نکاتی در رابطه با سرمایه گذاری روی سهام بورسی

1075 نفر 5 دقیقه
سرمایه گذاری روی سهام

امروزه، همه افراد تمایل دارند حداقل بخشی از پس‌انداز خود را سرمایه‌گذاری کنند، زیرا در شرایط تورمی اقتصاد کشور، اگر تنها به سپرده‌های بانکی بسنده شود، به زودی شاهد کاهش ارزش سرمایه‌گذاری خواهیم بود. سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی را می‌توان به عنوان بازاری جذاب که مزایای متنوعی دارد، معرفی کرد.

بورس در بازه زمانی 20 سال اخیر، جز سودآورترین بازارها برای سرمایه‌گذاری بوده است. احتمالا، قبل از ورود به بازار سرمایه، یکی از سوالاتی که ذهن شما را درگیر می‌کند این است که سهام چیست و بازار سهام چگونه کار می‌کند؟ در مقاله حاضر سعی بر این است تا مفهوم سهام و تعاریف مرتبط با آن و همچنین جایگاه سهام در بازار سرمایه مطالبی ارائه شود.

سهام چیست؟

اگر سرمایه شرکت‌های سهامی را به قسمت‌های مساوی تقسیم کنیم، هر قسمت برابر یک سهم است و به فردی که این سهام را در اختیار دارد، سهامدار می‌گویند.

بازار سهام چیست؟

خرید و فروش سهام در بازار سهام انجام می‌شود. بازاری بزرگ با دسترسی ساده که در همه کشورهای دنیا دیده می‌شود. در واقع، بازار سهام محلی است که در آن سرمایه‌گذاران با پذیرش ریسکی معقول، پول خود را به سهام شرکت‌های مختلف تبدیل می‌کنند و در انتظار بازدهی باقی می‌مانند. بازار سهام که به بازار بورس نیز شناخته می‌شود، یکی از حساس‌ترین حوزه‌های اقتصاد محسوب می‌شود.

معامله در بازار سهام

در بورس، سرمایه‌گذاران با ارائه یک قیمت خاص، پیشنهاد خود را ارائه می‌کنند و در طرف دیگر، فروشندگان هم به دنبال قیمت مشخصی هستند. وقتی این دو قیمت با هم هماهنگ می‌شود، معامله صورت می‌گیرد. وقتی یک خریدار حاضر است هر قیمتی برای سهام بدهد، او در حال خرید به قیمت بازار است. به طور مشابه، زمانی که فروشنده‌ای هر قیمت برای سهام را می‌پذیرد، او با قیمت بازار، سهام خود را می‌فروشد.

شرکت‌ها به این دلیل سهام می‌فروشند تا برای رشد کسب‌وکارشان سرمایه جمع کنند. وقتی یک شرکت سهام خود را در بازار ارائه می‌کند، به این معنی است که سهام شرکت به صورت عمومی در بازار سهام معامله می‌شود و هر سهم به منزله بخشی از مالکیت شرکت به شمار می‌رود. این کار برای سرمایه گذاران جذاب است و وقتی‌که یک شرکت عملکرد خوبی دارد، سرمایه‌گذاران آن با افزایش ارزش سهامشان پاداش می‌گیرند؛ اما ریسک زمانی به وجود می‌آید که شرکت عملکرد خوبی نداشته و ارزش سهامش کاهش می‌یابد. سهام شرکت ها معمولاً به آسانی و به سرعت خریدوفروش می‌شوند و فعالیت‌های مثبت و منفی حول سهام شرکت بر ارزش آن تأثیر می‌گذارد. به طور مثال، زمانی که تقاضای زیادی برای سرمایه‌گذاری در شرکت وجود دارد، قیمت سهام افزایش خواهد یافت و زمانی که سرمایه گذاران زیادی می‌خواهند تا سهامشان را بفروشند، ارزش پایین می‌رود.

 

مثالی از رشد چشمگیر سهام طی یک بازه سه ماهه

با توجه به شکل بالا، قیمت کرمان از کمتر از ۱۰۰۰ تومان در اسفند ۹۷ به حدود ۴۱۴۰ تومان در تیر ۹۸ رسید. یعنی ۳۰۰ درصد سود ظرف کم تر از ۳  ماه.

شاخص چیست؟

شاخص در معنای کلی بیانگر نماگر یا نشانگر می باشد. با کمک شاخص میتوان تغییرات ایجاد شده بر روی یک یا چند متغیر را در طی یک بازه زمانی خاص مشاهده نمود.

شاخص بورس چیست؟

شاخص بورس نشانگر وضعیت کلی بازار سهام و روند رشد یا افت بازار می باشد. در بازار سهام چند نوع شاخص مختلف داریم که هر کدام وضعیت بورس را از جنبه خاصی به ما نشان می دهند و فرمول مخصوص به خود را دارند.

شاخص کل بورس چیست؟

شاخص کل بورس همان شاخصی است که همیشه در خبرها و رسانه ها به عنوان شاخص بورس تهران معرفی می شود. شاخص کل در بین فعالان بازار و سرمایه گذاران یکی از پرکاربردترین شاخص هاست. این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، به عبارت دیگر تغییرات شاخص کل بیانگر میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس است. پس شاخص کل، هم تغییرات قیمت سهام و هم سودهای سالیانه ای را که شرکت ها به شما پرداخت می کنند، محاسبه می کند.

رشد شاخص کل در طی یک سال اخیر

طبق نمودار بالا، شاخص کل بازار بورس تهران طی یک سال اخیر رشدی کاملا صعودی داشته و افزایش قابل توجهی داشته است. به گونه ای که از حدود 100،000 واحد به بالاتر از 300،000 واحد رسیده است. شاخص کل در تاریخ امروز یعنی ششم اردیبهشت ماه 1399، به عدد 770 هزار واحد رسیده است.

سهام یک شرکت چگونه خریده می شود؟

در سال های گذشته، سرمایه گذاری بر مبنای خرید و فروش سهام یک شرکت کار ساده ای نبود و خریدار یا فروشنده می بایست به کارگزاری ها مراجعه می کردند، سفارش خود را در آنجا ثبت نموده و منتظر می ماندند تا کارگزاری این کار را برای آنها انجام دهد. اما اکنون شرایط به طرز چشمگیری تغییر یافته و دیگر برای خرید و فروش سهام حتی نیازی به از خانه بیرون رفتن نیست. همه کارها به سادگی با فشردن یک کلید یا لمس صفحه موبایل انجام می شود.

لازم به ذکر است که برای انجام معامله در بازار سهام، هر شخص حقیقی یا حقوقی نیاز به دریافت کد معاملاتی دارد. همان‌طور که بانک به مشتریان خود شماره حساب می‌دهد و این شماره شناسه مشتری به شمار می‌آید، در بورس هم کد معاملاتی هر فرد شناسه او در بازار است. بنابراین، برای شروع فعالیت در بازار سهام، هر فرد می بایست ابتدا کد بورسی یا کد معاملاتی داشته باشد.

بازار سهام چه منافعی برای جامعه در پی دارد؟

کنترل نقدینگی در جامعه بازار سهام، یک فرصت سرمایه گذاری مطلوب برای سرمایه گذاران با سرمایه های اندک ایجاد می کند و بستر توسعه عادلانه ثروت را همراه با خلق ارزش مهیا می سازد.

 مزیت های بازار سهام در سطح کلان

  • وجود محلی معین برای خرید و فروش سهام
  • قیمت شفاف سهام برای همگان
  • قدرت بالای نقدشوندگی سهام
  • رشد تولید ناخالص ملی
  • امکان مهار تورم
  • به کارگیری پس اندازهای خرد و کوچک مردم
  • هدایت سرمایه های سرگردان
  • تقویت رشد صنعتی کشور

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.