1 سال قبل

صندوق درآمد ثابت نوع دوم در بورس

278 نفر 5 دقیقه

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از آغاز فعالیت تا به اکنون، روشی مطمئن و سودآور برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تلقی می‌شوند. یکی از کم رسیک‌ترین و پرطرفدارترین صندوق‌ها، صندوق‌های درآمد ثابت هستند. در ادامه مقاله به بررسی صندوق درآمد ثابت نوع دوم و تفاوت آن با صندوق درآمد ثابت می‌پردازیم.

درآمد ثابت نوع دوم

همانطور که می‌دانیم صندوق‌های درآمد ثابت با هدف کم ریسک کردن سرمایه‌گذاری شروع به فعالیت کردند. این صندوق‌ها ۷۰ تا ۹۰ درصد از سرمایه خود را در دارایی‌های بدون ریسک و تنها ۱۰ الی ۳۰ درصد از سرمایه بر طبق تصمیم مدیر صندوق در دارایی‌ها در سهام سرمایه‌گذاری می‌شوند.

 صندوق درآمد ثابت نوع دوم با سازوکاری مشابه اما با ویژگی‌های متفاوت شروع به فعالیت کرده است. در این صندوق ۹۵ درصد از سهام در دارایی‌های بدون ریسک و تنها ۵ درصد از سرمایه در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. این نکته باعث می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری تا کم‌ترین حد ممکن خود برسد.

تفاوت صندوق درآمد ثابت و درآمد ثابت نوع دوم

همانطور که گفتیم این دو صندوق با سازوکاری مشابه و با ویژگی‌های متفاوت فعالیت می‌کنند که به بررسی این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت. 

پرداخت سود:

صندوق‌های درآمد ثابت به طور عمده ماهانه سود سرمایه‌گذاری را تقسیم می‌کنند اما در صندوق نوع دوم سود را به شکل تجمعی و بر روی NAV محاسبه می‌کنند. بنابراین افرادی که ترجیح می‌دهند سود خود را یکجا دریافت کنند صندوق نوع دوم گزینه مناسب‌تری است.

الزام وجود سهام:

این مورد را می‌توان بزرگترین و مهم‌ترین تفاوت بین صندوق درآمد ثابت و نوع دوم دانست. در صندوق درآمد ثابت وجود حداقل ۱۵ درصد سهام الزامی است. اما در نوع دوم حداکثر ۵ درصد سهام نیاز است اما الزامی برای وجود آن نیست؛ بنابراین اگر در نوع دوم سهام خریداری نشود، مانعی برای آن وجود ندارد.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق نوع دوم

صندوق نوع دوم در دسته صندوق‌های قابل معامله و یا ETF قرار می‌گیرد. بنابراین خرید و فروش آن را می‌توان در سامانه آنلاین تمام کارگزاری‌ها انجام داد. صندوق‌های ETF و یا قابل معامله قابل داد و ستد هستن به این معنی که شما در طول مدت ساعات فعالیت بازار می‌توانید معاملات خود را در بازار سرمایه انجام دهید. این موضوع قدرت نقدشوندگی صندوق را افزایش می‌دهد.

سود و بازدهی درآمد ثابت نوع دوم

بازدهی و سود صندوق نوع دوم مشابه با درآمد ثابت است. سود هر دوی این صندوق‌ها با توجه به سرمایه‌گذاری در اوراق درآمد ثابت بیشتر از سپرده‌های بانکی می‌باشد. و نکته جالب توجه و متفاوت نحوه محاسبه سود آن است که به صورت روزشمار و نه ماه‌شمار انجام می‌شود؛ این به معناست که به ازای هر روز به حساب شما سود تعلق می‌گیرد.

 

نکات قابل توجه:

کم ریسک بودن این صندوق‌ها به کنترل پرتفوی شما کمک می‌کند و باعث می‌شود از ضرر و زیان سنگین مالی جلوگیری شود. نکته مهم دیگر این است که شما می‌توانید با سرمایه اندک در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید. بنابراین اگر می‌خواهید خطر زیان پرتفوی شما کم شود و کنترل آن را در دست داشته باشید و یا اگر فردی هستید علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری اما با قابلیت ریسک پایین، هر دوی این صندوق‌ها گزینه‌ی مناسبی برای شما هستند.

سخن پایانی

صندوق نوع دوم، نوعی صندوق درآمد ثابت در روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم است که ریسک پایین آن به خصوص در زمان منفی بودن بازار گزینه بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد.

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان بابت رصد و تحلیل اخبار اقتصادی، متناسب با شرایط مالی و درجه ریسک‌پذیری خود، در طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند. طرح‌های سرمایه‌گذاری مثل صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های طلا و سرمایه‌گذاری در بورس با سطح ریسک‌پذیری متفاوت که برای تمامی قشر‌های جامعه امکان سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.