ترندهای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰

1010 نفر 5 دقیقه
ترندهای سرمایه گذاری - سال ۱۴۰۰ - بورس - بازار - سرمایه - مانو

در شرایط تورمی اقتصاد کشور، موضوع سرمایه‌گذاری بسیار حائز اهمیت است. بازارها و ابزارهای سرمایه‌گذاری نیز بسیار متنوع است. شاید به همین خاطر است که افراد به دنبال یافتن ترندهای سرمایه گذاری هستند. به نظر شما در سال 1400 مردم بیشتر در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

احتمالا حدس شما درست باشد. یکی از بازارهایی که بیشتر مردم در سال 1400 به آن دید مثبتی داشتند، بازار ارزهای دیجیتال است. با اینکه در دو سال اخیر شیوع بیماری کرونا روی همه سرمایه‌گذاری‌ها در ایران تاثیر گذاشت، بازار ارزهای دیجتیال و بورس کم رونق نبودند. در این مقاله، بنا داریم برخی ترندهای سرمایه گذاری در سال‌های اخیر مورد بررسی قرار دهیم.

بازار ارزهای دیجیتال از بیت‌کوین تا اتریوم

گزارش‌های بازار نشان می‌دهد بازار جهانی ارزهای رمزنگاری شده تا سال 2030 به 4.94 میلیارد دلار خواهد رسید که بیش از سه برابر حجم تخمینی آن یعنی 1.49 میلیارد دلار در سال 2020 است. طبق تحقیقاتی که توسط Allied Market Research انجام شده است، محرک اصلی این بازار، افزایش تقاضا برای حواله‌های بین‌المللی و شفافیت بیشتر در سیستم‌های پرداخت جهانی است.

Allied Market پیش‌بینی کرده که صنعت رمزنگاری آسیا و اقیانوسیه به دلیل افزایش رقابت از طریق افزایش تعداد مبادلات، سریعترین رشد را خواهند داشت. از ورود شرکت‌های بزرگی مانند مایکرواستراتژی، گاگنهایم، رافر، گری ‌اسکیل و پی‌پل یا بانک‌هایی مثل سی‌تی بانک و دویچه بانک به بازار ارزهای دیجیتال انتظار می‌رود که در سال‌های پیش رو تمایل شرکت‌های مالی به این حوزه بیشتر شود. با این توصیف بعید نیست که بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های آتی نیز جزو ترندهای سرمایه گذاری باشد.

بازار طلا و سکه

تا پیش از ورود و توسعه چشم‌گیر ارزهای دیجیتال، یکی از بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری طلا و سکه بود. اما در حال حاضر نظر قطعی برای این موضوع کمی سخت است. در واقع تاثیرات نوسانات دلار روی قیمت طلا را نمی‌توان نادیده گرفت. برای مثال در سال گذشته طلا و سکه هر دو جهش و ریزش قابل‌توجهی را تجربه کردند. قیمت سکه با جهش ۱۷۰ درصدی به مقدار ۱۶ میلیون تومان رسید. ولی در ادامه با ریزش ۳۷ درصدی در حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آرام گرفت.

در کنار تغییرات قیمت سکه، قیمت طلا با جهش ۱۵۴ درصدی به ۱ ‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید، ولی در ادامه با ریزش ۳۰ درصدی در حوالی ۱ میلیون تومان قرار دارد. بازدهی سکه، قابل رقابت با بازدهی بورس نیست. طلا به‌عنوان یک جایگزین سرمایه‌گذاری مناسب است. بنابراین چنانچه قصد سرمایه‌‌گذاری در بورس را ندارید، سکه طلا انتخاب بهتری است تا خرید دلار و نگهداری آن.

بازار بورس

بازار بورس در سال دو سال اخیر صعود و نزول‌های زیادی را تجربه کرده است، با اینکه در نیمه اول سال 99، یک بازدهی عالی داشت اما در نیمه دوم ریزش سنگینی هم داشت. همین موضوع باعث شد تا بسیاری از مردم سرمایه خود را از بورس خارج کنند و در بازارهای دیگر از جمله ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

با این حال اخبارها حاکی از آن است که دولت از محل واگذاری دارایی‌های مالی خود درآمد ۲۹۵ هزار میلیارد تومانی را در بودجه‌ سال آتی پیش‌بینی کرده است. البته میزان تقاضا را نمی‌توان نادیده گرفت، برای مثال در سال 99 ارزش معاملات خرد به ‌دلیل افزایش حضور عموم مردم در بورس افزایش چشم‌گیری داشت، اما پس از شروع ریزش بازار از مرداد ۹۹، ارزش معاملات خرد کاهش پیدا کرد.

برای ورود به بازار سرمایه نیازی به سرمایه زیاد نیست و شما با هر رقمی می‌توانید وارد این بازار شوید. یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در بورس در مقایسه با بسیاری از روش‌‌های سرمایه‌گذاری در ایران، قابلیت نقدشوندگی سهام است. شما با خرید سهام در بورس، نگرانی بابت نقد شدن پول خود ندارید.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

بازار مسکن

خرید خانه همیشه یکی از محبوب‌ترین ترندهای سرمایه گذاری و یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری به خصوص برای دوران بازنشستگی بوده است. اما در 4 سال اخیر قیمت خانه نوسانات عجیبی را تجربه کرد و به گزارش بانک مرکزی، روند تغییرات متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در سال ۹۹ روند صعودی و در 4 سال اخیر رشد بسیاری داشته است.

حجم معاملات در نیمه اول سال ۹۹ بیشتر از نیمه اول سال ۹۸ ثبت شده، ولی در نیمه دوم سال ۹۹ حجم معاملات به شدت کاهش پیدا کرد. بیشتر معاملات صورت گرفته در سال ۹۹ به وسیله سفته‌بازان بازار مسکن انجام شده است. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که شباهت رفتار زمین مسکونی به سکه طلا بسیار زیاد است. آن‌ها پیشنهاد می‌دهند به علت همین تشابه، شاید بهتر باشد که اجاره‌های دریافتی از مسکن را به سکه طلا تبدیل کنیم.

بازار دلار

نوسانات دلار در سال‌های گذشته باعث شده که بسیاری از مردم به خرید و فروش دلار روی بیاورند و در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. سیاست‌‌های پولی دولت، حوادث و رخدادهای غیرقابل ‌پیش‌‌بینی، شاخص دلار و نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا چهار عاملی هستند که می‌تواند در تعیین قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی در سال ۱۴۰۰ نقش داشته باشد.

با شیوع بیماری کرونا در دنیا، شاهد رشد چشم‌گیر قیمت طلا و به دنبال آن دلار بودیم. دلیل این موضوع نیز چشم‌انداز نامناسب وضعیت اقتصادی است. شاخص دلار در واقع ارزش دلار آمریکا را در مقابل شش ارز دیگر مثل یورو، ین ژاپن، کرون سوئد، فرانک سوئیس، دلار کانادا و پوند بریتانیا نشان می‌‌دهد. جالب است بدانید که نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ‌ساله آمریکا با طلای جهانی رابطه عکس دارد و با افت بازدهی این اوراق، طلای جهانی صعودی خواهد شد.

سخن پایانی

شاید شما هم به تازگی سرمایه‌ای جمع کرده‌اید یا اینکه در سرمایه‌گذاری قبلی خود بدشانسی آورده‌اید و قصد دارید تا این‌بار با تحقیقات بیشتری وارد یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری شوید و به همین خاطر است که به دنبال ترندهای سرمایه گذاری هستید.

اما واقعیت این است که سرمایه‌گذاری کاملا یک حرفه تخصصی است و به دانش و صرف زمان نیاز دارد. پیشنهاد می‌شود در ابتدای مسیر، اگر زمان، دانش و مهارت کافی ندارید از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم استفاده کنید.

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را مهیا کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان بابت رصد و تحلیل اخبار، بتوانند متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.