3 سال قبل

قدیمی‌ ترین شرکت‌ های بورسی در ایران کدامند؟

2841 نفر 5 دقیقه
قدیمی‌ ترین شرکت‌ های بورسی

برای دنبال کردن قدیمی‌ ترین شرکت‌ های بورسی باید به آبان ماه سال 1346 رفت، زمانی که بورس اوراق بهادار با حضور نخست وزیر وقت، امیر عباس هواید در بانک مرکزی افتتاح شد. در این مراسم، نخست وزیر و چند نفر از وزرا و رؤسای بانک‌های ملی و مرکزی و چند تن از افراد تاثیرگذار در اقتصاد آن زمان حضور داشتند. اولین روز کاری بورس ایران با معامله‌ی 2192 سهم بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران آغاز شد.

دکتر فریدون مهدوی که در آن زمان دبیر کل کارگزاران بورس بود با حضور یافتن در سالن بانک کارگشایی این معامله را رسمیت بخشید. سالن معاملات به گونه‌ای بود که سرمایه‌گذاران و دنبال‌کنندگان بورس می‌توانستند با حضور در آنجا فرایند انجام معاملات بورسی را نظاره کنند.

برای اولین بار در سال 1356 یک بانک دولتی سهام خود را برای فروش در بورس اوراق بهادار عرضه کرد. هم چنین دو شرکت بیمه نیز برای اولین بار در بورس اوراق بهادار پذیرفته شدند که این مسئله شروعی بود برای راه یافتن دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات مالی غیر بانکی به بورس. درباره‌ی نخستین حضور بخش خصوصی  در زمینه‌ی صنعت باید وقایع سال‌های 1335 تا 1339 را بررسی کرد. در واقع زیرساخت صنعتی ایران در بخش خصوصی در این دوره ایجاد شد.

در اولین دوره‌ی فعالیت بورس اوراق بهادار تهران (1357-1346) بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران که در آن زمان بزرگ‌ترین مجتمع تولیدی و اقتصادی بود، سهام خود را به بورس اوراق بهادار عرضه کرد و فعالیت بورس به طور رسمی آغاز شد. پس از آن بورس با پذیرش سهام شرکت نفت پارس، اوراق قرضه دولتی، اسناد خزانه و اوراق قرضه عباس آباد به فعالیت خود ادامه داد. در این دوره به دلیل تبعیت از افزایش آهنگ رشد محصول ناخالص داخلی و ارزش افزوده حاصل از بخش صنعت و علاوه بر آن به علت پذیرش و معامله‌ی اوراق قرضه، حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران افزایش یافت.

 پس از آن با ملی شدن ارگان‌هایی مثل بانک‌ها، بیمه و دیگر صنایع کشور، بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی که در گذشته در بورس پذیرفته شده بودند، از آن خارج شدند. علاوه بر این معامله‌ی اوراق قرضه نیز به علت داشتن بهره‌ی مشخص، ربوی اعلام شد که همه این عوامل به علاوه‌ی وقوع جنگ تحمیلی ایران و عراق باعث توقف داد و ستد سهام و اوراق قرضه در بورس اوراق بهادار تهران شد.

بنابراین برای بررسی قدیمی‌ ترین شرکت‌ های بورسی ایران باید دوره‌های مختلف بورس اوراق بهادار تهران و وقایع این دوره‌ها را به دقت بررسی کرد. از دیگر مسائلی که در روند شکل‌گیری و فعالیت بورس اوراق بهادار اهمیت بسیار زیادی داشته است، اجرای خصوصی‌سازی در سال 1368 است. در آن سال، طی چارچوب برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، برای اجرای خصوصی‌سازی، تجدید فعالیت بورس را به عنوان پیش زمینه انتخاب کردند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری موفق در بورس به مطالعه، تلاش و پشتکار نیاز دارد. کسب دانش تخصصی مالی و اقتصاد و صرف زمان برای تحلیل‌های اقتصادی، و پیگیری اخبار بخشی از مواردی است که یک تحلیلگر انجام می‌دهد. در بیشتر کشورهای توسعه یافته، سرمایه گذاری غیرمستقیم، گزینه اول مردم است.

 

تیم متخصص و حرفه‌ای مدیریت ثروت مانو با در نظر گرفتن درجه ریسک‌پذیری افراد، طرح‌های متنوع سرمایه‌گذاری ارائه می‌کند. مشتریان مانو بدون نیاز به کسب دانش تخصصی اقتصاد و صرف زمان، به صورت غیرمستقیم بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنند.

 

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.