2 سال قبل

طلا یا نقره: کدام یک برای سرمایه‌ گذاری بهتر است؟

1401 نفر 5 دقیقه
طلا و نقره

شاید شما هم مانند خیلی افراد دیگر هنگام شنیدن کلمه سرمایه‌گذاری به خرید انواع سهام در بازار سرمایه فکر کنید. در واقع، سرمایه‌گذاری در بازار سهام طی سال‌ها به افراد بی‌شماری کمک کرده است تا ثروت بسازند. با این حال، باهوش‌ترین سرمایه‌گذاران می‌دانند که بازار سهام نبردی است بین خرس‌ها و گاوها جنگی که در آن قیمت‌ها به‌طور قابل‌توجهی نوسان می‌کنند و در نتیجه ریسک دارند. برای ایجاد تعادل در این ریسک، اکثر سرمایه گذاران موفق به سرمایه گذاری‌های امن به عنوان راهی برای حفظ ارزش دارایی نگاه می‌کنند. یکی از رایج‌ترین روش‌های محافظت در برابر ریسک بازار سهام، سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها است که محبوب‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها از این نوع، نقره و طلا است. اما تفاوت بین طلا و نقره چیست و کدام یک افزوده بهتری برای سبد سرمایه‌گذاری شما است؟

پوشش ریسک طلا و نقره

طلا پوشش ریسک بهتری دارد و به محافظت از سرمایه در برابر افزایش تورم کمک می‌کند. بنابراین هنگامی که بازارها ناهموار می‌شوند. طلا یک دارایی امن است، هرچه تورم بالاتر برود و باعث ایجاد ابهام در بازار شود افراد بیشتری برای سرمایه گذاری و محافظت از ارزش پول به خرید طلا روی می‌آورند. 

همبستگی بین نقره و تورم نیز زیاد است، اما به اندازه طلا نیست. نقره دارای ویژگی های طبیعی است که ارزش آن را در میان عدم قطعیت‌های تورمی نسبتا ثابت نگه می‌دارد. هنگامی که تورم بالا است، تقاضای صنعتی برای نقره کاهش می‌یابد که عمدتاً با تقاضای قوی بخش سرمایه‌گذاری جبران می‌شود. وقتی تورم پایین باشد، وضعیت معکوس می‌شود.

تقاضا و مصارف صنعتی طلا و نقره

شاید برای شما عجیب به نظر برسد که بدانید شما روزانه حداقل از یک محصول که حاوی نقره است استفاده مي‌کنید. در هر صنعت ، از الکترونیک و وسايل پزشکی تا باتری و پنل های خورشیدی از نقره استفاده می‌شود. تعداد کاربردهای صنعتی نقره به سرعت در حال افزایش است و صنعت در حال حاضر بیش از نیمی از تقاضای نقره را به خود اختصاص داده است.

تقاضا برای طلا و نقره از منابع مختلفی ناشی می‌شود. طلا معمولاً برای حفظ ارزش دارایی استفاده می‌شود و کاربردهای صنعتی نسبتاً محدودی دارد. سرمایه‌گذاری‌ها و بخش‌های مرتبط نزدیک به 90 درصد از کل تقاضا برای فلز زرد در سال 2021 را تشکیل می‌دادند و تنها 10 درصد آن در فعالیت‌های صنعتی مصرف می‌شد.

در مورد نقره، تقاضا بیشتر توسط کاربردهای صنعتی تامین می‌‍شود، بنابراین در دوره های ثبات اقتصادی و رشد کلی، بهتر عمل می‌کند. عمدتاً سرمایه‌گذاران خردتر روی این فلز سرمایه‌گذاری می‌کنند، زیرا در دسترس‌تر است و با توجه به قیمت پایین‌تر آن نسبت به طلا، ارزش بالاتری را ارائه می‌کند.

نوسان قیمتی طلا و نقره

نقره ثبات قیمتی بیشتری دارد، تا حدی به این دلیل که با رشد اقتصادی افزایش می‌یابد و در عین حال یک دارایی امن در زمان‌های سخت تر است. اما در دوره‌های کوتاه تر، قیمت نقره می‌تواند نوسانات زیادی داشته باشد.

نقره می‌تواند در کوتاه مدت بسیار نوسان داشته باشد، به دلیل نقدینگی نسبتا کم، به ویژه در بازار مالی، این فلز گرانبها را به سرمایه پرریسک تری نسبت به طلا تبدیل می‌کند و سرمایه گذاران باید دارایی‌ایی را انتخاب کنند که به بهترین وجه با نیازهای مدیریت ریسک پرتفوی آنها مطابقت دارد.

روی طلا سرمایه گذاری کنم یا نقره؟

بر اساس شرایط خاص خود، ممکن است تصمیم بگیرید که نقره یا طلا را انتخاب کنید، با توجه به ویژگی های مربوط به هر یک و شرایط اقتصادی زمانی که تصمیم خود را می‌گیرید. اهداف سرمایه گذاری خود، مقدار پولی که باید سرمایه گذاری کنید، و میزان ریسکی که می‌توانید بپذیرید را در نظر بگیرید.

شما باید در نقره سرمایه گذاری کنید اگر..

اگر از آن دسته سرمایه‌گذاری‌هایی هستید که می‌خواهید پرتفوی شما ایمن‌تر و با ثبات‌تر باشد و همچنین می‌خواهید توانایی دستیابی به سود بیشتر در این دارایی‌ را داشته باشید و مایل به پذیرش سطح کمی از ریسک هستید.

شما باید در طلا سرمایه گذاری کنید اگر..

اگر شما یک سرمایه گذار با ده‌ها هزار دلار یا بیشتر برای سرمایه گذاری هستید و می‌خواهید ثبات را به پرتفوی خود بیفزایید یا به دنبال حفظ ارزش در دوران سخت اقتصادی هستید، طلا می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

 

هر دوی این فلزات گرانبها می توانند برای سرمایه گذاری مناسب باشند اگر..

چرا وقتی می‌توانید هم در نقره و هم طلا سرمایه گذاری کنید، یکی یا دیگری را انتخاب کنید؟ سرمایه‌گذاری در هر دو فلز ممکن است بهترین کار باشد اگر شما سرمایه‌گذاری هستید که دارای سبد سرمایه‌، با اندازه‌ای معقول است و می‌خواهید دارایی‌های امن‌تر خود را متنوع کنید. نقره در مقابل طلا به سرمایه شما فرصت رشد و سطح بالاتری از ثبات را می‌دهد.

سخن پایانی

طلا و نقره هر دو گزینه‌های سرمایه گذاری عالی برای تقریباً هر سبد متنوعی هستند. این دارایی‌ها به‌عنوان منبعی برای حفظ ارزش شناخته می‌شوند، که اغلب حتی در شرایط بد بازار و عدم اطمینان اقتصادی، رشد قیمت را تجربه می‌کنند.

چه در طلا، نقره یا ترکیبی از این دو سرمایه گذاری کنید، مهم است که از دارایی‌های مطمئن تر برای حفظ تعادل در سبد سرمایه گذاری خود و محافظت از خود در برابر ریسک استفاده کنید. علاوه بر این، صرف نظر از اینکه به کدام سمت می‌روید، مهم است که تحقیقات خود را انجام دهید و درک درستی از دارایی‌هایی که در آن سرمایه گذاری می‌کنید به دست آورید. 

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.