راهنمای سرمایه‌ گذاری برای خرید خانه

1105 نفر 5 دقیقه
سرمایه - گذاری - خانه - ماشین - مسکن - - مانو - موتور

احتمالا شما هم از آن دسته افرادی هستید که خرید مسکن از بزرگترین دغدغه‌های شماست و به دنبال یافتن روش‌های سرمایه‌ گذاری برای خرید خانه هستید.

هر چند رکود بازار مسکن در دو سال اخیر باعث شده تا کسانی که در این چند سال به امید خرید خانه پس‌انداز می‌کردند با توجه به تورم بالا، امید کمتری به خرید خانه داشته باشند. اما با این حال متخصصان املاک معتقدند هنوز هم سرمایه‌گذاری برای خرید خانه از مطمئن‌ترین نوع سرمایه‌‌گذاری محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید که حتما پیش از ورود به این بازار تحقیقات کاملی انجام دهید. میزان سرمایه خود را سنجیده و موقعیت ملک‌های مناسب را بررسی کنید؛ زیرا هرگونه اشتباهی باعث می‌شود تا هم سرمایه‌های شما به خطر بیفتد.

چگونه خانه بخریم؟

با این شرایط و تورم در ایران چگونه خانه‌دار شویم؟ از چه روش‌هایی پس‌انداز کنیم که در کوتاه‌ترین مدت بتوانیم خانه بخریم؟ روش‌های سرمایه‌ گذاری برای خرید خانه کدامند؟

این سوال‌هایی است که بیشتر مردم به خصوص آن دسته از افرادی که به تازگی وارد بازار کار شده‌اند، از خود می‌پرسند و برای آن نقشه‌های متفاوتی طراحی می‌کنند؟

فراهم کردن سرمایه برای خرید خانه آن هم با حقوق کارمندی و کارگری تقریبا غیرممکن است. با این حساب قدم اول برای به دست آوردن این سرمایه پس‌انداز کردن و قرار دادن آن در حساب‌های بانکی است. درواقع روی سود مشارکت سالانه آن‌ها باید حساب کنیم. استفاده از تسهیلات بانکی، می‌تواند اهرم مناسب سرمایه‌ گذاری برای خرید خانه باشد. البته، مبلغ اقساط و سودی که باید پرداخت کنید نیز باید در نظر گرفته شود. یکی از مهمترین وام‌های مسکن، وام خرید خانه بانک مسکن است.

دریافت وام مسکن

 با اینکه وام‌هایی که در قالب طرح‌های دولت برای خرید خانه به متقاضیان ارائه می‌شود نرخ بهره‌ی پایین‌تری در مقایسه با سایر وام‌ها دارند. توصیه می‌شود از توانایی خود برای بازپرداخت ماهانه این وام اطمینان حاصل کنید.

در حال حاضر بانک مسکن در شهر تهران برای زوجین وام دویست میلیون تومانی و ۴۰ میلیون تومان نیز به‌صورت جعاله یعنی 240 میلیون تومان را در نظر گرفته است. نرخ سود این وام ۱۷ درصد است که برای دریافت وام زوجین باید در حدود ۲۵ میلیون تومان اوراق خریداری کنند. با در نظر گرفتن قیمت اوراق نرخ وام زوجین به ۲۲ درصد می‌رسد.

بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین را هم ۱۴۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

مشارکت در ساختمان‌سازی

مشارکت در ساخت، یکی از راه‌هایی که برای تامین سرمایه خرید خانه می‌توان روی آن حساب کرد. مشارکت در ساخت در واقع همان تخریب خانه‌های قدیمی و نوسازی آن است.

پیش‌خرید کنید

قدم سوم برای افرادی است که عجله‌ای برای تحویل خانه ندارند. این روش که به گفته متخصصان املاک روش ارزانی به حساب می‌آید، به این صورت است که افراد خانه‌های نیم‌ساز را پیش خرید می‌کنند. اما با توجه به کلاه‌برداری‌های زیادی که در این زمینه شده است، پیشنهاد ما این است که پیش از خرید حتما از مجاری قانونی و مبادی رسمی نسبت به استعلام و حصول اطمینان از قانونی بودن فعالیت‌های شخص یا بنگاه ارائه‌کننده اقدام کنید.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

چرا باید به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن فکر کنیم؟

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در املاک، خرید واحدهای سرمایه‌گذاری در بورس املاک است که در مقاله‌ای مجزا به آن پرداخته شده است. با توجه به سابقه‌ای که این بازار دارد، شاید سرمایه‌گذاری در این بازار را بتوان کم‌ریسک در نظر گرفت و حداقل نرخ تورم را پوشش خواهد داد. از همین رو یکی از توصیه کارشناسان املاک به مردم این است که به جای اینکه مازاد سرمایه‌ خود را در سایر بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنند، آن را به بازار مسکن اختصاص دهند. با توجه به دوره‌ای بودن افزایش قیمت‌ها در این بازار می‌تواند شما را نیز در این سودها شریک کند. اما قطعا این بازار معایبی نیز دارد که یکی از آنها، مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه است.

چه زمانی برای سرمایه گذاری در بازار مسکن بهتر است؟

به گفته کارشناسان املاک، قیمت مسکن در ایران در یک بازه حدود 4 ساله حرکت می‌کند. برای اینکه بدانید در حال حاضر در کدام سال آن قرار داریم باید از مشاوران سرمایه‌گذاری در این حوزه کمک بگیرید. اما در صورت کلی بازه 4 ساله مسکن به این صورت است که قیمت در ابتدای دوره با شیب کندی رو به افزایش است. بعد از پایان دو سال اول قیمت ملک به ثباتی نسبی می‌رسد. با توجه به این روند بهترین زمان برای خرید مسکن سال آخر دوره دوم حرکت قیمت مسکن است. یعنی دوره‌ای که شما با قیمت کمی خانه موردنظر خود را می‌خرید اما با سود چند برابری در بازار روبرو می‌شوید. البته سال‌های اخیر یک استثنا می‌توان در نظر گرفت، که گاهی اوقات قیمت‌ها به صورت فصلی افزایش پیدا کرده است.

سخن پایانی

روش‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که شما باید متناسب با اهداف و درجه ریسک‌پذیری خود، آنها را انتخاب کنید. سامانه مدیریت ثروت مانو، این امکان را فراهم کرده است که افراد بدون نیاز به کسب دانش تخصصی اقتصاد و صرف زمان، به صورت غیرمستقیم، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.