تورم، ریسک و نقدشوندگی سه مفهوم مهم در سرمایه گذاری

1545 نفر 5 دقیقه
مفهوم مهم در سرمایه گذاری

زمانی که تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرید، یکی از اولین اقداماتی که باید انجام دهید، آشنایی با آن بازار و شرایط سرمایه‌گذاری در آن است. در این مقاله سعی شده است به سه مفهوم مهم در سرمایه گذاری به طور خلاصه پرداخته شود.

تورم چیست؟

اولین مفهومی که باید به آن توجه کرد، میزان نرخ تورم است. چرا که اگر سرمایه‌گذاری شما نتواند این نرخ تورم را پوشش دهد، می‌تواند نوعی شکست برای سرمایه‌گذاری شما تلقی شود. به طور خلاصه وقتی در یک بازه زمانی مشخص قیمت‌ها به طور عمومی افزایش پیدا می‌کنند و این افزایش قیمت روند نامنظم و غیرمنطقی دارد، به این پدیده تورم گفته می‌شود.

فرض کنید 10 دوچرخه دارید که ارزش هر کدام از آنها یک میلیون تومان است. 10 مشتری برای آن وجود دارد. در این حالت، شما دوچرخه‌ها را به هر نفر به قیمت یک میلیون تومان میفروشید. اما حالتی پیش می‌آید که 100 مشتری برای دوچرخه‌های شما وجود دارد. در این حالت شما قطعا دوچرخه‌ها را به کسی می‌فروشید که قیمت بالاتر پیشنهاد دهد. این در حالیست که ارزش دوچرخه همان یک میلیون تومان است. این فاصله با ارزش واقعی را اصطلاحا تورم می‌گویند و زمانی که تعادلی بین عرضه پول و گردش نقدینگی آن با کالا و خدمات وجود نداشته باشد اتفاق می‌افتد.

تورم معمولا با کاهش قدرت خرید و رشد بی رویه قیمت‌ها همراه است که همین افزایش قیمت، تعادل بازار در زمینه عرضه و تقاضا را برهم می‌زند. معمولا بانک مرکزی مسئول اندازه‌گیری و اعلام میزان آن است. تورم انواعی دارد که در مقاله‌ای مجزا به آن پرداخته شده است. 

بنابراین اگر رشد سرمایه شما کمتر از نرخ تورم باشد، قدرت خرید شما نیز کمتر از سطح عمومی قیمت‌های جامعه خواهد بود. برای مثال فردی که در سال‌های اخیر سپرده‌های بانکی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده باشد قطعا متضرر خواهد بود، چرا که نرخ تورم در این سالها بیشتر از 30 درصد بوده است و سپرده‌های بانکی حداکثر 22 درصد سود پرداخت کرده‌اند.

مدیریت ریسک

اصطلاحا ریسک را می‌توان احتمال عدم موفقیتی دانست که معمولا ناشی از عدم اطمینان و ناآگاهی از نتیجه یک عمل است. به همین صورت، ریسک در مفاهیم مالی را می‌توان عدم اطمینان از رسیدن به بازدهی مورد انتظار قلمداد کرد.

بنابراین هر چه از عدم آگاهی کاسته شود، به دنبال آن ریسک سرمایه‌گذاری نیز کاهش می‌یاد. با این حال، هیچ زمانی ریسک به صفر نمی‌رسد. شاید بپرسید، چرا برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها در تبلیغات خود از سود تضمینی و بدون ریسک صحبت می‌کنند؟
بهتر است بدانید، ریسک و عدم قطعیت، از ویژگی ذاتی بازارهاست و تنها درجه و شدت آن در بین ابزارها متفاوت است. برای مثال، اوراق با درآمد ثابت را تقریبا بدون ریسک می‌نامند در حالی که، سهام شرکت ها، ریسک بالا شناخته می‌شوند. به هرحال باید این ریسک‌ها را شناخت و با روش‌هایی که وجود دارد به مدیریت آن پرداخت. در واقع با مدیریت ریسک باید موانع و بحران‌های احتمالی را شناسایی و سپس برای کنترل آن استراتژی و برنامه تهیه کرد.

پرتفوی سرمایه‌گذاری 

پرتفو و یا سبد سهام مجموعه سهامی است که توسط یک سرمایه‌گذار خریداری می‌شود. این سبد سهام و یا پرتفو می‌تواند شامل سهام، اوراق مشارکت، صندوق‌ها، سپرده بانکی، طلا و مسکن و ابزارهای دیگر باشد. هر فرد می‌تواند مدیریت پرتفوی خودش را به عهده بگیرد و یا آن را به یک فرد متخصص بسپارد. در واقع تشکیل پرتفو یا سبد سرمایه‌گذاری روشی مهم برای کنترل ریسک به حساب می‌آید.

مزیت این کار زمانی مشخص می‌شود که به هر دلیلی ارزش یکی از دارایی‌های شما کاهش می‌یابد ولی در طرف دیگر، افزایش ارزش دارایی دیگر، این کاهش را جبران می‌کند. به عنوان مثال بازار سهام ریزش داشته است ولی ارزهای دیجیتال افزایش. فردی که سبدی از این دو دارایی را تشکیل داده، برنده بوده است.

این اتفاق در انتخاب سبد سهام نیز  می‌افتد و ممکن است صنعتی در بورس با کاهش روبرو شود ولی از طرف دیگر، صنعتی دیگر با اقبال مواجه شود. اگر احساس می‌کنید هنوز به آن درجه تخصص و پختگی در سرمایه‌گذاری نرسیده‌اید، انتخاب روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری بهترین گزینه خواهد بود.

درجه ریسک‌پذیری چیست؟

به میزان تحمل افراد در مواجهه با ریسک و گاها ارزش دارایی، درجه ریسک‌پذیری می‌گویند. هر فرد با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی خود درجه‌ای از ریسک را تحمل می‌کند. افراد باید درجه ریسک‌پذیری خود را ارزیابی و متناسب با آن سرمایه‌گذاری کنند. برای تعریف و اندازه‌گیری آن معیارهای زیادی وجود دارد، معمولا با پاسخ دادن به چند پرسشنامه می‌توانید دید نسبی به درجه ریسک‌پذیری خود پیدا کنید. ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز دو دسته کلی از این طبقه‌بندی هستند.

درجه ریسک‌پذیری چه اهمیتی دارد؟

تصور کنید قصد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی دارید و بنا دارید بعد از یک ماه، سرمایه خود را خارج کنید. از آنجا که صندوق‌های سهامی بیشتر سرمایه تحت مدیریت خود را در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند درجه ریسک بالایی دارند و ممکن است بعد از یک ماه، ارزش سهام کاهش یافته باشد و به دنبال آن ارزش صندوق و سرمایه شما نیز کاهش یابد.

بنابراین انتخاب صندوق سهامی با توجه به شرایط شما، کاملا نادرست بوده است و ابزارهای با ریسک ناچیز مثل صندوق‌های درآمد ثابت بهترین گزینه بوده است.

تیم متخصص مدیریت ثروت مانو، متناسب با درجه ریسک‌پذیری افراد، طرح‌های متنوعی ارائه می‌کند که هر فرد بدون نیاز به کسب دانش تخصصی و صرف زمان و انرژی، مانند یک فرد حرفه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند.

سبدگردانی اختصاصی مانو

نقدشوندگی چیست؟

سومین مفهوم مهم در سرمایه گذاری ، نقدشوندگی است که به مدت زمانی اشاره دارد که می‌توان یک دارایی را به قیمت واقعی فروخت و به پول نقد تبدیل کرد. هرچقدر یک بازار پویاتر باشد و معاملات بیشتری در آن انجام شود، میزان نقدشوندگی بالاتر خواهد بود و برعکس هرچقدر سرعت معاملات کمتر باشد و یا اصطلاحا بازار راکد باشد، نرخ نقدشوندگی کمتر است. نرخ نقدشوندگی بالا نکته‌ی مثبتی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

قبل از اینکه برای سرمایه‌گذاری به بازاری ورود کنید حتما در مورد این ویژگی آن، تحقیق کنید. واضح است که نقدشوندگی در بازار سهام، طلا و ارز بیشتر از بازار مسکن خودرو است. بنابراین  است، اگر راکد ماندن پول برای مدت زیادی برای شما مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند می‌توانید وارد بازار مسکن شوید، اما اگر احتیاج دارید سرمایه خود را به سرعت نقد کنید بازار سهام و در درجه بعد طلا یا ارز انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

البته در بورس نیز همه سهم‌ها، درجه نقدشوندگی یکسانی ندارند و در نظر گرفتن نقدشوندگی در انتخاب سهم نیز اهمیت پیدا می‌کند. زمان‌هایی می‌شود که امکان فروش سهم نیز بسیار سخت خواهد بود. از این بابت شاید صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه بهتری باشند چرا که در هر شرایطی قابل فروش هستند و معمولا بین 2 تا 7 روز کاری سرمایه شما نقد می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد که به چند مفهوم مهم در سرمایه گذاری پرداخته شود. دنیای سرمایه‌گذاری مملو از اصطلاحات تخصصی است که دانستن برخی از آنها برای موفقیت در سرمایه‌گذاری لازم است. هرچقدر علم و دانش شما از سرمایه‌گذاری بیشتر شود، به دنبال آن ریسک و عدم قطعیت کاهش می‌یابد. با این حال، با توجه به تورم موجود در کشور، نمی‌توان تا یادگیری کامل مفاهیم مفاهیم صبر کرد، چرا که روز به روز ارزش پول و قدرت خرید شما روند کاهشی دارد. در این حالت نیز بهترین گزینه، انتخاب روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.