آیا شاخص بورس آماده پس گرفتن قله ۲ میلیونی‌ خودش است؟

1251 نفر 5 دقیقه
قله 2 میلیونی شاخص کل پس گرفته میشود؟ - مدیریت ثروت مانو

نیمه اول مرداد ماه سال ۱۳۹۹ یک بازه فراموش ناشدنی و بسیار موفق برای بورس ایران بود و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به بالاترین حد یعنی قله ۲ میلیونی‌ رسید.

هیجان و تجربه تلخ تازه‌واردان بورس

با تزریق پی در پی سرمایه به بورس و استقبال بی‌نظیر از مردم از بازار سهام و گاها با پمپاژ خبرهای و تبلیغ‌های نادرستی مثل شاخص 8 میلیونی، قله ۲ میلیونی‌ و امثال آن، ورود مردم به بازار شدت گرفت و این سیل نقدینگی باعث صعود بورس با شیب بسیار تندی شد و روزانه رکوردها را جابجا می‌کرد.

چیزی که به شدت جای خالی آن احساس می‌شد، عدم پایبندی به استراتژی و دوری از هیجاناتی بود که سرمایه‌گذاران تازه‌وارد علاقه‌ای به آن نداشتند.

اما از اواخر مرداد ماه ۱۳۹۹ بازار سهام سیر نزولی در پیش گرفت به نحوی که بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد ترجیح دادند، سرمایه‌های خود را اغلب همراه با ضرر از بورس خارج کنند و برای همیشه از بورس خداحافظی کردند.
پس از رشد بی‌سابقه سهام در سال گذشته (۱۳۹۹) شاهد فراز و فرودهایی بسیاری در بازار بوده‌ایم. با استقرار دولت جدید در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ امید برای رونق بورس بالا رفته است و پیش‌بینی می‌شود که دولت تازه برنامه‌های جدیدی برای بهبود وضعیت بازار بورس و تزریق سرمایه داشته باشد.

این پیشبینی‌ها باعث شده است سرمایه‌گذاران دوباره ترغیب به حضور در بورس شوند، البته که برگرداندن و ایجاد اعتماد مجدد سرمایه‌‌گذاران دشوار و زمان‌بر خواهد بود، اما وضعیت رو به رشد بورس به صورت کلی و وعده‌هایی که از جانب دولت سیزدهم و وزیر اقتصاد مطرح می‌شود این امیدواری را برای فعالان حوزه سرمایه بوجود آورده است که بازار سیر صعودی در پیش بگیرد و یا حتی مجدد به سمت قله ۲ میلیونی‌ حرکت کند.

وضعیت بورس در سال ۱۴۰۰

با شروع سال ۱۴۰۰ کم کم بازار در حال بازیابی است و نشانه‌هایی از رشد به سرمایه‌گذاران نشان داده است. از طرف دیگر توجه ویژه دولت جدید و تمایل دولت برای هدایت نقدینگی به سمت بورس نوید روزهای بهتر برای بورس ایران دارد.
اما در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۱۳۹۹ بازار رشد منطقی‌تری تا پایان نیمه اول سال تجربه کرده است و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌ریزی‌های دولت اگر تزریق سرمایه به صورت شتابزده انجام نشود، بورس آماده خواهد بود تا قله ۲ میلیونی خود را پس بگیرد و این بار صعودی منطقی و با ثبات را ثبت کند.
پس از اتفاقات نه چندان خوشایند نیمه دوم سال ۱۳۹۹، این بار اما پس از مدت‌ها در مرداد ۱۴۰۰ صف‌های خرید از صف‌های فروش در بورس شلوغ‌تر بودند و به نظر می‌رسد برخی سرمایه‌گذاران آماده آشتی دوباره با بورس هستند و شروع به معاملات سهامی کرده‌اند.

آشنایی با اصول سرمایه‌گذاری، داشتن استراتژی و پایببندی به آن مهمترین کاری است که هر فرد قبل از ورود به بازارهای مالی باید انجام دهد. در صورتی که هنوز به مهارت کافی در معامله‌گری نرسیده‌اید، توصیه می‌شود از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم استفاده کنید.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

بارقه‌های امید قله ۲ میلیونی‌

با خبرهایی که درباره مذاکرات و احتمال برداشته شدن تحریم‌ها به گوش می‌رسد، بسیاری از سرمایه‌‌گذارن امیدوارند با تغییرات و بهبود شرایط اقتصادی، بورس نیز به دوران اوج خود بازگردد.
همچنان باید در نظر داشت، تغییرات در بورس وابسته به عوامل بسیاری است و علاوه بر شرایط اقتصادی، تحولات در بازار ارز نیز می‌تواند بر صعودی یا نزولی بودن شاخص بورس تاثیر بگذارد، در نیمه اول سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش قیمت ارز بودیم که این روند ممکن است، تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز ادامه پیدا کند.
به صورت کلی می‌توان گفت که آینده بورس در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به سیاست‌های دولت جدید برای تزریق سرمایه، روند مذاکرات جهانی و وضعیت تحریم‌ها وابسته خواهد بود. کم و بیش، از گوشه و کنار اخبار مثبتی درباره این حوزه به گوش می‌رسد، که می‌تواند برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه سرمایه‌گذاری بسیار تاثیرگذار باشد، اما همواره باید توجه داشت که هیچ سرمایه گذاری حرفه‌ای، اساس تصمیمات خود را بر پایه شایعه‌ها نمی‌گذارد.

پیش‌بینی وضعیت شاخص بورس در نیمه دوم سال ۱۴۰۰

با شروع به کار دولت سیزدهم و معرفی وزرا به نظر می‌رسد باید انتظار تغییرات بیشتری در وضعیت کلی کشور، از جمله بورس داشته باشیم. تا مهر سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور و وزیر اقتصاد به صورت کلی در مورد بورس نظرات مثبتی داشته‌اند، اما هنوز جزئیات برنامه وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی به صورت ویژه برای بازار بورس مشخص نیست. تصمیمات دولت جدید هرچه باشد هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت، بورس را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

اما به طور کلی کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند که وضعیت بورس در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بهتر از نیمه اول خواهد بود. همچنین با بهبود شرایط کلی در مورد شیوع ویروس کرونا و امیدواری درباره شکوفایی اقتصاد ایران و جهان، به نظر می‌رسد آینده بورس روشن باشد، اما همچنان رسیدن به قله ۲ میلیونی و بازپس‌گیری شرایط سال گذشته (۱۳۹۹) در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ثبات یا نوسان؟ آینده بورس در سال جاری

همانطور که پیش از این گفتیم، بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر اعمال سیاست‌های تازه از طرف دولت جدید هستند. با توجه به اتفاقات سال گذشته، رفتار سرمایه‌گذاران در بورس کاملا محتاطانه شده و دیگر به شکل قبل شاهد تصمیمات احساسی در بورس نیستیم. همچنین بسیاری از مردم ترجیح دادند یا بورس را ترک کنند و یا دانش خود در این زمینه را بالا ببرند.
اگر همچنان سرمایه‌گذاران به این رفتار محتاطانه ادامه دهند و دولت تازه نیز تغییرات اساسی در تصمیمات مربوط به بازار سرمایه بوجود نیاورد، تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود بازار ثبات نسبی داشته باشد و احتمال صعود یا نزول به اصطلاح شارپی (با شیب تند) کم باشد.

از سوی دیگر اگر توافق و رفع تحریم‌ها و یا تزریق نقدینگی از سوی دولت داشته باشیم، پیش‌بینی می‌شود وضعیت بازار با شیب مناسبی، صعودی شود.

وابستگی اقتصاد کشور به شیوع ویروس کرونا

با اوج گرفتن بیماری کرونا در پایان سال ۱۳۹۸، کل دنیا در یک شوک بزرگ فرو رفت به نحوی که، بسیاری از صنایع با مشکل تامین مواد اولیه روبرو شدند، و سیستم تهیه و توزیع هم تا حد زیادی تحت تاثیر قرار گرفت. بسیاری از دولت‌ها در سراسر دنیا تمرکز خود را روی کنترل ویروس کویید ۱۹ گذاشته‌اند و کشور ما هم از این قاعده استثنا نیست. اما با بهبود وضعیت به صورت کلی و سرعت گرفتن واکسیناسیون در نیمه اول ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود به زودی کشور ما نیز از شرایط بحرانی بیماری کرونا خارج شود و دولت بتواند بر روی بخش‌های دیگری از جمله بورس و اقتصاد تمرکز کند.

سخن پایانی

در ماه‌های گذشته و با روی کار آمدن دولت جدید، شاهد سیگنال‌های مثبتی در بورس بوده‌ایم و در ۶ ماه اول ۱۴۰۰، بورس رکوردهای مناسبی را از خود برجای گذاشته است. اما همه چیز تحت تاثیر سیاست‌های‌ آتی دولت، رشد اقتصادی، وضعیت بازار ارز، برداشته شدن تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا خواهد بود. اگر همه عوامل بر وفق مراد بازار سرمایه باشد می‌توان امیدوار بود که شاخص کل بورس اوراق بهادار کشور دوباره به قله ۲ میلیونی‌ برسد و سرمایه‌گذاران بتوانند با انجام معاملات به سود درخوری دست پیدا کنند.

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد جامعه، با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به رصد اخبار و تحلیل فاکتورهای اقتصادی، متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را به صورت غیرمستقیم انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.