کاربرد بتا در صندوق سرمایه گذاری

2210 نفر 5 دقیقه
فهوم آلفا و بتا در صندوق سرمایه گذاری مدیریت ثروت مانو

مفهوم آلفا و بتا در صندوق سرمایه گذاری، از مفاهیمی است که همه سرمایه‌گذاران قبل از ورود به این بازار با آن آشنا باشند. این دو اصطلاح، برای کنترل مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری شما کاربرد دارند.

در سال‌های اخیر، تعداد افرادی که به بازارهای مالی ورود کرده‌اند، افزایش یافته است اما همه‌ی این افراد دانش کافی درباره‌ی بازار و انتخاب سهام ندارند؛ بنابراین لازم است پیش از سرمایه‌گذاری با برخی مفاهیم و موضوعات سرمایه‌گذاری آشنا شوند تا بتوانند در طی روند سرمایه‌گذاری عملکرد بهتری داشته باشند.

تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیاد است و برای انتخاب بهترین آنها باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. برای این کار لازم است این فاکتورها را به خوبی بشناسید. یکی از مهم‍ترین این معیارها، مفهوم آلفا و بتا در صندوق سرمایه گذاری است.

ضریب بتا در صندوق سرمایه گذاری به چه معناست؟

به عبارت ساده، بتا ضریبی است که نشان‌دهنده تغییرات ارزش سهم نسبت به نوسان‌های بازار است. در واقع ضریب بتا، میزان کلی ریسکی که پذیرفته‌اید را نشان می‌دهد. همان طور که می‌دانید مفهوم ریسک در سرمایه‌گذاری از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و در تعیین مسیر و نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

عدد بتا که می‌تواند منفی یا مثبت باشد معیار بسیار مهمی برای اندازه‌گیری میزان حساسیت در سرمایه‌گذاری است. به میزانی که عدد بتا بیشتر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری با توجه به تغییرات شاخص بازار بیشتر است. لازم به ذکر است که در اغلب اوقات رابطه مستقیمی بین ریسک و بازده وجود دارد. به همین دلیل می‌توان با استفاده از عدد بتا می‌توان میزان بازده را نیز بررسی کرد و همین امر باعث اهمیت هر چه بیشتر ضریب بتا می‌شود.

به عبارت دیگر، بالا بودن عدد بتا به معنای ریسک بالاتر است و به دنبال آن، با تحمل ریسک بیشتر، انتظار بازده بیشتری نیز می‌رود. فراموش نشود که واقع‌بینی در تعیین انتظارات از بازده و میزان ریسک‌پذیری، در کسب نتایج بهتر کمک بیشتری می‌کند. میزان ریسک‌پذیری هر فردی متفاوت است و به عوامل زیادی از جمله روحیات فردی و شخصیت او، روش سرمایه‌گذاری و شرایط اقتصادی و اجتماعی او بستگی دارد.

ریسک‌پذیری از عوامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب روش سرمایه‌گذاری و نتیجه آن است. برخی از ابزارهای سرمایه‌گذاری ریسک پایین‌تر و برخی ریسک بالاتری دارند.

بتای صندوق‌‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه بتای صندوق، ریسک و بازدهی مجموعه سهام موجود در صندوق‌ها و نیز ریسک و بازدهی بازار را محاسبه می‌کنند و در فرمولی تحت عنوان فرمول بتا، مقدار آن را محاسبه می‌کنند.

البته، از آنجا که هدف ما در ارائه این مقاله، محاسبه بتا نیست، راه بهتری را به شما پیشنهاد می‌دهیم. وب سایت مرکز پردازش مالی ایران (فیپیران)، بتای تمام صندوق‌ها را محاسبه کرده است که مقایسه بتای صندوق‌ها به راحتی امکان‌پذیر شده است.

تحلیل ضریب بتا

اگر بتا کوچکتر از منفی یک باشد به این معناست که نوسانات صندوق بیشتر از نوسانات بازار و در جهت مخالف بوده است. اگر مقدار بتا صفر باشد، یعنی نوسانات صندوق با بازار ارتباط معناداری ندارد و در نهایت اگر بتا بزرگتر از یک باشد به معنی هم راستا بودن نوسانات صندوق و بازار است. بناربراین، بتای بزرگتر از یک، ریسک بیشتر را نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر، اگر بازار صعودی باشد، سود شما بیشتر از میانگین بازار و برعکس اگر بازار نزولی باشد، باید انتظار ضرر بیشتر از میانگین بازار داشته باشید.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

بنابراین اگر فردی با ریسک‌پذیری بالا هستید و روحیه ریسک‌پذیری بالایی دارید می‌توانید صندوق‌هایی با بتای بالا و اگر ریسک کمتر را ترجیح می‌دهید، صندوقی با بتای پایین‌تر انتخاب کنید.

سخن پایانی

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی فراهم کرده است که همه افراد با هر سطح از دانش تخصصی و بدون نیاز به صرف زمان بابت تحلیل اخبار و مولفه‌های اقتصادی، متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، همواره به صورت غیرمستقیم بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.