سواد مالی چیست؟

2023 نفر دقیقه
سواد مالی ، مدیریت ثروت

سواد مالی توانایی درک و به کارگیری موثر مهارت‌های مختلف مالی، از جمله مدیریت مالی شخصی، بودجه بندی و سرمایه‌گذاری است. در مقابل، بی سوادی مالی به فقدان چنین مهارت هایی اشاره دارد.

طبق تعریف یونسکو سواد مالی شامل، توانایی مدیریت مالی خانواده، شناسایی روش‌های پس‌انداز و متعادل کردن مخارج و درآمد است.

نکات کلیدی:

  • سواد مالی به انواع مهارت‌ها و مفاهیم مهم مالی اشاره دارد.
  • افرادی که از نظر اقتصادی سواد دارند، معمولاً کمتر در معرض تقلب مالی قرار دارند.
  • یک پایه قوی از سواد مالی می‌تواند به حمایت از اهداف مختلف زندگی مانند پس‌انداز برای تحصیل یا بازنشستگی، استفاده مسئولانه از بدهی و اداره مشاغل کمک کند.

درک سواد مالی

در دهه‌های اخیر، محصولات و خدمات مالی به طور فزاینده‌ای در سراسر جامعه گسترش یافته است. در حالی که ممکن است نسل‌های قبلی کالاها را به طور عمده به صورت نقدی خریداری کرده باشند، امروزه محصولات اعتباری مختلف مانند کارت‌های اعتباری، وام‌های رهنی و وام‌های دانشجویی محبوب هستند. خدمات دیگری مانند بیمه درمانی و حساب‌های سرمایه‌گذاری خودگردان نیز اهمیت پیدا کرده‌اند و درک بیشتر نحوه استفاده مسئولانه از آنها را برای افراد ضروری‌تر کرده‌است.

اگرچه مهارت‌های زیادی وجود دارند که ممکن است زیر چتر سواد مالی قرار بگیرند، اما نمونه‌های مشهور سواد مالی شامل بودجه‌بندی خانوار، یادگیری نحوه مدیریت و پرداخت بدهی‌ها و ارزیابی معاملات بین خدمات مختلف اعتباری و سرمایه‌گذاری است. اغلب اوقات، این مهارت‌ها حداقل نیاز به دانش مفاهیم کلیدی مالی مانند سود مرکب و ارزش زمانی پول دارند. با توجه به اهمیت امور مالی در جامعه مدرن، نداشتن سواد مالی می‌تواند برای موفقیت مالی طولانی مدت افراد بسیار ضرر آور باشد. متأسفانه، تحقیقات نشان داده است، که بی‌سوادی مالی بسیار رایج است.

چگونه مهارت‌های سواد مالی خود را بهبود ببخشیم

توسعه سواد مالی برای بهبود امور مالی شخصی شما شامل یادگیری و تمرین مهارت‌های مختلف مربوط به بودجه‌بندی، مدیریت و پرداخت بدهی‌ها و درک خدمات اعتباری و سرمایه‌گذاری است. در اینجا چندین استراتژی عملی برای بررسی وجود دارد:

بودجه‌بندی کنید: میزان دریافتی‌تان در ماه نسبت به میزان هزینه‌ در همان ماه را در یک صفحه اکسل، کاغذ یا برنامه بودجه‌بندی کنید و طبق آن پیش بروید. بودجه شما باید شامل درآمد (به عنوان مثال: فیش حقوقی، سرمایه گذاری، و هرگونه درآمد)، هزینه‌های ثابت (مانند پرداخت اجاره/رهن، هزینه آب و برق، پرداخت وام)، هزینه‌های اختیاری (موارد غیرضروری مانند غذا خوردن در بیرون، خرید، مسافرت) و پس‌انداز باشد.

ابتدا به خودتان پول بدهید: برای ایجاد پس‌انداز، این استراتژی «بودجه معکوس» شامل انتخاب یک هدف برای پس‌انداز است (مثلاً پیش‌پرداخت برای یک خانه). در مورد اینکه هر ماه می‌خواهید چه مبلغی کنار بگذارید تصمیم‌گیری کنید و پیش از هرگونه خرجی این مبلغ را جدا کنید.

پرداخت قبوض خود را مدیریت کنید: صورت‌حساب‌های ماهیانه را در اولویت قرار دهید و آنها را با استفاده از ابزار مختلف مدیریت کنید.

مدیریت بدهی: با کاهش هزینه‌ها و افزایش بازپرداخت، در بودجه خود نسبت به بدهی‌ها پیشی بگیرید. یک برنامه کاهش بدهی در پیش بگیرید و در راستای آن تلاش کنید.

فقدان سواد مالی می تواند منجر به ایجاد گرفتاری شود. افراد بیسواد از نظر مالی ممکن است بیشتر به دلیل بدهی‌های ناپایدار به مشکل بر بخورند. این مشکل به نوبه خود می‌تواند منجر به ضعف اعتبار، ورشکستگی، سلب مالکیت مسکن یا عواقب منفی دیگر شود. خوشبختانه اکنون منابع بیشتر از هر زمان دیگری برای کسانی که مایل به آموزش خود در مورد دنیای مالی هستند وجود دارد.

هرچند پس‌انداز کردن کار درستی است اما وقتی در شرایطی قرار دارید که تورم هر روز افزایش می‌یابد، بهتر است راهی برای سرمایه‌گذاری پیدا کنید. با سرمایه‌گذاری می‌تواند ارزش پول خود را حفظ کنید و یا آن را افزایش دهید، به این منظور باید سواد مالی داشته باشید.

با سوق پیدا کردن اقتصاد کشوری به سمت سرمایه‌گذاری بهتر است، قواعد و ساز و کار بازار سرمایه را فرا بگیرید، تا تبدیل به بازیکن بهتری شوید. برای این کار لازم نیست درآمد بالایی داشته باشید، بلکه نکته مهم این است که بدانید پولتان را در کجا سرمایه‌گذاری کنید.

زمینه سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنید، می‌توانید بر روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید، چیزهای جدید یاد بگیرید و پولتان را صرف آموزش کنید. و یا بیزینس خودتان را راه‌اندازی کنید. اگر انجام هر کدام از این کارها بنا بر هر دلیلی برای شما ممکن نیست. می‌توانید وارد بازار بورس و سهام شوید، بهتر است ابزار سرمایه‌گذاری را بشناسید و با دید مناسب وارد بازار شوید، تا سرمایه‌تان را افزایش دهید. فقدان سواد مالی شما را از پیش در بازار تبدیل به یک بازنده می‌کند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.