شاخص آلفا یک معیار مهم برای ارزیابی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

1701 نفر 5 دقیقه
شاخص آلفا - سرمایه گذاری - بورس - مانو - امید

در شرایط تورمی اقتصاد کشور، که همه مردم در مرحله اول به دنبال حفظ ارزش سرمایه و سپس رشد آن هستند، انتخاب روش سرمایه‌گذاری بسیار اهمیت دارد. در سال‌های اخیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان یک روش محبوب سرمایه‌گذاری شناخته شده است. یکی از معیارهای مهم برای انتخاب یک صندوق، توجه به شاخص آلفا و بتاست.

چرا شاخص آلفا اهمیت دارد؟

با توجه به اینکه تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیاد است، انتخاب صندوق مناسب، ممکن است کمی مشکل به نظر برسد. از طرفی، برای درک بهتر روش سرمایه‌گذاری خود بهتر است با برخی مزایا و معایب و مفاهیم اصلی مرتبط با آن آشنا شوید. در صورتی که قصد دارید سرمایه‌تان را در صندوق‌های سرمایه گذاری وارد کنید، لازم است در ابتدا با چگونگی و شیوه‌ی کارکرد صندوق سرمایه گذاری و مفاهیم اولیه‌ی آن آشنا شوید. یکی از مفاهیم مهم، شاخص آلفا است که عملکرد مدیر صندوق  را در سرمایه‌گذاری مشخص می‌کند.

در نظر گرفتن انواع ریسک‌های سرمایه‌گذاری در کنار انتظار بازده، می‌تواند سطح انتظارات ما را در سرمایه‌گذاری منطقی‌تر کند. بنابراین، مشخص کردن درجه ریسک‌پذیری، قبل از سرمایه‌گذاری می‌تواند نقش مهمی در موفقیت شما بازی کند. صندوق‌ها نیز با توجه به گزینه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، ریسک متنوعی دارد. صندوق با درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی به ترتیب کمترین و بیشترین ریسک سرمایه‌گذاری در بین صندوق‌ها دارد. البته اخیرا، صندوق‌های اهرمی نیز به لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری اضافه شده‌اند که در مقاله‌ای مجزا به آن پرداخته می‌شود. بنابراین، اطلاع از میزان ریسک و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن در تصمیم‌گیری افراد، کمک زیادی می‌کند.

تعاریفی از شاخص آلفا

برای اندازه‌گیری ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری پنج شاخص اصلی وجود دارد که شاخص آلفا یکی از مهمترین آنها به شمار می‌رود. آلفا معیاری است که عملکرد صندوق را با در نظر گرفتن ریسک سرمایه‌گذاری می‌سنجد. خیلی از کارشناسان، شاخص آلفا را به عنوان بازده فعال سرمایه‌گذاری می‌دانند، چرا که عملکرد را نسبت به تحرکات شاخص و نوسانات بازار در نظر می‌گیرد. در تعریفی دیگر، بازده اضافی صندوق در مقایسه با بازده شاخص معیار، گفته می‌شود در واقع نسبت بازده اضافی به بازده شاخص معیار، همان آلفای صندوق سرمایه‌گذاری است. علاوه بر تعاریفی که گفته شد، به نرخ بازده غیرعادی اوراق بهادار نیز آلفا می‌گویند.

آلفا یکی از پنج شاخص اصلی صندوق سرمایه‌گذاری است که می‌توان با استفاده از آنها، رابطه‌ی ریسک و بازده صندوق سرمایه‌گذاری را تعیین کند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

محاسبه آلفا

برای بررسی آلفای صندوق سرمایه‌گذاری مورد نظر، در مرحله‌ی اول دارایی آن را بررسی و سپس رشد صندوق را بر اساس شاخص مربوطه به محاسبه کنید. نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که هیچ صندوقی تمام دارایی خود را به یک ابزار محدود (برای مثال سهام) محدود نمی‌کند، بنابراین نمی‌توان رشد یا افت صندوق را فقط با شاخص کل سهام مقایسه کرد. با این حال، سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران (معروف به فیپیران)، کار را راحت کرده است و شاخص آلفای تمام صندوق‌ها را محاسبه کرده و این امکان را فراهم کرده است که همه صندوق‌ها را با هم مقایسه کنید.

آلفای منفی، صفر و مثبت به چه معنا است؟

همانطور که گفته شد آلفا نشانگر عملکرد صندوق است که می‌تواند یک عدد مثبت، منفی یا صفر باشد. در صورتی که آلفای صندوق منفی باشد به این معنا است که صندوق عملکرد ضعیف‌تری نسبت به شاخص معیار داشته است در حالی که آلفای مثبت بیانگر مثبت بودن عملکرد آن نسبت به شاخص معیار است.

به عنوان یک قاعده‌ی کلی می‌توان گفت هر اندازه  آلفا بیشتر باشد، به این معنا است که عملکرد صندوق نیز بهتر بوده است.

سخن پایانی

با توجه به تنوعی که ابزارهای سرمایه‌گذاری دارد، یادگیری مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری بسیار حیاتی است. برای تجربه یک سرمایه‌گذاری موفق، داشتن تخصص و صرف زمان برای تحلیل مولفه‌های اقتصادی اهمیت بالایی دارد.

سامانه مدیریت ثروت مانو، این امکان را فراهم کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان، متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، به صورت غیرمستقیم بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.