفاوت بین بیت‌کوین و لایتکوین چیست؟

چند تفاوت بین این ارزهای دیجیتال وجود دارد

  • این اعتقاد وجود دارد که لایتکوین در انجام معاملات سریع‌تر است.
  • سقف سکه در بیت‌کوین ۲۱ میلیون و در لایتکوین ۸۴ میلیون است.
  • این دو با الگوریتم‌های متفاوتی کار می‌کنند، لایتکوین از «اسکریپت» و بیت‌کوین از SHA-256 استفاده می‌کند.

۳. اتریوم (ETH)

دیگر ارز دیجیتال معروف اتریوم نام دارد که در سال ۲۰۱۵ بوجود آمد. اتریوم نوعی ارز رمزنگاری شده و یک پلتفرم متن باز مبتنی بر فناوری بلاکچین است. ضمن ردیابی مالکیت معاملات ارز دیجیتال، بلاکچین اتریوم بر اجرای کد برنامه‌نویسی هر برنامه غیرمتمرکز تمرکز دارد و اجازه می‌دهد توسعه‌دهندگان برنامه برای پرداخت هزینه‌های معاملات و خدمات در شبکه از اتریوم استفاه کنند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

۴. ریپل (XRP)

ریپل در سال ۲۰۱۲ منتشر شد که هم به عنوان ارز رمزپایه و هم به عنوان یک شبکه پرداخت دیجیتال عمل می‌کند. ریپل یک شبکه تسویه حساب جهانی است که برای ایجاد روشی سریع، مطمئن و کم هزینه برای انتقال پول طراحی شده‌است.

ریپل امکان تبادل هر نوع ارز از دلار و بیت‌کوین تا طلا و یورو را فراهم می‌کند و برخلاف ارزهای دیگر به بانک‌ها متصل می‌شود. ریپل همچنین با انواع دیگر ارزهای دیجیتال متفاوت است زیرا تمرکز اصلی آن معاملات شخص به شخص نیست، بلکه بیشتر برای جابجایی مبالغی در مقیاس بزرگ‍تر استفاده می‌شود.

۵. بیتکوین کش

بیت کوین کش با هدف بهبود ویژگی‌های خاص بیت‌کوین طراحی شده‌است. بیت‌کوین کش با افزایش اندازه بلوک‌ها، پردازش بیشتر و معاملات سریع‌تر را امکان‌پذیر می‌کند.

6. اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک نسخه‌ای از بلاکچین اتریوم است که قراردادهای هوشمند را در یک سیستم عامل غیرمتمرکز مشابه اجرا می‌کند. قراردادهای هوشمند، برنامه‌هایی هستند که بدون هرگونه احتمال خرابی، سانسور، تقلب یا رابط شخص ثالث اجرا می‌شوند. اتریوم کلاسیک مانند اتریوم، توکن ارزشی به نام «اتر کلاسیک» را ارائه می‌دهد که برای پرداخت هزینه محصولات یا خدمات به کاربران استفاده می‌شود.

۷. زی‌کش  (ZEC)

زی‌کش یک ارز دیجیتال معروف است که بر اساس کد اصلی بیت‌کوین ساخته شده‌است. این ایده توسط دانشمندان ام آی تی، جان هاپکینز و دیگر موسسات علمی معتبر ارائه شده و بر اساس یک بلاکچین غیرمتمرکز ساخته شده‌است. ویژگی اصلی و متمایز زی‌کش تاکید بر حریم خصوصی است که کاربران می‌توانند زی‌کش را بدون افشای فرستنده، گیرنده یا مبلغ معامله شده، ارسال و دریافت کنند.

۸. استلار لومن  (XLM)

استلار یک ارز واسطه‌ای است که تبادل ارز را تسهیل می‌کند. استلار لومن به کاربر اجازه می‌دهد هر نوع ارزی که تمایل دارد را با ارز دیگری تعویض و برای شخص دیگری ارسال کند. جد مک کالیب، شبکه منبع باز استلار را تأسیس کرد و ارز بومی این شبکه را در سال ۲۰۱۴ ایجاد کرد.

۹. بیتکوین ویژن ساتوشی  (Bitcoin SV)

بیت‌کوین ویژن ساتوشی نتیجه تقسیمی است که سال ۲۰۱۸ بر روی بیت‌کوین کش صورت گرفت. بیت‌کوین ویژن ساتوشی هدفی شبیه هدف اصلی بیت‌کوین، به ویژه در عدم تمرکز و استفاده از ارز رمزپایه به عنوان پرداخت، دارد.

 

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، ارزهای دیجیتال به دلیل نوظهور بودن، کمی ناشناخته است و به همین دلیل ممکن است سرمایه شما را با ریسک‌هایی مواجه کند، مخصوصا که دامنه نوسان ندارد. سرمایه گذاری در هر بازاری به ویژه ارزهای دیجیتال، به تخصص و صرف زمان، نیاز دارد.

توصیه می‌شود پیش از معامله، حتما زمان مناسبی را صرف آموزش و شناخت ویژگی‌ها، مزایا و معایب این بازار کنید. شاید بد نباشد در ابتدای مسیر سرمایه‌گذاری خود از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم استفاده کنید.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.