انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس

366 نفر 5 دقیقه
صندوق سرمایه گذاری

اکثریت افراد تصور می‌کنند برای سرمایه‌گذاری در بورس باید حتما ساعت‌ها به مطالعه و یادگیری دانش بپردازند؛ به تابلوها خیره شوند و انواع تحلیل‌ها را بیاموزند. اما امروزه می‌دانیم که این تنها راه سرمایه‌گذاری نیست. صندوق سرمایه‌گذاری روشی است که بدون نیاز به دانش و صرف وقت زیاد به ما کمک می‌کند سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشیم. 

مفهوم صندوق سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های نوین سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. صندوق‌ها در واقع نهادهای واسطه مالی هستند که سرمایه مردم را جمع کرده و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق سرمایه‌گذاری، مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و اوراق بهادار است. این نهادها با جمع‌آوری وجوه از افراد مختلف، سرمایه را در سبدی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

انواع صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌ها بر اساس ترکیب دارایی‌ها، میزان بازدهی و ریسک به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برای انتخاب صندوق مناسب با شرایط شما برای سرمایه‌گذاری، بهتر است با آن‌‎ها آشنا باشید. در ادامه به معرفی چند نوع از این صندوق‌ها می‌پردازیم.

۱.صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت:

این صندوق‌ مناسب افرادی است که قدرت ریسک‌پذیری کمتری دارند. حداقل ۷۰ درصد از دارایی این صندوق در اوراق بهادار، اوراق مشارکت و دارایی‌های مطمئن سرمایه‌گذاری می‌شود. به همین دلیل بازدهی کمتری به صندوق‌های سهامی دارند. نقدینگی این صندوق‌ها بالا است و بسته به صندوق هر ماه یا چند ماه یکبار سود آن به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. به طور معمول نهادهای مالی مطمئن ضامن نقد شدن این صندوق‌ها هستند تا افراد با خیال آسوده‌تر سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند.

۲. صندوق سهامی:

در این صندوق‌ها ۷۰ درصد دارایی در سهام و باقی آن در انواع اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌شود. این صندوق به دلیل وجود میزان بیشتر از سهام دارای ریسک بیشتری است و به همین دلیل می‌تواند بازده و سود بهتری هم داشته باشد اما مقدار آن را نمی‌توان مشخص کرد. برای افرادی که قصدی سرمایه‌گذاری در بورس را دارند اما دانش کافی را ندارند، گزینه مناسبی است. سرمایه شما در این صندوق توسط تیم تحلیلگر و حرفه‌ای مدیریت و سرمایه‌گذاری می‌شود. بسیاری از صندوق‌ها دارای ضامن نقدشوندگی نیز هستند.

۳.صندوق مختلط:

در این نوع صندوق، ۶۰ درصد دارایی‌ها در سهام و باقی در انواع اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌شود. این صندوق دارای ریسکی متوسط به نسبت دیگر صندوق‌ها است، چرا که بخشی از آن در سهام و بخش دیگر در دارایی‌هاست که درآمد ثابتی دارند. صندوق مختلط، نسبت به درآمد ثابت بازده بیشتری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورد. 

۴. صندوق سرمایه‌گذاری در طلا:

از زمان قدیم بسیاری از مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود طلا یا سکه می‌خریدند، اما خطر دزدیده شدن سرمایه همیشه آن‌ها را نگران نگه می‌داشت. صندوق‌های مبتنی بر طلا و سکه با خرید و فروش سپرده سکه و اوراق مبتنی بر طلا برای سرمایه‌گذاران کسب سود می‌کنند. افزایش یا کاهش قیمت طلا، تاثیر مستقیم بر ارزش دارایی و هر واحد این صندوق دارد.

۵.صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF):

سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار و دارایی‌های فیزیکی، فعالیت این صندوق است. تفاوت این صندوق با صندوق‌های دیگر نحوه خرید و فروش آن‌ها است. برخلاف صندوق‌های دیگر که بر اساس صدور و ابطال معامله می‌شوند، واحدهای این صندوق‌ها مانند سهام شرکت در سامانه‌های آنلاین معاملاتی هر کارگزاری خرید و فروش می‌شود. بر این اساس عرضه و تقاضا در بورس می‌تواند بر قیمت آن‌ها تاثیر بگذارد. صندوق‌های قابل معامله می‌توانند بر پایه سهام، درآمد ثابت و یا مختلط باشند. خرید و فروش آن‌ها از طریق بورس قدرت نقدینگی آن‌ها را بالا می‌برد.

دیگر صندوق‌ها

صندوق‌های دیگری هم برای سرمایه‌گذاری با شرایط مخصوص به خود وجود دارند که عبارتند از:

صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه

صندوق سرمایه‌گذاری کالا

صندوق سرمایه‌گذاری املاک

و …

مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌ها

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها با هدف کسب سود و حفظ ارزش دارایی شما دارای مزایای زیادی است.

کاهش ریسک:

بر اساس قوانین سازمان بورس، صندوق‌ها باید دارایی‌های متنوعی داشته باشند که متشکل از سهام و اوراق بهادار است. این موضوع باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود. 

نقدشوندگی:

برخلاف سهام که برای فروش، صف‌های سنگینی ایجاد می‌کنند، صندوق‌ها به راحتی نقد می‌شوند. سرمایه‌گذاران می‌توانند هر زمان که اراده کنند، سرمایه خود را خارج و به وجه نقد تبدیل کنند.

مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها:

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این ابزار سرمایه‌گذاری، مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها است. برای افرادی که سرمایه خرد دارند و دانش کافی از بازار سرمایه ندارند می‌تواند آسودگی خاطر زیادی ایجاد کند که سرمایه آن‌ها توسط مدیران و تحلیلگران حرفه‌ای بازار سرمایه در راستای کسب سود سرمایه‌گذاری می‌شود.

صرفه‌جویی در مقیاس:

صندوق‌ها علاوه بر اینکه امکان سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه را به افراد می‌دهند؛ کلیه هزینه‌ها مانند تحلیل، ارزش‌گذاری، خرید و فروش و باقی هزینه‌ها را بین تمامی سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کند و صرفه‌جویی زیادی برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت.

نظارت و شفافیت:

صندوق‌ها در بازه‌های زمانی مشخص توسط نهادهایی مانند سازمان بورس، متولی و حسابرس مورد بررسی قرار می‌گیرد و فعالیت‌های آن‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

سخن پایانی

با داشتن دانش و اطلاعات راجع به انواع صندوق‌ها می‌توانید گزینه مناسب خود را انتخاب کنید و با آسودگی سرمایه‌گذاری کنید. 

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان بابت رصد و تحلیل اخبار اقتصادی، متناسب با شرایط مالی و درجه ریسک‌پذیری خود، در طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند. طرح‌های سرمایه‌گذاری مثل صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های طلا و سرمایه‌گذاری در بورس با سطح ریسک‌پذیری متفاوت که برای تمامی قشر‌های جامعه امکان سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.