4 سال قبل

فروش آسان سهام عدالت

734 نفر دقیقه

دارندگان سهام عدالت که روش مستقیم را برای سهامداری انتخاب کرده­ اند، می­توانند به آسانی از طریق سامانه فروش سهام عدالت کارگزاری بانک سامان، ارزش سهام عدالت خود را مشاهده و در صورت تصمیم به فروش، 30 درصد از سهام خود را به فروش برسانند.


سهام عدالت از کجا تا کجا؟

در سال 1384 دولت وقت طرحی را با عنوان واگذاری سهام عدالت اجرایی کرد که به موجب آن به اقشار خاصی از جامعه سبدی از سهام 60 کارخانه و شرکت دولتی تعلق گرفت که هدف اصلی آن کمک به اقشار کم درآمد جامعه بود. تا سال گذشته امکان آزادسازی این سهام و خرید و فروش آن ها فراهم نبود اما چندی پیش با موافقت رهبری این امکان برای سهامداران فراهم شد.


سهامداری سهام عدالت به سبک مستقیم یا غیر
مستقیم؟  

سهامداران سهام عدالت در بازه زمانی تعیین شده می بایست روش سهامداری خود را –مستقیم یا غیر مستقیم- در سامانه سهام عدالت، انتخاب می کردند.

  • سهامداری به روش غیر مستقیم

سهامداری به روش غیر مستقیم به این معنی که مالکیت و مدیریت سهام‌ عدالت فرد با لحاظ مراتب قانونی، از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی ساماندهی می شود که در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (70 درصد) و صندوق های سرمایه گذاری پروژه استانی (30 درصد) خواهد بود.

  • سهامداری به روش مستقیم

در صورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه، در مقاطع زمانی مختلف در اختیار فرد قرار می گیرد.

در این روش سهامداری، مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام تخصیص یافته، نقل و انتقال و فروش آنها بر اساس محدودیت های زمانی و مقداری تعیین شده توسط شورای عالی بورس خواهد بود.

چگونه سهام عدالت خود را بفروشید؟

قبل از اینکه تصمیم به فروش سهام عدالت گرفته شود، می بایست به این نکته توجه کرد که بر اساس مصوبه شورای عالی بورس غیر از کارگزاری ها و شعب بانک ها به نیابت از آنها هیچ نهاد دیگری مجاز به دخالت در فرایند فروش سهام و سفارش گیری نیستند.

با توجه به اینکه مهلت انتخاب روش سهامداری مستقیم و غیر مستقیم به اتمام رسیده است، آن دسته از دارندگان سهام عدالتی که روش مستقیم را برای سهامداری انتخاب کرده­ اند، می ­توانند به آسانی از طریق سامانه فروش سهام عدالت کارگزاری بانک سامان، ارزش سهام عدالت خود را مشاهده و در صورت تصمیم به فروش، 30 درصد از سهام خود را به فروش برسانند.

ذکر چند نکته در مورد فروش سهام عدالت خالی از لطف نیست:

  • برای فروش سهام عدالت، این امکان وجود دارد که سهام مذکور به صورت انتخابی یا تجمیعی فروخته شود.
  • در صورتی که دستور فروش تا قبل از ساعت ۱۴:۰۰ هر روز ثبت شود، در روز کاری بعد، سفارش مذکور توسط کارگزاری در بازار انجام می شود و در صورت فروش سهام، وجه آن دو روز کاری بعد به حساب فرد واریز می گردد.

لازم به ذکر است همه سهامداران فارغ از اینکه مشتری کارگزاری بانک سامان باشند، می توانند درخواست فروش سهام عدالت خود را از طریق سامانه فروش سهام عدالت این کارگزاری ثبت کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.