نقش مدیر سبد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

1033 نفر 5 دقیقه
نقش مدیر سبد در صندوق های سرمایه گذاری

مهمترین نقش مدیر سبد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی و تصمیم‌گیری نسبت به خرید، فروش و نگهداری دارایی مشتریان صندوق است. این سرمایه‌گذاری با توجه به هدف دستیابی به بالاترین بازده ممکن، انجام می‌شود. صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های بیمه و سرمایه‌گذاران نهادی ممکن است از مشتریان سبدهای سرمایه‌گذاری باشند، اما افراد حقیقی زیادی هستند که این نوع روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند.

منظور از مدیریت سبد چیست؟

مدیریت سبد، مدیریت مجموعه‌ای از دارایی‌هایی است که مدیر سبد از طرف مشتری برای او سرمایه‌گذاری می‌کند. این دارایی‌ها می‌تواند سهام، املاک، طلا، سکه، سپرده‌های بانکی، وجه نقد و غیره باشد. او بر اساس روحیات ریسک‌پذیری مشتری و با استفاده از دانش تخصصی که دارد، تعیین می‌کند کی، کجا و در چه بخش‌ها و صنایعی سرمایه‌گذاری کند.

به این ترتیب مدیر سبد، حداکثر تلاش خود را می‌کند تا بیشترین سود با درنظر گرفتن حداقل ریسک را برای مشتریانش شناسایی کند. در مدیریت سرمایه ها در سبد، بین مدیریت سرمایه‌های فردی و مدیریت سرمایه‌های جمعی تمایز قائل می‌شوند.

مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب‌های مدیر سبد

  • ریسک و اهداف مشتری

اکثر مدیران سبدها، دارایی‌های مشتریان را با توجه به اهداف و درجه ریسک‌پذیری مشتریان انتخاب می‌کنند. اهداف می‌تواند کوتاه مدت و بلندمدت باشد.

  • تجزیه و تحلیل تکنیکال و بنیادی

مدیر سبد با توجه به دانشی که دارد، تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی را در نظر می‌گیرد و در صورت تناسب با اهداف و ریسک مشتریانش، آنها را انتخاب می‌کند.

  • بروزرسانی گزارش‌های مالی مشتریان

مدیر سبد برای مشتریان خود صورت‌هایی تهیه می‌کنند که به آنها کمک می‌کند پیشرفت خود را مشاهده کنند و در نهایت ارزیابی کنند که چه دارایی‌هایی نیاز به تغییر دارد.

 

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

شرکت‌های سبدگردانی

شرکت‌های سبدگردانی را می‌توان شرکت‌هایی معرفی کرد که وظیفه اصلی آنها، مدیریت دارایی مشتریان است. این مدیریت، شامل ارائه مشاوره حرفه‌ای و مدیریت مجموعه سرمایه‌گذاری مشتری بر اساس اهداف و ریسک‌پذیری او می‌شود. هر طبقه از دارایی‌ها مشخصات و ریسک متفاوتی دارند و به همین دلیل، ممکن است سبد سرمایه‌گذاری مشتریان نیز کاملا متنوع و در یک یا چند گروه از دارایی‌ها تقسیم شود.

نقش مدیر سبد بسیار حساس است به همین دلیل او همواره از اطلاعات ارائه شده توسط تحلیلگران مالی و اقتصاددانان و همچنین تجزیه و تحلیل دقیق بازارها و روندها استفاده می‌کند. او تلاش می‌کند که بازدهی مناسب و منطقی با توجه به اطلاعاتی که از مشتری دارد، ایجاد کند.

معمولا مدیران سبد به دارایی‌هایی مانند سهام، اوراق درآمد ثابت، املاک، کالاها، طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، توجه بیشتری می‌کنند.

مهمترین نقش مدیر سبد

مهمترین وظیفه مدیر سبد را می‌توان در رسیدن به اهداف مالی مشتری و ایجاد تعادل بین فرصت‌ها و ریسک‌های سرمایه‌گذاری دانست. هدف کلی مدیر سبد به حداکثر رساندن ارزش سبد سرمایه‌گذاری مشتری است. مدیر سبد و شرکت‌های مدیریت سبد به صورت کامل تحقیقات بازار را انجام می‌دهند و در نهایت وضعیت بازار را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا بهترین سرمایه گذاری‌ها را از طرف مشتریان خود انجام دهند. البته که این مدیران سبد، برای خدماتی که ارائه می‌کنند، کارمزدی نیز در نظر گرفته‌اند. از آنجا که این درصد متفاوت است، معمولا یک فرمول ثابت مشاهده نمی‌شود.

سخن پایانی

یک مدیر سبد حرفه‌ای می‌تواند به رشد سرمایه و کسب درآمد شما کمک بیشتری کند و در رسیدن به اهداف مالی شما، نقش مهمی بازی کند. قبل از انتخاب سبدگردان، حتما مشورت بگیرید و نسبت به تخصص، دانش و سابقه آنها اطمینان حاصل کنید.

سامانه مدیریت ثروت مانو نیز شرایطی فراهم کرده است که افراد با هر سطح از دانش تخصصی و بدون صرف زمان بابت تحلیل و رصد اخبار، به صورت مستقیم (صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردانی)، از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهره ببرند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.