سرمایه گذاری کم ریسک چگونه است؟

1043 نفر 5 دقیقه
سرمایه گذاری کم ریسک - مدیریت ثروت مانو

همانطور که از نام آن کاملا مشخص است، سرمایه گذاری کم ریسک به نوعی از سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که احتمال شناسایی ضرر و یا از دست دادن کل پول بسیار کم و تقریبا صفر است. با انتخاب اینگونه سرمایه‌گذاری از خطر کاهش ارزش ناگهانی سرمایه مصون خواهید بود.

آنچه باید درباره سرمایه گذاری‌ کم ریسک بدانید

ریسک جز جدانشدنی سرمایه‌گذاری است ولی نکته اصلی اینجاست که اولا باید بدانیم با چه ریسک‌هایی روبرو هستیم و دوما به دنبال راهکارهایی برای کنترل و کاهش آنها باشیم. معمولا توصیه می‌شود برای کنترل ریسک، ابزارها و بازارهای مختلف مالی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید اما این نسخه همیشه و برای همه مناسب نیست.

این نکته فراموش نشود که سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هیچ تضمین سودی وجود ندارد، ولی ابزارهای متنوعی با درجه ریسک مختلف وجود دارد و معمولا هر چه ریسک بیشتر باشد، انتظار (بازدهی) سود نیز بیشتر خواهد بود.

در شرایط تورمی اقتصاد کشور که روز به روز ارزش ریال و به دنبال آن، قدرت خرید کاهش می‌یابد، مردم حتما باید سرمایه‌گذاری را در اولویت‌های اول زندگی خود قرار دهند. ممکن است در ابتدای کار، سرمایه‌گذاری ترسناک به نظر برسد، ولی با آموزش، مشاوره و رصد بازارها به تدریج حرفه‌ای‌تر خواهید شد. در نیمه دوم سال 99 که بورس سهام با ریزش شدیدی روبرو شد، خیلی از افراد گزینه‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک مانند اوراق درآمد ثابت، صندوق‌ها و حتی سپرده‌های بانکی را انتخاب کردند.

این نکته قابل توجه است که در زمان عدم ثبات بازار به دنبال سرمایه‌گذاری‌های ایمن‌تر باشید، خوشبختانه گزینه‌های کم ریسک زیادی وجود دارد که می‌توانید آنها را در نظر بگیرید. بخاطر داشته باشید، هر ابزار سرمایه‌گذاری از نظر ریسک و مزایا شرایط خاص خودش را دارد. و البته، سودآورترین سرمایه‌گذاری‌ها معمولاً با ریسک بیشتری همراه هستند.

 

چند نمونه از سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک

سپرده‌های بانکی

حساب پس انداز در یک بانک معمولا به عنوان یک سرمایه‌گذاری با ریسک پایین در نظر گرفته می‌شود، در این سرمایه‌گذاری اصل پول شما حفظ و با توجه به قراردادی (زمان افتتاح حساب) که میان شما و بانک منعقد می‌شود، بانک موظف است سود شما را به صورت ماهیانه، سالیانه و یا غیره واریز کند. اگرچه در نگاه اول ممکن است، این سرمایه‌گذاری گزینه‌ای جذاب به نظر برسد، چرا که شما هیچگاه نه تنها سرمایه اصلی خود را از دست نمی‌دهید، بلکه سود هم دریافت می‌کنید. سوال اینجاست که این سرمایه گذاری با چه ریسک‌هایی روبروست؟ تورم و کاهش ارزش پول، کمترین ریسکی است که با آن روبرو خواهید بود. اگر سود دریافتی شما، کمتر از تورم باشد، در واقع شما ضرر کرده‌اید.

برای مثال، اگر سود بانکی 20 درصد باشد، ولی تورم 25 درصد باشد، همواره شما 5 درصد از گرانی عقب‌تر هستید و در بلندمدت ارزش پول شما کمتر و کمتر خواهد شد. بنابراین با توجه به پایین بودن نرخ سود بانکی، ریسک تورم تهدید بزرگی برای شما محسوب می‌شود.

البته، این سپرده‌ها مزیت‌های دیگری هم دارد. برای مثال، شما در صورت نیاز به راحتی می‌توانید حساب بانکی خود را ببندید و پولتان را برداشت کنید، البته برخی سپرده‌ها برای برداشت زودهنگام، جریمه در نظر گرفته‌اند.

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

در صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بخش عمده سرمایه صندوق در ابزارهای سرمایه‌ گذاری با ریسک کم مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره و گواهی‌های سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود و بخش کوچکی از آن به خرید سهام بورسی و فرابورسی اختصاص داده می‌شود و حتی سهامی نیز که انتخاب می‌شوند معمولا متنوع هستند تا ریسک را به حداقل برسانند در اینگونه صندوق‌ها معمولا مانند سپرده‌های بانکی، پرداخت منظم سود انجام می‌شود.

مزیت دیگری که این صندوق‌ها دارند، مدیریت افراد خبره و مسلط به بازار است که همین موضوع نیز ریسک سرمایه‌گذاری را کم می‌کند. اما توجه داشته باشید، هر چقدر ریسک پایین‌تر باشد در اغلب مواقع سود نیز پایین‌تر خواهد بود، و در صندوق درآمد ثابت نیز با قوانین محافظه کارانه چندان واقع بینانه نیست اگر توقع سود بالایی داشته باشید.

صندوق سرمایه گذاری مختلط

اگر کمی آستانه تحمل ریسک را در خود بالا در نظر بگیرید، می‌توانید به جای صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، صندوق سرمایه گذاری مختلط را انتخاب کنید.

در این صندوق نسبت سرمایه‌گذاری‌ها متفاوت است اما همیشه قسمتی از سرمایه جمع‌آوری شده به بخش‌هایی با ریسک پایین مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره و گواهی‌های سپرده بانکی اختصاص داده می‌شود. در این صندوق‌ها در مقایسه با صندوق درآمد ثابت، سهام بورسی و فرابورسی، بخش بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.

 

  • (ریسک کمتر و سود کمتر) بیشتر سرمایه صندوق در بازارهای مطمئن‌تر سرمایه‌گذاری می‌شود
  • (حالت میانه) نسبت هر دو سرمایه‌گذاری تقریبا برابر است
  • (ریسک بیشتر و سود بیشتر) سهام بورسی و فرابورسی بیشتر است

در صندوق سرمایه گذاری مختلط نیز افراد متخصص مسئولیت سرمایه گذاری پول شما و دیگران را بر عهده می‌گیرند و ریسک و خطرات ناشی از کمبود اطلاعات نیز در این روش کاهش می‌یابد.

اوراق مشارکت

همانطور که از نام آن مشخص است شما با خرید اوراق مشارکت، در یک پروژه مشارکت می‌کنید، در این حالت معمولا یک پروژه که نیاز به تامین مالی دارد به صورت رسمی اقدام به فروش اوراق مشارکت می‌کند و سود این اوراق نیز معمولا در ابتدا به صورت علی‌الحساب اعلام می‌شود.

اما اگر این پروژه شکست خورد، تکلیف شما چه می‌شود؟

 طبق قانون هر کدام از این پروژه‌های یک ضامن دارند، این ضامن مرجع قانونی چون دولت و یا بانک‌ها هستند و در صورتی که این سرمایه گذاری شکست بخورد، سود شما را به صورت کامل پرداخت می‌کنند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

اما اگر پروژه مورد نظر به سود بیشتری برسد، چه اتفاق خواهد افتاد؟

خبر خوشحال‌کننده این است که شما به عنوان سرمایه‌گذار در این سود سهیم خواهید بود و مابه‌التفاوت آن به شما پرداخت می‌شود.

اینطور که به نظر می‌رسد اوراق مشارکت باید بهترین راه سرمایه‌گذاری باشد. ریسک پایین و سود تضمین شده دلایل کافی برای سرمایه‌گذاری هستند. اما همانطور که گفته شد، ریسک کمتر احتمالا سود کمتر نیز خواهد داشت و اگر تورم از سود شما پیشی بگیرد، ارزش سرمایه شما کاهش می‌یابد.

در طول مدت زمان این سرمایه‌گذاری امکان تغییر نرخ سود وجود ندارد، هر چند هر زمان که اراده کنید، می‌‌توانید اوراق مشارکت را به فروش برسانید.

سخن پایانی

وقتی بازارها بی ثبات می‌شوند، سرمایه‌ گذاری‌ کم ریسک اغلب محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها مناسب افراد محتاط‌تر است تا ضمن حفظ امنیت اندوخته‌شان، تا حدی با تورم نیز مقابله کنند. به یاد داشته باشید که، ریسک پایین معمولاً به معنای بازده کم است، و اگر بتوانید آستانه ریسک پذیری‌تان را افزایش دهید، با دانش و اطلاعات لازم با تقریب خوبی می‌توانید میزان سود را نیز بالا ببرید.

طرح سرمایه‌گذاری آمین نیز به عنوان طرحی کم ریسک برای مشتریان مانو در نظر گرفته شده است. این طرح مناسب افرادی است که به دنبال ریسک کمتر هستند و پول خود را در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.