هزینه فرصت چیست؟

2769 نفر 5 دقیقه
هزینه فرصت فاکتوری مهم برای تصمیم گیری های اقتصادی

هزینه فرصت به مجموعه مزایای بالقوه‌ای گفته می‌شود که، یک فرد، سرمایه‌گذار و یا یک کسب و کار، با انتخاب یک گزینه، گزینه‌های ممکن دیگر را از دست می‌دهد. در واقع وقتی در بین گزینه‌های موجود یکی را انتخاب می‌کنید از مزایای دیگر گزینه‌ها صرف نظر کرده‌اید.

از آنجایی که این مفهوم به آسانی قابل مشاهده و اندازه‌گیری نیست، با کمی غفلت ممکن است، نادیده گرفته شود. هزینه فرصت در گزارش‌های مالی گنجانده نمی‌شوند، معمولا زمانی‌که صاحبان مشاغل چندین گزینه پیش روی خود دارند، از این مفهوم برای تصمیم گیری بهتر استفاده می‌کنند.

مثال‌هایی از هزینه فرصت

هزینه جنگ

اگر دولتی ۸۷۰ میلیارد دلار پول را خرج جنگ کند، هزینه فرصت ۸۷۰ میلیارد دلاری دارد، که دیگر نمی‌تواند بر روی آموزش، بهداشت، کاهش سراسری مالیات و جبران کسر بودجه صرف کند.

مخارج ساخت جاده جدید

اگر دولت پولی را صرف ساخت جاده جدید کند، دیگر نمی‌تواند همین پول را صرف نقشه‌های دیگری چون، آموزش و سلامت جامعه کند.

کاهش مالیات

 اگر دولت مالیات را کاهش دهد، هزینه آن، ناتوانی در پرداخت سایر هزینه‌های دولت‌مداری است.

زمان

اگر در طول روز ۱۲ ساعت در اختیار دارید و می‌توانید این زمان را صرف کار، اوقات فراغت یا هر مشغله دیگری کنید، اما انتخاب شما تماشای تلویزیون باشد، هزینه فرصت در اینجا این است که دیگر نمی‌توانید در طول روز درس بخوانید.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

چطور هزینه فرصت را محاسبه کنیم؟

این مولفه با مقایسه دو بازده دو محاسبه می‌شود. این کار را می‌توان در فرآیند تصمیم‌گیری و با برآورد بازده هرکدام از گزینه‌ها در آینده انجام داد.

با فرمول زیر می‌توان هزینه فرصت را محاسبه کرد

هزینه فرصت = بازده گزینه‌ای که انتخاب نشده – بازده گزینه انتخابی

اهمیت هزینه فرصت در سرمایه‌گذاری

  • هزینه سرمایه‌گذاری در ملک یا زمین برای جلوگیری از پرداخت اجاره ممکن است یک عامل ضروری برای هر بیزینس یا فرد باشد. یک فرد یا صاحب مشاغل باید تصمیم بگیرید که بهتر است فضای کاری خود را خریداری کند یا در بلندمدت اجاره‌بها بپردازد و یا در ملک سرمایه‌گذاری کند. به همین منظور او باید بتواند میزان درآمد پولی را که می‌خواهد صرف خرید ملک کند را با میزان آورده حذف اجاره‌بها مقایسه کند. اگر درآمد به طرز قابل توجهی از اجاره بیشتر باشد، او نباید اقدام به خرید کند.
  • هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در هر زمینه‌ای برابر است با فرصت‌های از دست رفته سرمایه‌گذاری در گزینه‌های دیگر. برای مثال هزینه فرصت سرمایه‌گذاری روی سهام گزینه الف برابر است با فرصت از دست رفته سرمایه‌گذاری بر سهام گزینه ب و یا سرمایه‌گذاری بر روی طلا. یک سرمایه‌گذار، تمامی گزینه‌های موجود را بررسی و بر روی بهترین فرصت سرمایه‌گذاری می‌کند، با این حال اگر تمایل دارد، باید فاکتورهای دیگری چون سرمایه‌گذاری‌های با ریسک و درآمد بالا، دوره سررسید و غیره را نیز در نظر بگیرد.

در دنیا، منابع محدودی برای ملک، نیروی کار و سرمایه در دسترس است. همین کمبود منابع اهمیت استفاده بهینه از منابع و در عین حال دستیابی به بازده حداکثری را بسیار مهم‌تر می‌کند. این مفهوم بسیار مهم، به ما کمک می‌کند تا از بین گزینه‌های موجود بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

تیم متخصص مانو تمام فاکتورهای اقتصادی موثر در انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری را در نظر می‌گیرد. با این حال، سرمایه‌گذاران بدون اینکه نیاز به کسب دانش تخصصی مالی و صرف زمان نیاز داشته باشند، به صورت غیرمستقیم از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهره‌مند می‌شوند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.