962 نفر 5 دقیقه
سرمایه گذاری -حرفه ای - بورس - مانو - امید

بدون شک سرمایه‌گذاری و پس‌انداز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در برنامه‌ریزی مالی آینده در نظر گرفته شود. اما اگر سرمایه گذاری حرفه ای و اصولی نباشد، نه تنها سودآور نخواهد بود بلکه ممکن است ضررهای هنگفتی نیز به بار آورد.

آیا مسیر حرفه‌ای شدن در سرمایه‌گذاری برای همه یکسان است؟

بدون شک شرایط مالی و اقتصادی هر فرد متفاوت است و هر کسی باید متناسب با آن و در نظر گرفتن درجه ریسک‌پذیری خود، روش سرمایه‌گذاری مناسب خود را انتخاب کند. برخی از والدین از زمان کودکی، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری فرزندانشان را شروع می‌کنند و برخی اینگونه فکر نمی‌کنند.

برای برخی افراد یک میلیارد تومان ضرر هم، به زندگی آنها لطمه‌ای وارد نمی‌کند، در حالی که خیلی از افراد، اگر ضرر 50 میلیونی متحمل شوند، چه بسا برای همیشه از سرمایه‌گذاری دور بمانند. اما نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که ضرر برای همه تلخ است و خوشبختانه، ابزارهای سرمایه‌گذاری متنوعی وجود دارد و اگر افراد طبق اصول سرمایه‌گذاری پیش روند، نه تنها ضرر شناسایی نمی‌کنند بلکه، از سود مرکب نیز لذت خواهند برد.

گام اول در مسیر سرمایه گذاری حرفه ای

برای آن که در مسیر سرمایه گذاری حرفه ای باشید، گام اول شناخت و بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری است. انتخاب روش سرمایه‌گذاری باید با توجه به مبلغ سرمایه‌گذاری، میزان نقدشوندگی و میزان ریسک سرمایه‌گذاری باشد.

در گذشته، معمول‌ترین و رایج‌ترین روش سرمایه‌گذاری افتتاح حساب سپرده‌های بانکی و دریافت سود ماهانه یا سالانه بود. البته، کسانی که کمی بیشتر تحقیق می‌کردند به سرمایه‌گذاری در ملک و مستغلات می‌رسیدند. مردم روش‌های سرمایه‌گذاری را نمی‌دانستند، اما با گسترش اینترنت، سطح آگاهی آنها بیشتر شده است و چه بسا حتی پدربزرگان ما نیز امروز در مورد بیت کوین، بورس، آینده دلار و طلا صاحب نظر باشند.

امروزه، سرمایه‌گذاری در بانک مانند گذشته طرفدار ندارد چرا که یکی از مهم‌ترین معایب آن بی‌ارزش شدن مبلغ سرمایه‌گذاری در بلندمدت به دلیل کمتر بودن نرخ سوددهی بانک در مقایسه با نرخ تورم است.

اهمیت یادگیری در حرفه‌ای شدن

پوشیده نیست، سرمایه‌گذاری در بازاری که هیچ اطلاعاتی از آن ندارید، اصلا عاقلانه نیست، و در صورت موفقیت نیز، باید به خوش اقبالی و شانس خود ببالید و اصلا نمی‌توان به ادامه‌دار بودن این موفقیت امیدوار بود. همانطور که گفته شد، باید ویژگی‌های آن بازار را بدانید، روش‌های تحلیل و تصمیم‌گیری را یاد بگیرید و تا آنجا که امکان دارد، از مشاوره افراد خبره کمک بگیرید تا زمانی که خودتان احساس کنید، قادر به شناسایی سود پایدار و باکیفیت هستید.

شناسایی بازده

یکی دیگر از نکاتی که در یک سرمایه گذاری حرفه ای باید مورد توجه قرار گیرد، بازده یا همان سود مورد انتظار است. یادگیری انواع بازده به ما کمک می‌کند تا با واقع‌بینی بیشتری، روش سرمایه‌گذاری و بازده مورد نظر را انتخاب کنیم. البته که بازده در کنار مفهومی به نام ریسک است که معنا پیدا می‌کند. ممکن است در یک هفته، سود 30 درصدی از ارزهای دیجیتال بگیرید، ولی حتما این را نیز پذیرفته‌اید که ممکن است در همان یک هفته، 50 درصد نیز ضرر کنید.

شناسایی سود پایدار و باکیفیت، معیاری برای حرفه‌ای شدن شماست.

تسلط به انواع تحلیل‌های بازار

در مسیر سرمایه‌گذاری حتما ارزش دارایی شما از اخبار و حوادث تاثیر می‌پذیرد؛ بنابراین، تحلیل اخبار و شناسایی اثر مثبت یا منفی آن در موفقیت سرمایه‌گذاری نقش به‌سزایی دارد. انواع تحلیل بنیادی و تکنیکال، روانشناسی بازار و تابلوخوانی وجود دارد که تسلط روی هر کدام از این موارد، می‌تواند ریسک عدم‌قطعیت در سرمایه‌گذاری شما را کاهش دهد.

پایبندی به استراتژی سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از مواردی که به سرمایه گذاری حرفه ای کمک می‌کند، داشتن یک استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب و پایبندی به آن است. حتما باید اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مشخص باشد. حد ضرر و سود، نسبت‌های ریسک به بازده در نظر گرفته شود. در صورتی که استراتژی داشته باشید، می‌توانید در برابر تصمیمات هیجانی خود مقاومت کنید و از ضررهای ناخواسته جلوگیری کنید.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

اهمیت درجه ریسک‌پذیری در سرمایه‌گذاری

ریسک‌پذیری یکی دیگر از اصطلاحات مهم در سرمایه‌گذاری است. همان طور که می‌دانید، سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف، ریسک‌های متفاوتی دارد. همانطور که اشاره کردیم تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع سرمایه‌گذاری به ویژگی‌های شخصیتی خود باید توجه کرد. البته توجه داشته باشید، که درجه ریسک‌پذیری هر فرد متفاوت است و ریسک‌پذیر یا ریسک‌گریز بودن یک امتیاز مثبت محسوب نمی‌شود.

سخن پایانی

حرفه‌ای شدن در سرمایه‌گذاری زمان می‌برد و به تلاش، مطالعه، یادگیری، صبر و حوصله نیاز دارد. زمانی می‌توانید خود را حرفه‌ای بدانید که به کسب سود پایدار و باکیفیت برسید. استراتژی رقابت را دنبال کنید. تا زمانی که به مرحله حرفه‌ای شدن برسید، بهتر است از سرمایه‌گذاری به روش غیرمستقیم استفاده کنید.

مدیریت ثروت مانو، این امکان را فراهم کرده است که افراد بدون نیاز به کسب دانش تخصصی و صرف زمان، بتوانند به صورت غیرمستقیم، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بورس را انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.