سرمایه‌گذاری در بورس یا رمزارزها؟

923 نفر 5 دقیقه
ارز دیجیتال یا بورس - بازار - مانو - سرمایه گذاری

مدتی است که ارز دیجیتال به‌عنوان یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در کنار بورس به مردم پیشنهاد می‌شود. با اینکه تاثیر مثبت و نقش پررنگ رمزارزها را نمی‌شود نادیده گرفت، اما ناشناخته بودن و وجود خلاهای که در این فضا وجود دارد را هم نباید انکار کرد و نیاز به بررسی‌های بیشتری در این حوزه است. از سوی دیگر نوسانات شدید بورس و تورم باعث دلسردی مردم از بورس شده است. در این مقاله بنا داریم به سوال “سرمایه‌گذاری در بورس یا رمزارزها؟” پاسخ دهیم.

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید هر دو بازار را به خوبی شناخت و با علم به تفاوت‌ها و شباهت‌ها، در مورد سرمایه‌گذاری در بورس یا رمزارزها تصمیم‌گیری کرد.

شباهت‌های بورس و بازار ارز دیجیتال

ارزهای فیات یا همان پول‌های رسمی هر کشوری مانند دلار، معیار قیمت‌گذاری هر دو بازار به شمار می‌روند. همچنین قانون عرضه و تقاضا تاثیر مستقیمی بر عملکرد این دو بازار دارد. درواقع در بازه‌ای که یک سرمایه‌گذار بیشتر از خریداران دیگر سهم یا ارز دیجیتال بخرد، یک افزایش قیمت در سهام یا ارز دیجیتال اتفاق می‌افتد.

روند ارزش‌گذاری در ارز دیجیتال بر اساس ایده‌ای است که در وایت‌پیپر (معادل اساسنامه و امیدنامه شرکت‌ها) مشخص می‌شود و در بورس هم به روش مشابه،‌ ارزش یک سهم بر مبنای عرضه و تقاضا، کسب‌وکار و طرح‌های توسعه‌ای (امید به سودسازی) که دارد، تعیین می‌شود.

از مزایا و شباهت‌های سرمایه‌گذاری در این دو بازار، می‌توان به حداقل سرمایه لازم برای سرمایه‌گذاری اشاره کرد که برای  بورس حداقل 500 هزار تومان و خرید و فروش رمزارزها از 300 هزار تومان است. بیشتر ارزهای دیجیتال تقسیم‌پذیر به واحدهای کوچک‌تر هستند و سرمایه‌گذار معادل پول خود، بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال دریافت خواهد کرد.

تفاوت‌های بورس و ارز دیجیتال

دامنه نوسان

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها دامنه نوسان است که در بورس این موضوع بین 3 تا 5 درصد است اما در ارزهای دیجیتال موضوع متفاوت است و به یک بازه، محدود نمی‌شود.

برای مثال در دو ماه اخیر (از اردیبهشت تا تیر 1400) شدت نوسانات در این بازار بالا رفت و بیت‌کوین تا مرز 28 هزار دلار کاهش پیدا کرد اما با موج خرید جدید، طی یک روز به کانال 34 هزار دلاری صعود کرد.

ریسک

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو بازار میزان ریسک است. هر سرمایه‌گذار قبل از شروع سرمایه‌گذاری باید میزان ریسک آن بازار را در نظر بگیرد. بازار ارز دیجیتال در مقایسه با بورس ممکن است سود بالاتری داشته باشد اما به همان اندازه ریسک بالاتری نیز دارد.

یکی از ریسک‌های مهم در رمزارزها نبود ارتباط ایران با بانک‌های خارجی است که با توجه به تحریم‌ها کنترلی بر صرافی‌های خارج از کشور وجود ندارد.

سود مرکب

سود مرکب، یکی از مزایای است که بازار ارز دیجیتال دارد. سود مرکب یعنی سودی که سرمایه‌گذار علاوه بر سود خالص از مسال جانبی دریافت می‌کند. برای مثال در ارزهای دیجیتال به‌خاطر استفاده از دلار، علاوه بر نوسان‌گیری، از افزایش قیمت دلار هم سود نصیب سرمایه‌گذار می‌شود اما در بورس ایران، چونکه انواع سهام باا ریال مبادله می‌شود، افزایش قیمت دلار تاثیر زیادی بر آن ندارد.

معامله دو طرفه

معامله دو طرفه، شاخصی است که در ارزهای دیجیتال وجود دارد اما در بورس ایران نیست. برای مثال در بازار ارزهای دیجیتال برخی صرافی‌ها روی کاهش قیمت، سرمایه‌گذاری می‌کنند و در صورت پایین آمدن قیمت، سود شناسایی می‌کنند. ولی در بورس ایران یک سهم را با قیمت کم خریداری می‌کنند و باید آن را در طول زمان با قیمت بالاتر به فروش برسانند. به گفته کارشناسان این قابلیت در بورس ایران هم اضافه شده اما عملی نشده است. آن‌ها می‌گویند در صورت اجرا شدن این قابلیت، عده زیادی با قرارداد بستن بر سر پایین آمدن قیمت باعث خروج نقدینگی و درنهایت ورشکستگی آن شرکت خواهند شد.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

قانون‌گذاری در بازارهای ارز دیجیتال و بورس

بسیاری از دولت‌ها در خلا قانونی رمرزارزها به‌سر می‌برند. این در حالی است که بورس کاملا قانونی است و در صورت هر گونه تخلفی، قابل پیگیری است.

بر اساس گزارشی که کتابخانه ملی کنگره آمریکا از قوانین و سیاست‌های حوزه رمزارزها از ۱۳۰ کشور جمع‌آوری کرده است، در ۴ سال گذشته با محبوب شدن رمزارزها و همه‌گیری آنها، دولت‌ها بیشتر به این حوزه توجه کرده و در صدد قانون‌گذاری آن برآمده‌اند.

برخی از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به تاثیر مثبت و نقش پررنگ رمزارزها و تکنولوژی بلاکچین روی آینده صنعت اقتصادی جهان تاکید دارند و سعی دولت‌ها برای قانون‌مند کردن این حوزه را جزو محدودیت‌ها می‌دانند. با این حال ناشناخته بودن و وجود خلاهای زیادی که در این فضا وجود دارد نشان می‌دهد که باید بیشتر محتاط بود. با این‌حال خرید و فروش ارزهای دیجیتال به طور کلی غیر قانونی نیست.

اما سوال مهم

حال با توجه به همه این نکات در کدام را انتخاب می‌کنید؟ سرمایه‌گذاری در بورس یا رمزارزها؟

شاید سرمایه‌گذاری در رمزارزها مزایایی از جمله دور زدن تحریم‌ها داشته باشد اما در حد وسیع، کنترل معاملات با چالش‌های زیادی همراه است. برای سرمایه‌گذاری موفق در ارزهای دیجیتال باید دانش بالایی داشت زیرا علاوه بر تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی، تصمیمات بین‌المللی نیز تاثیر مستقیمی بر نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال دارد. برای مثال در ماه گذشته یک توییت ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا، درباره مصرف زیاد برق در بیت‌کوین باعث افت شدید قیمت بیت‌کوین شد و نظم بازار صعودی رمزارزها را برهم زد. از طرفی بورس هم در نوسانات زیادی را تجربه کرده است.

در نهایت هر کدام از سرمایه‌گذاری در بورس یا رمزارزها را انتخاب کردید، بهتر است محتاط‌ باشید و در زمان شروع فعالیت با مقداری از سرمایه مازاد خود وارد شده و با آزمون و خطا، دانش و مهارت کافی را به دست آورید. پیشنهاد ما به شما این است که تا زمانی‌که دانش در این بازارها را نداشتید، تحت هیچ شرایطی وام نگیرید و پولی از دیگران نیز قرض نکنید و به اصولی که بزرگان این حوزه گفته‌اند، پایبند باشید.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، شرط موفقیت در سرمایه‌گذاری داشتن دانش و مهارت است. برای افرادی که هنوز به این تخصص نرسیده‌اند، پیشنهاد می‌شود که در ابتدای مسیر، از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم استفاده کنند.

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که افراد با هر سطح از دانش مالی و بدون نیاز به صرف زمان بابت رصد و تحلیل اخبار اقتصادی، بتوانند متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.