شما برای سرمایه‌گذاری کدام را انتخاب می‌کنید؟ بورس یا مسکن

1387 نفر 5 دقیقه
بورس یا مسکن ، کدام برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟ مدیریت ثروت مانو

 

دو راهی سرمایه‌گذاری در بورس یا مسکن را می‌توان یکی از پرتکرارترین سوالات مخاطبان دانست. به راستی برای رشد ثروت، کدام استراتژی بهتر است؟ سرمایه‌گذاری در مسکن و املاک یا ایجاد سبدی از سهام و مشارکت در بورس اوراق بهادار؟

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در این دو بازار تقسیم کنند و اینگونه ریسک سرمایه‌گذاری خود را کنترل کنند، اما در حقیقت مزایا و معایب هرکدام از این بازارها چیست؟

چه به دنبال سرمایه‌گذاری برای دوران بازنشستگی باشید یا پس‌انداز بخشی از درآمدتان، به یک استراتژی سرمایه‌گذاری متناسب با بودجه و نیازهای خود، احتیاج خواهید داشت. انتخاب بازارهای سرمایه‌گذاری مانند بورس یا مسکن و شناخت ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر کدام از آنها می‌تواند شروع مناسبی باشد.

بازدهی بورس بیشتر است یا مسکن؟

سرمایه‌گذاری در بورس هنگامی مزیت خواهد داشت که سود شما را افزایش دهد. اما آیا همیشه بورس بازدهی بیشتری در مقایسه با دیگر بازارها به همراه خواهد داشت؟ از آنجایی که عوامل زیادی در سودآوری یک شرکت و به تبع آن رشد قیمت سهم تاثیرگذارند، معمولا پیش‌بینی دقیق روند افزایش یا کاهش آن امری نشدنی و غیرممکن است. به همین دلیل احتمال دارد میزان بازگشت سرمایه و مقدار سودی که شناسایی می‌کنید کمتر یا بیشتر از حد انتظار شما باشد.

درآمد در این دو بازار چگونه به دست می‌آید

شما با مشارکت در بورس اوراق بهادار و خرید سهام یک شرکت، در واقع مالک بخشی از آن شرکت می‌شوید که درآمد شما از دو طریق زیر خواهد بود
1. افزایش ارزش سهام شرکت (رشد قیمت سهم)

۲. دریافت سود نقدی

از طرفی، هنگام خرید املاک و مستغلات، زمین یا ملک فیزیکی به دست می‌آورید که درآمدتان می‌تواند هم از طریق اجاره‌بها (جریان درآمدی ثابت) و هم تورم و افزایش قیمت دارایی‌تان حاصل شود.

برای بسیاری از افراد، املاک و مستغلات بازار جذابی برای سرمایه‌گذاری است زیرا که دارایی ملموس و قابل مشاهده‌ای است. سرمایه گذاران حوزه مسکن که ملک خریداری می‌کنند، مالکیتی دارند که می‌توانند در قبال آن پاسخگو باشند. توجه داشته باشید این روش سرمایه‌گذاری با خرید سهام در بورس املاک متفاوت است.

مقایسه بازدهی بازار مسکن و بورس اوراق بهادار مقایسه سیب با پرتقال است، عواملی که بر قیمت‌ها، ارزش‌ها و بازده تأثیر می‌گذارند بسیار مشخص هستند.

ریسک‌ کدام بازار بیشتر است؟ بورس یا مسکن!

رکود و تورم‌های اقتصادی در اغلب اوقات بازارهای سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بورس یا مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما به صورت کلی این دو نوع از سرمایه‌گذاری ریسک‌های مختلفی دارد.

ریسک سرمایه گذاری در مسکن

بدون شک، سرمایه‌گذاری در مسکن نیز مانند هر بازار دیگری به کسب اطلاعات و دانش نیاز دارد. در این بازار معمولا نمی‌توان انتظار سود بالا و بازگشت سرمایه سریع داشت.

همچنین، فروش دارایی و خارج شدن از این بازار به زمان بیشتری نیاز دارد که اصطلاحاً نقدشوندگی پایینی دارد. همچنین، در صورتی که استراتژی شما از سرمایه‌گذاری در این بازار، کسب جریان درآمدی ثابت از طریق اجاره دادن ملک است باید متذکر شویم که نمی‌توان به راحتی از ریسک‌هایی مثل هزینه‌های جاری، تعمیرات و مستاجر مناسب گذشت.

به عنوان یک سرمایه‌گذار، ممکن است بخواهید از کمک یک پیمانکار و یا مدیر ساختمان برای انجام اموری چون تعمیرات و یا بازسازی کمک بگیرید، با این کار ممکن است مجبور به پرداخت هزینه شوید و سود شما کاهش پیدا کند اما در عوض بخشی از زمان خود را آزاد می‌کنید.

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بورس

بازار سهام نیز در معرض انواع مختلف ریسک‌ها قرار دارد که برخی از مهمترین آنها در مقاله “ریسک‌های سرمایه‌گذاری را بیشتر بشناسید” آورده شده است.

ارزش سهام ممکن است بسیار ناپایدار باشد و قیمت‌های آن تحت تاثیر نوسانات بازار قرار بگیرد. حتی در مورد شرکت‌هایی که در چند کشور فعالیت دارند، ممکن است این ریسک چند برابر شود.

همچنین اگر اقتصاد یک کشور با مشکلاتی از جمله بحران‌های سیاسی روبرو شود، ممکن است قیمت و آینده سهام یک شرکت را تحت تاثیر قرار دهد و حتی سرمایه افراد با ضرر نیز دست و پنجه نرم کند. عوامل اقتصاد کلان مانند سیاست‌های پولی، مقررات و اصلاحات مالیاتی یا حتی تغییر در نرخ بهره تعیین شده توسط بانک مرکزی یک کشور می‌تواند ارزش و روند قیمتی یک سهم را تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر این، شخص سرمایه‌گذار نیز ممکن است سرمایه خود را با ریسک مواجه کند. مثلا اگر فرد نتواند با توجه به شرایط و درجه ریسک‌پذیری خود، سبدی از سهام مناسب را انتخاب کند، سرمایه خود را در معرض ریسک بیشتری قرار می‌دهد.

به این نکته توجه داشته باشید که دریافت سود سالانه سهام در صورتی که سهم مناسبی انتخاب شود، می‌تواند درآمد قابل اتکایی باشد، اما با توجه به شرایط هر فرد، ممکن است این روش به تنهایی برای دوران بازنشستگی کافی نباشد. در سرمایه‌گذاری معمولا برای تحمل ریسک بیشتر، انتظار بازدهی بیشتری نیز باید داشت، البته هزینه فرصت را نباید نادیده گرفت. به این معنی که با انتخاب یک سهم نامناسب، فرصت سرمایه‌گذاری در ابزارهای دیگر را از دست خواهید داد.

نکات سرمایه گذاری در بورس یا مسکن

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن

اگرچه بازار مسکن تقریبا به اندازه بازار سهام نقدشوندگی ندارد، اما معمولا ریسک کمتر و جریان نقدی بلندمدتی را فراهم می‌کند.

بنابراین اگر به نقد شدن سریع سرمایه خود فکر می‌کنید، شاید املاک، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری شما نباشد. از دیگر معایب بازار مسکن این است که باید هزینه‌های اداری مثل ثبت، مالیات و مشاور املاک و همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری را نیز در نظر بگیرید.

البته ممکن است، پول نقدی که از محل اجاره حاصل می‌شود، بیمه و تعمیرات را پوشش دهد. از دیگر معایب سرمایه‌گذاری در بازار مسکن می‌توان به استهلاک ملک و مالیات پس از خرید نیز اشاره کرد. مسکنی که به صورت ماهیانه در قالب اجاره درآمد زایی می‌کند، می‌توانند همزمان با تورم رشد کند و این یک مزیت دیگر است.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار سرمایه

برای بیشتر سرمایه‌گذاران، برای شروع به کار در بازار سهام نیاز به سرمایه زیادی نیست و همین موضوع سرمایه‌گذاری در این بازار را به گزینه‌ای جذاب تبدیل کرده است. برخلاف بازار مسکن، سهام نقدشوندگی بالایی دارد و معمولا به راحتی خرید و فروش می‌شود، بنابراین در موارد اضطراری مالی می‌توانید به آنها تکیه کنید. همچنین با در اختیار داشتن تعداد زیادی سهام، می‌توانید سبد متنوعی از سهام تشکیل دهید. اما همانطور که پیش از این گفتیم، بازار سهام تمایل به نوسان بیشتری دارد و به همین خاطر ریسک بالاتری نیز دارد. فروش سهام مشمول مالیات می‌شود، در حالیکه معامله صندوق‌های سرمایه‌گذاری معاف از مالیات است.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سخن پایانی

بازار مسکن و بورس هر دو معایب و مزایایی دارند. سرمایه‌گذاران برای کاهش ریسک خود باید ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند. سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات روشی ایده‌آل برای متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک و به حداکثر رساندن بازده است. به خاطر داشته باشید که بسیاری از سرمایه‌گذاران هم در بورس و هم در مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند. به طور خلاصه می‌توان گفت اگر سرمایه زیادی در اختیار ندارید، بازار بورس انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

 

همانطور که گفته شد، همواره انتخاب بهترین گزینه سرمایه‌گذاری چالشی است که هر کسی با آن روبرو است. کسب دانش تخصصی و صرف زمان عاملی است که می‌تواند نقش مهمی برای رسیدن به اهداف سرمایه‌گذاری‌تان ایفا کند. با این حال، تیم متخصص مدیریت ثروت مانو، به صورت 24 ساعته تمام اخبار و تحرکات بازارها رصد را در نظر می‌گیرد و متناسب با درجه ریسک‌پذیری مشتریان، بهترین گزینه‌ها را برای آنها انتخاب می‌کند.

 

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.