بهترین گزینه سرمایه گذاری در دوران تورم چیست؟

2306 نفر 5 دقیقه
سرمایه گذاری - تورم - بورس - بازار - مانو

شرایط اقتصاد کلان یک کشور، عامل بسیار مهمی برای انتخاب نوع سرمایه‌گذاری قلمداد می‌شود؛ طوری که سرمایه گذاری در دوران تورم قطعا با سرمایه‌گذاری در دوران رکود متفاوت خواهد بود. به عبارت دیگر، تورم را می‌توان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در انتخاب نوع سرمایه‌گذاری عنوان کرد. به طور خلاصه تورم، افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست و در تمامی تعاریفی که برای تورم مطرح کرده‌اند، ویژگی صعودی و نامنظم بودن افزایش قیمت‌ها اشاره شده است.

در واقع تورم باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود بنابراین در چنین وضعیتی تلاش برای حفظ ارزش سرمایه و دارایی بسیار اهمیت دارد.

سرمایه‌گذاری در بازارهایی مثل مسکن، طلا، سکه، ارز و اوراق بهادار می‌تواند راه‌حل مناسبی برای این هدف باشد، اما باید توجه کرد که هر یک از این ابزارهای سرمایه‌گذاری، شرایط، ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند اما در شرایط رکود و تورم اقتصادی، تمام این گزینه‌ها باید به دقت بررسی شوند و مناسب‌ترین آنها که با درجه ریسک‌پذیری شما، هماهنگی بیشتری دارد، انتخاب شود.

همواره این نکته اصولی مدیریت ریسک را در نظر بگیرید که ابزارهای مختلفی را در سبد سرمایه‌گذاری خود قرار دهید و به قول بزرگان این حوزه، همه‌ی تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید. هر چند در سال گذشته، سرمایه‌گذاری در بورس طرفدار بسیاری پیدا کرد، ولی با توجه به اینکه، خیلی از این افراد تازه‌کار بودند و اصول سرمایه‌گذاری در بورس را نمی‌دانستند، بعضا با تجربه‌ای بسیار تلخ، این بازار را برای همیشه ترک کردند.

قبل از هر چیز، ذکر این نکته ضروری است که کسب دانش و مهارت معامله‌گری در بازاری که قصد سرمایه‌گذاری دارید، می‌تواند جلوی ضررهای هنگفت شما را بگیرد.

بورس سهام، گزینه‌ی محبوب سرمایه گذاری در دوران تورم

در شرایطی تورمی اقتصاد کشور، سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار، با توجه به مزایایی که دارد، یکی از گزینه‌های مناسب تلقی می‌شود. البته باید دقت شود، صنایع و سهامی انتخاب شود که وابستگی بیشتری به نرخ ارز داشته باشند. توصیه می‌شود در تمام مراحل سرمایه‌گذاری خود، نقش مشاور و مشورت گرفتن، اصلا نباید دست‌کم گرفته شود.

شاید سوال کنید که اگر زمان کافی برای کسب دانش تخصصی و رصد بازار را نداشته باشیم، راهکار چیست؟

مانند همه کشورهای پیشرفته، مردم در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند. طبق یک اصل، هر چه شما ریسک بیشتری را متحمل شوید، انتظار کسب سود بیشتری نیز دارید. بنابراین، با توجه به مقدار ریسکی که ابزارهای بازار سرمایه دارند، انتظار سودآوری آنها نیز متفاوت است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز، درجه ریسک متفاوتی دارند. برای مثال، صندوق درآمد ثابت، کمترین ریسک و صندوق‌های سهامی بیشترین ریسک را دارند. اما این مزیت را دارند که سرمایه خود را در اختیار یک تیم متخصص و حرفه‌ای که دائما فرصت‌های بازار را رصد می‌کند، گذاشته‌اید. هر چند صندوق‌های درآمد ثابت ممکن است کمترین سود را برای شما شناسایی کنند ولی معمولا بیشتر از سود سپرده‌های بانکی، برای سرمایه‌گذاران عایدی دارند.

آیا بانک گزینه‌ی مناسبی برای سرمایه گذاری در دوران تورم است؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، حداقل ویژگی که یک سرمایه‌ گذاری در دوران تورم باید داشته باشد، این است که بتواند حداقل به اندازه مقدار تورم، سودآوری داشته باشد تا از سرمایه ما در برابر کاهش ارزش محافظت کند. از آنجایی که معمولا نرخ سود سپرده‌های بانکی در دوران تورم کمتر از مقدار تورم است، این نوع سرمایه‌گذاری توصیه نمی‌شود مگر اینکه استراتژی شما این باشد که برای مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری خود، بخشی از سرمایه خود را در بانک سپرده کنید. برای مثال، افرادی که در سال‌های گذشته، بانک را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند، در بهترین حالت، ممکن است 23 درصد سود سالیانه دریافت کرده باشند، حال آنکه تورم بیش از 40 درصد بوده است. با این اوصاف، حداقل 17 درصد از تورم جامانده است.

سرمایه‌گذاری در مسکن، ارز و طلا چطور؟

سرمایه‌گذاری در بازارهایی مثل مسکن، طلا و ارز نیز مانند بورس، به کسب دانش و مهارت نیاز دارد. هر چند در شرایط تورمی اقتصاد کشور، این بازارها هم با افزایش قیمت روبرو می‌شوند ولی توجه به ریسک‌های این بازارها می‌تواند ما را در انتخاب بهترین گزینه‌ها راهنمایی بیشتری کند. به طور کلی انتخاب گزینه‌های متنوع سرمایه‌گذاری، یکی از سخت‌ترین انتخاب‌ها است و به تحقیق و بررسی فراوان نیاز دارد اما این دقت و نکته‌سنجی در زمان تورم باید بیشتر باشد چرا که انتخاب نادرست، هزینه فرصت بالایی خواهد داشت و ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه یا به وجود آمدن ضرر و زیان بزرگی شود.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سرمایه گذاری در بازار نوظهور ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذاری در رمزارزها یا همان ارز دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم، نیز می‌تواند یکی از روش‌های مناسب برای سرمایه گذاری در دوران تورم باشد. اما فراموش نکنید ورود به این بازار، بدون تحقیق و یادگیری مفاهیم اولیه و کاربردی آن، قطعا قدم زدن بر لبه پرتگاه خواهد بود. سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار ارزهای دیجیتال و وارد کردن همه سرمایه، برای افراد مبتدی، اصلا تصمیم عاقلانه‌ای نیست.

برای یادگیری اصول این بازار علاوه بر خواندن مطالب و مقالات مرتبط، می‌توانید از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه نیز مشورت بگیرید. گرفتن مشاوره درباره‌ی روش‌های سرمایه‌گذاری جدید در روند تصمیم‌گیری صحیح موثر است و احتمال اشتباه و خطا را کاهش می‌دهد.

به طور کلی بررسی شرایط اقتصادی به شما کمک می‌کند صنایعی که رونق بیشتری دارند را شناسایی کنید. آن چیزی که در سرمایه گذاری در دوران تورم اهمیت دارد، بررسی همه جانبه‌ی شرایط اقتصادی و تقسیم سرمایه در بازارهای مختلف است. بسیاری از موارد هم چون شرایط سیاسی بر نوسانات بازار ارز و طلا و غیره تاثیر بسیار زیادی دارد؛ بنابراین دنبال کردن اخبار سیاسی داخلی و خارجی، در تحلیل درست‌تر ما نقش ایفا می‌کند.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، ابزارهای زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و هر کدام از آنها، شرایط، ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و برای موفق بودن در سرمایه‌گذاری به هیچ وجه نمی‌توان نقش تخصص و تسلط بر آن بازار را نادیده گرفت. با این حال، ممکن است زمان کافی برای کسب دانش تخصصی اقتصاد و رصد بازار را نداشته باشید و به دنبال راهکار بگردید.

سامانه مدیریت ثروت مانو، طرح‌های متنوع سرمایه‌گذاری ارائه می‌کند که افراد بدون نیاز به کسب دانش تخصصی و صرف زمان، به صورت غیرمستقیم، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.