اتریوم ۲؟ آیا غول جدید بازار رمز ارزها در راه است؟

1849 نفر 5 دقیقه
بورس - اتریوم - ارز دیجیتال - کریپتور - بازار رمز ارز ها

اتریوم ۲ (یا اتریوم ۲.۰) نسل بعدی اتریوم و یک ارتقا عمده برای شبکه بلاکچین اتریوم محسوب می‌شود. آپگرید شبکه اتریوم با هدف حل مشکلات مقیاس‌پذیری و امنیت شبکه، طی یک برنامه بلندمدت، قرار است اجرا شود و در مرحله اول، بلاکچین «رایانه جهانی» به مکانیزم «اثبات سهام» تبدیل می‌شود.

اتریوم ۲.۰، که با نام‌های دیگری چون Eth2 یا «Serenity» (سرنتی) نیز شناخته می‌شود، در واقع ارتقاء یا آپگرید بلاکچین اتریوم است. هدف کلی این ارتقا افزایش سرعت، کارایی و مقیاس پذیری شبکه اتریوم است تا بتواند تراکنش‌های بیشتری را پردازش کرده و نواقص را کاهش دهد.

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

امروزه ابزارهای زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. ارزهای دیجیتال نیز که یک بازار نوظهور تلقی می‌شود توانسته نظر خیلی از افراد را به خود جلب کند. اتریوم را می‌توان دومین ارز دیجیتال بزرگ قلمداد کرد.

مراحل رشد اتریوم 2

نسل بعدی اتریوم تحت عنوان اتریوم ۲.۰ به بازار معرفی شده است در چندین مرحله راه‌اندازی خواهد شد که اولین مرحله این آپگرید به نام Beacon Chain شناخته می‌شود، از ۱ دسامبر ۲۰۲۰ فعال شد و همانطور که از نامش پیداست، این بلاکچین جدا از شبکه اصلی اتریوم است.

مرحله دوم Shard Chains و یا زنجیره صدف است و نقش مهمی در مقیاس‌بندی شبکه اتریوم ایفا می‌کند. به جای حل تمام عملیات بر روی یک بلاک چین، زنجیره‌های خرد شده این عملیات را در ۶۴ زنجیره جدید گسترش خواهند داد.

مرحله نهایی The Merge (ادغام) نامیده شده است که پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه اول یا دوم سال ۲۰۲۲ اجرایی شود و طی این مرحله بیکان چین با شبکه اصلی اتریوم ادغام خواهد شد.

حداقل تا سال ۲۰۲۲ نباید انتظار اجرای زنجیره صدف را داشته باشیم، و همچنان زمان اجرای آن مشخص نیست.

تفاوت اتریوم ۲.۰ با اتریوم چیست؟

در حالی که اتریوم ۱.۰ از یک مکانیسم اجماع معروف به اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند، اتریوم ۲.۰ از مکانیسم اثبات سهام (PoS) استفاده خواهد کرد.

مکانیزم اثبات سهام با اثبات کار چه تفاوتی دارد؟

با استفاده از بلاکچینی مانند اتریوم، نیاز به تایید تراکنش‌ها به صورت غیرمتمرکز وجود دارد. اتریوم، مانند دیگر ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، در حال حاضر از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کند.

در این سیستم، ماینرها از قدرت پردازش ماشین برای حل معماهای (پازل) پیچیده ریاضی و تأیید معاملات جدید استفاده می‌کنند. اولین ماینر که یک معما را حل کرد، یک تراکنش جدید را به پرونده تمام تراکنش‌هایی که بلاکچین را تشکیل می‌دهند اضافه می‌کند. سپس ماینر با ارز رمزنگاری‌شده بومی شبکه، پاداش می‌گیرند. در عین حال، این فرآیند ممکن است بسیار انرژی‌بر باشد.

اثبات سهام از این جهت متفاوت است که به جای ماینر، کاربران می‌توانند ارزهای رمزنگاری شده یک شبکه را سهام‌گذاری کرده و خودشان تبدیل به اعتبارسنج شوند. اعتبارسنج‌ها از این نظر شبیه ماینرها هستند که تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و اطمینان می‌دهند که شبکه تراکنش‌های جعلی را پردازش نمی‌کند.

این اعتبارسنج‌ها برای پیشنهاد یک بلاک بر اساس میزان کریپتویی که رمزنگاری شده و مدت زمانی که برای آن صرف شده، عمل می‌کنند.

اعتبارسنجان دیگر می‌توانند تصدیق کنند که یک بلاک را دیده‌اند. هنگامی که گواهی‌های کافی وجود داشته باشد، می‌توان یک بلاک را به بلاکچین اضافه کرد. اعتبارسنجان سپس برای پیشنهاد بلاک موفق پاداش می‌گیرند. این فرایند به عنوان «جعل» یا «ضرب» شناخته می‌شود.

مزیت اصلی PoS نسبت به PoW  این است که بسیار کم مصرف است، زیرا پردازش کامپیوتری پر انرژی را از الگوریتم اجماع جدا می‌کند. همچنین به این معنی است که شما برای محفوظ ماندن بلاکچین به قدرت محاسباتی زیادی نیاز ندارید.

مقیاس اتریوم ۲.۰ چگونه بهتر از اتریوم ۱.۰ خواهد بود؟

یکی از دلایل اصلی ارتقاء به اتریوم ۲.۰ مقیاس‌پذیری است.

با اتریوم ۱.۰ شبکه فقط می‌تواند حدود ۳۰ تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند که باعث تاخیر و ازدحام می‌شود. اتریوم ۲.۰  وعده انجام ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه را می‌دهد. این افزایش از طریق پیاده‌سازی زنجیره‌های خرد انجام خواهد شد.

چگونه اتریوم ۲.۰ از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود؟

اکثر شبکه‌های PoS دارای مجموعه‌ای کوچک از اعتبارسنج‌ها هستند که باعث متمرکزتر شدن سیستم و کاهش امنیت شبکه می‌شود. اتریوم ۲.۰ به حداقل ۱۶۳۸۴ اعتبارسنج نیاز دارد، که باعث می‌شود غیر متمرکزتر و در نتیجه، ایمن‌تر شود.

آپگرید اتریوم ۲ چگونه اتفاق می‌افتد؟

پس از یک سری راه‌اندازی، عرضه کامل اتریوم در سه مرحله انجام می‌شود: فاز ۰، ۱ و ۲.

فاز ۰ در ۱ دسامبر ۲۰۲۰ آغاز شد و مراحل دیگر قرار است در سال‌های بعد اجرایی شود.

در مرحله ۰ پیاده‌سازی بیکان چین انجام می‌شود. این برنامه ثبت اعتبارسنج‌ها و همچنین استقرار مکانیزم اجماع PoS برای اتریوم ۲.۰ را ذخیره و مدیریت می‌کند. زنجیره اصلی اتریوم PoW در کنار این مورد اجرا می‌شود، بنابراین در تداوم داده‌ها وقفه‌ای ایجاد نمی‌شود.

در فاز ۱، که در سه ماهه اول یا دوم سال ۲۰۲۲ اجرایی خواهد شد، شبکه اصلی اتریوم و بیتکان چین ادغام می‌شوند و رسما به PoW در شبکه خاتمه می‌دهد. سپس به کاربرانی که اتریوم را روی بیکان چین قرار داده‌اند، نقش اعتبار سنجی داده می‌شود.

فاز ۲، زنجیره صدف را به شبکه معرفی می‌کند و ۶۴ صدف مورد انتظار را برای راه اندازی (۶۴ برابر بیشتر از اتریوم ۱.۰) آماده می‌کند، اگرچه این صدف‌ها در هنگام راه اندازی، از حساب‌ها یا قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کنند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

اتریوم ۲.۰ چگونه می‌تواند بر قیمت اتریوم تأثیر بگذارد؟

برخی اعتقاد دارند که دنیای ارزهای رمزنگاری شده به اتریوم ۲.۰ نیاز دارد. جیمی آنسون، بنیانگذار Nifty Orchard و سازمان دهنده اتریوم لندن، به Decrypt گفت: «هنگامی که اتریوم مقیاس‌پذیری خود را از طریق فناوری لایه ۲ یا اتریوم ۲ انجام می‌دهد، به درخواست‌ها پاسخ داده می‌شود.

به عبارت دیگر، مقیاس‌پذیری بیشتر به معنای استفاده بیشتر است که به نوبه خود به معنای تقاضای بیشتر است. که حداقل در تئوری، این اتفاق باعث افزایش قیمت اتریوم خواهد شد.

انتظار می‌رود که پس از راه‌اندازی اتریوم ۲، ۱۰۰ هزار تراکنش در هر ثانیه انجام شود.

بسیاری گمانه زنی کرده‌اند که ارتقای اتریوم می‌تواند با افزایش قیمت آن همراه شود. این عمدتا به این دلیل است که اتریوم برای افراد عادی که ممکن است پول زیادی نداشته باشند بسیار کاربردی‌تر خواهد شد.

هزینه انجام معاملات در اتریوم احتمالاً به حدی کاهش می‌یابد که به کاربران اجازه می‌دهد که تراکنش هایی با ارزش پایین‌تر انجام دهند. کسانی که بیشترین بهره را از ارتقای اتریوم می‌برند افرادی هستند که به سیستم بانکی مدرن امروزی دسترسی ندارند.

این افراد شامل شهروندان جهان سوم، پناهندگان و نزدیک به ۲ میلیارد نفر که به محصولات مالی مدرن مانند حساب‌های بانکی یا انواع سرمایه گذاری‌ها دسترسی ندارند.

بسیاری از مردم در کشورهایی زندگی می‌کنند که زیرساخت های لازم برای ارائه مدارک هویت به شهروندان خود ندارند، و بدون در اختیار داشتن این مدارک آنها نمی‌توانند حساب بانکی باز کنند یا از برنامه‌های پرداخت مدرن استفاده کنند. اکوسیستم مالی غیر متمرکز اتریوم به این نوع افراد اجازه می‌دهد تا به حساب‌های مالی، وام، فرصت‌های سرمایه گذاری و موارد دیگر دسترسی داشته باشند.

با کاهش هزینه‌های و کاهش موانع ورود، اتریوم ۲.۰ پتانسیل قابل توجهی برای رشد خواهد داشت و با احتمال بالا می‌توان گفت که قیمت آن هم بالاتر خواهد رفت. البته همه اینها به موفقیت اتریوم ۲.۰ بستگی دارد.

سخن پایانی

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را مهیا کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح از دانش مالی و بدون نیاز به صرف زمان بابت تحلیل مولفه‌های اقتصادی بتوانند به صورت غیرمستقیم و متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.