آیا نقدشوندگی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ضامن می‌خواهد؟

1151 نفر 5 دقیقه
نقدشوندگی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری - مدیریت ثروت مانو

یکی از بسترهای پس انداز و افزایش سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله، محل بسیار مناسبی برای تجمیع نقدینگی‌های سرگردان اشخاص است. کاملا طبیعی است که همه افراد تمایل دارند، هر زمان که بخواهند، بتوانند سرمایه خود را نقد کنند. بنابراین؛ بدیهی است هر چقدر احتمال نقد شدن سرمایه بالاتر باشد، اعتبار صندوق بیشتر بوده و مشتری با خیال راحت و آسوده سرمایه‌گذاری خواهد کرد. سوال اینجاست که آیا نقدشوندگی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ضامن نیاز دارد؟

مفهوم نقدشوندگی چیست؟

به قابلیت و مدت زمان نقد شدن سرمایه، اصطلاحا نقدشوندگی می‌گویند. هر نوع کالا یا اوراقی که نقدشوندگی بالاتری داشته باشد، ارزش معاملاتی و طرفداران بیشتری خواهد داشت. واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیز نقدشوندگی مناسبی دارند و در هر لحظه و به قیمت خالص ارزش روز دارایی‌ها، از قابلیت نقد شدن برخوردار هستند.

به تعبیری دیگر، ضمانت در ساختار صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در ابتدا فراهم نمودن نقدينگي كافي در شرايطي است كه صندوق براي انجام پرداخت‌های طبق اساسنامه و يا ابطال واحدهاي سرمايه‌گذاري متقاضيان، وجه نقد كافي نداشته باشد. بنابراين، وجود ضامن نقدشوندگی در صندوق‌ها در مقایسه با سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام شرکت‌ها، این امتیاز را خواهد داشت که سرمایه‌گذاران هر زمان تصميم به ابطال (فروش) واحد سرمايه‌گذاري خود بگيرند، تقاضا براي آن وجود دارد.

علاوه بر مفهوم فوق، ممکن است در برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، ضمانتی برای اصل سرمایه و حداقل سود برای دوره مشخص و یا پرداخت سود دوره‌ای در نظر گرفته شود. به این ترتیب، ضامن وظیفه‌ای سنگین‌تر از ضمانت نقدشوندگی بر عهده خواهد داشت. در این موارد، انتظارات سازمان بورس برای پشتوانه مالی و اعتبار ضامن از شرایط دیگر بیشتر خواهد بود و در برخی موارد با تعیین 2 ضامن با عنوان ضامن اول و ضامن دوم، سعی در کاهش ریسک متحمل صندوق خواهد داشت.

البته ضمانت نقدشوندگی با قابلیت نقدشوندگی تفاوت‌هایی دارد که در مقاله‌ای مجزا به آن پرداخته شده است.

وجود ضامن نقدشوندگی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، یک رکن اختیاری است!

سازمان بورس و اوراق بهادار از سال 1392، استفاده از خدمات رکن ضامن نقدشوندگی در صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری را اختیاری اعلام کرد. بدین وسیله، امکان استفاده از ظرفیت­‌های موجود، در راستای توسعه صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری بیش از پیش خواهد بود.

وجود ضامن نقدشوندگی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از ارکان صندوق، یک تکیه­‌گاه روانی اطمینان­ بخش برای سرمایه­‌گذاران و شاخص ممتازی برای تأمین نقدشوندگی واحدهای سرمایه­‌گذاری صندوق­‌هاست. اما؛ نمی‌توان از هزینه­‌هایی که این رکن به صندوق­‌ها تحمیل می‌­کند، غافل شد.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

هزینه‌های ضامن نقدشوندگی

هزینه­‌های مربوط به ضامن نقدشوندگی به دو گروه هزینه­‌های مستقیم و غیرمستقیم دسته‌بندی می‌شوند. هزینه­‌های مستقیم، هزینه­‌هایی هستند که هر صندوق سرمایه‌گذاری از محل دارایی صندوق به رکن ضامن نقدشوندگی پرداخت می‌کند و منجر به افزایش هزینه­‌های صندوق و کاهش بازده آن می­‌شود.

هزینه­‌های غیرمستقیم، به هزینه­‌هایی گفته می‌شود که کل مجموعه صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری را متاثر می‌کند که می‌تواند در کاهش تقاضا برای راه‌­اندازی صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری و بلا استفاده ماندن ظرفیت­‌های اشخاص حقوقی که می توانند در قالب سایر ارکان صندوق فعالیت کنند، نقش موثری داشته باشد.

سخن پایانی

طرح‌های سرمایه‌گذاری در سامانه مدیریت ثروت مانو، ضمانت نقدشوندگی بانک و بیمه سامان را به همراه دارد. این سامانه شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان بابت رصد و تحلیل اخبار اقتصادی بتوانند در بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، به صورت غیرمستقیم مشارکت کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.