خرید سکه در بورس راهی برای کنترل ریسک سرمایه‌گذاری

1715 نفر 5 دقیقه
خرید سکه در بورس - سرمایه گذاری در بورس

با اقبال به بازار بورس و محبوبیتی که همیشه سکه برای سرمایه‌گذاران داشته، چند سالی است که امکان خرید و فروش سکه نیز در قالب سهام امکان‌پذیر شده است. با این کار محدودیت‌های فروش سکه به صورت فیزیکی نیز از بین رفت و پول حاصل از آن همچنان در گردش معاملات باقی می‌ماند. خرید سکه در بورس و به طور کلی معامله آن، به عنوان سهام یک روزه و یا سکه یک روزه شناخته می‌شود.

سکه‌ای که شما در بورس خرید و فروش می‌کنید، در واقع از دسته اوراق بهاداری است که مقدار معینی از آن کالا یعنی سکه به انبار سپرده شده ‌است و به پشتوانه آن این اوراق صادر شده ‌است. معاملات مرتبط به سکه در دسته گواهی سپرده کالایی گنجانده می‌شود.

از سال ۱۳۹۴ سازمان بورس امکان خرید و فروش سکه در قالب بورس را فراهم کرد، مانند هر معامله دیگری دربورس، برای خرید و فروش طلا و سکه در این بازار به کد بورسی احتیاج دارید و باید از طریق یکی از کارگزاری‌های اقدام کنید.

فرایند خرید و فروش سکه های بورسی

نحوه خرید و و فروش اوراق سکه مانند دیگر سهام است و برای آن می‌توان به صورت حضوری و یا آنلاین اقدام کرد.

اما اگر خودتان مالک چند سکه به صورت فیزیکی هستید، چطور می‌توانید آنها را وارد بازار بورس کنید؟

برای این کار باید با مدارک شناسایی معتبر و سکه به خزانه بانک رفاه مراجعه کنید و سکه‌ها را به انبار تحویل دهید. پس از اینکه سکه‌های شما توسط کارشناس تایید شدند، یک قبض انبار با فاصله یک روز کاری صادر و به فروشنده تحویل داده می‌شود. سپس شما با در دست داشتن این قبض چه با مراجعه حضوری با کارگزاری و چه به صورت آنلاین می‌توانید معامله بر روی سکه را آغاز کرده و آن را خرید و فروش کنید.

توجه داشته باشید سکه مورد تایید برای ورود به بازار بورس سکه تمام بهار آزادی، ضرب سال ۱۳۸۶ است که عیار آن ۹۰۰ در ۱۰۰۰ تعیین شده و وزن آن ۸.۱۳۳ گرم است.

برای این کار باید هزینه ارزیابی و کارشناسی هر سکه، هزینه انبارداری سکه و کارمزد معاملات را بپردازید، توجه داشته باشید که این هزینه‌ها بسیار اندک هستند.

ساعت شروع به کار بازار سکه نیز همانند سهام است اما ممکن است، ساعات پایانی آن کمی متفاوت باشد.

برای تحویل سکه‌ها باید چند نکته را در نظر بگیرید، اگر پیش از ساعت ۱۲ به انبار مراجعه کنید گواهی مربوط به معاملات برای یک روز کاری بعد برای شما صادر می‌شود و اگر این کار را به بعد از ساعت ۱۲ موکول کنید، صدور این گواهی ۲ روز کاری زمان می‌برد.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

اما برای فروش سکه بورسی چه باید کنید؟

برای این کار دو انتخاب دارید، یا سهام و اوراق مرتبط به سکه را در بورس معامله کنید و آن را بفروشید و یا به انبار بانک مراجعه کرده، به صورت فیزیکی سکه‌ها تحویل گرفته و آن را در بازار به فروش برسانید. برای صدور گواهی سکه بورسی می‌توانید، به ۴ بانک، ملت، صادرات، رفاه و سامان مراجعه کنید.

نمادهای بورسی مرتبط به سکه کدام‌ها هستند؟

در حال حاضر ۵ نماد مرتبط به سکه وجود دارد که ۴ مورد از آن فعال هستند. و هر کدام کد مخصوص به خودشان را دارند که می‌توانید آن را در سایت مدیریت فناوری بورس مشاهده کنید. هر سهمی که در بازار بورس سکه به فروش می‌رسد در واقع یک دهم تمام سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ است و اگر می‌خواهید یک سکه تمام داشته باشید، باید ۱۰ سهم را خریداری کنید.

قیمت‌ها در بازار بورس، برخلاف بازارها فیزیکی که تحت تاثیر دلال‌ها فعالیت می‌کنند، بر اساس قانون عرضه و تقاضا مشخص می‌شوند. همچنین برای میزان دامنه نوسان در طول روز عدد ۱۰ درصد پیش‌بینی شده ‌است یعنی در طول روز یک سکه می‌تواند حداکثر تا ۱۰ درصد گرانتر و یا تا ۱۰ درصد ارزانتر شود.

همانطور که پیش از این گفتیم قیمت سکه در بورس با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و چون در بورس عرضه برای سکه کم و تقاضا برای آن زیاد است، قیمت سکه در این بازار معمولا قیمت بالاتری نسبت به بازار فیزیکی دارد و همین موجب محبوبیت بیش از پیش سکه بورسی شده ‌است.

اگر از علاقه‌مندان بازار سکه هستید، حتما یکی از بزرگترین دغدغه‌های شما نگهداری و تامین امنیت برای سکه‌هایتان است. اما چه جایی امن‌تر از خزانه بانک وجود دارد؟ آن هم خزانه‌ای که بدون مراجعه به آن می‌توانید سکه‌هایتان را خرید و فروش کنید. بورس این دغدغه را به صورت کامل برای شما از بین برده است.

با این حال، اگر به سرمایه‌گذاری در طلا علاقمند هستید، می‌توانید به صندوق‌های مبتنی بر طلا نیز فکر کنید. همچنین برای کنترل ریسک و تنوع سرمایه‌گذاری می‌توانید به خرید و فروش سهام نیز بپردازید. اما این نکته فراموش نشود، که معامله‌گری سهام در بورس یک تخصص است و به مهارت و دانش تخصصی مالی و صرف زمان نیاز دارد. با این حال، ابزاری سرمایه گذاری غیرمستقیم مانند طرح‌های سرمایه‌گذاری مانو، این امکان را فراهم کرده است که افراد با هر سطح از دانش مالی و هر مقدار سرمایه‌ای متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بورس بهره‌مند شوند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.