با قدیمی‌ترین بورس‌های جهان آشنا شوید

1348 نفر 5 دقیقه
شرقدیمی‌ترین بورس‌های جهان کت - بورس - قدیمی - ایران - جهان - مانو - امید

تاریخچه‌ی بورس اوراق بهادار به طور کامل و دقیق مشخص نیست چرا که از زمانی که به یاد داریم بورس وجود داشته است با این حال، اولین بورس‌های اوراق بهادار در قرن 17 و 18 به وجود آمد. برخی از قدیمی‌ترین بورس‌های جهان به این زمان برمی‌گردد و بقیه‌ی بورس‌های این فهرست مربوط به قرن نوزده است. بورس سهام بخشی جدایی‌ناپذیر اقتصاد جهان است و بورس‌های سهام نام برده شده در این لیست پس از گذشت چندین قرن هنوز فعالیت دارند.

1.بورس اوراق بهادار بمبئی

بورس سهام بمبئی یا همان BSE، از قدیمی‌ترین بورس‌های جهان است که در سال 1875 تاسیس شده است. این بورس توسط Premchand Roychand یکی از تاثیرگذارترین تاجران قرن نوزدهم تاسیس شد. قبل از تشکیل بورس رسمی سهام، کارگزاران سهام در دهه‌های 1850 و 1860 در زیر درخت Banyan در مقابل تالار شهر بمبئی دیدار می‌کردند.

قدیمی‌ترین بورس‌های جهان - بورس بمبئی

2.بورس اوراق بهادار تورنتو

در سال 1852، گروهی از تاجران تورنتو انجمن کارگزاران را تشکیل دادند و روند ایجاد بورس اوراق بهادار در شهر را آغاز کردند. بورس اوراق بهادار تورنتو تا سال 1861، پس از تصویب قطعنامه‌ی رسمی در سالن ماسونی تورنتو رسما تاسیس نشد. این بورس اوراق بهادار پس از آن که در قرن نوزده تاسیس شد به یکی از بزرگ‌ترین بورس‌های جهان تبدیل شد. در حال حاضر، بورس اوراق بهادار تورنتو نهمین بازار بزرگ جهان در بازار سرمایه است.

3.بورس اوراق بهادار مادرید

بورس اوراق بهادار مادرید یا بولسا مادرید، قدیمی‌ترین بورس سهام موجود در اسپانیا است. بورس اوراق بهادار مادرید در سال 1831 توسط پادشاه فرناندو هفتم تاسیس شد و اولین جلسه معاملات در اواخر اکتبر برگزار شد. اولین سهام، مربوط به بانک‌ها، راه آهن و شرکت‌های فولاد بود. بولسا مادرید در بین چهار بورس سهام منطقه‌ای اسپانیا، بزرگترین و شناخته شده‌ترین است (بقیه در بارسلون، والنسیا و بیلبائو واقع شده‌اند). بورس اوراق بهادار مادرید به Bolsas y Mercados Espanoles متعلق است و توسط خود او که مالک سه بورس سهام منطقه‌ای دیگر نیز در اسپانیا است، اداره می‌شود.

4.بورس اوراق بهادار فرانکفورت

در اسناد موجود در بورس اوراق بهادار فرانکفورت، سال 1585 تاریخ تاسیس این بورس ذکر شده است. با این حال، این بورس از نظر فنی یک بورس اوراق بهادار به معنای مدرن مانند بورس سهام آمستردام، نبود. در آن سال بازرگانان فرانکفورت گرد هم آمدند تا برای مقابله با وخیم شدن اوضاع سکه، نرخ ارز یکنواختی را تعیین کنند. اتاق بازرگانی فرانکفورت تا سال 1808 بورس رسمی سهام تاسیس نکرد و بورس سهام را به یک نهاد بخش دولتی تبدیل کرد. در حال حاضر، بورس اوراق بهادار فرانکفورت متعلق به Deutsche Borse AG و دهمین بورس بزرگ جهان در بازار سرمایه است.

 

5.بورس اوراق بهادار میلان

بورس سهام میلان، قدیمی‌ترین و تنها بورس سهام ایتالیا است. در سال 1808 به عنوان بورس کالا، توسط اوژن دو بوهرنیس، نایب السلطنه پادشاهی ناپلئونی ایتالیا تاسیس شد. مجموعه کاملی از مقررات مربوط به مبادله با فرمان نایب السلطنه در مارس 1810 منتشر شد. بورس ایتالیا قبل از خصوصی‌سازی در سال 1998 یک نهاد عمومی بود. در سال 2007، بورس ایتالیا با تصاحب تمام سهام با بورس اوراق بهادار بندن ادغام شد و اکنون بخشی از گروه بورس اوراق بهادار لندن است.

6.بورس اوراق بهادار لندن

بورس اوراق بهادار مدرن و رسمی لندن در سال 1801 تاسیس شد اما یک بورس اوراق بهادار در لندن به زمان قبل از این برمی‌گردد. صرافی سلطنتی در سال 1571 توسط ملکه الیزابت اول، آغاز به کار کرد اما این سیستم تجارت، غیر قانونی بود. طی چند قرن بعد، قوانین بیشتری وضع شد تا این که اولین بورس تنظیم شده در سال 1801 تاسیس شد. حتی در آن زمان قوانین اجرا نمی‌شدند تا این که اولین کتاب قاعده‌ی بورس اوراق بهادار لندن در سال 1812 منتشر شد. امروز، لندن یکی از بزرگ‌ترین بورس‌های جهان است.

7.بورس اوراق بهادار نیویورک

 بورس اوراق بهادار نیویورک در حالی که قدیمی‌ترین بورس اوراق بهادار نیست اما یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بورس‌های سهام جهان را در اختیار دارد. بورس اوراق بهادار نیویورک تاریخچه خود را به سال 1792 و هنگام نوشتن توافق نامه Buttonwood‌ برمیگرداند. این توافق‌نامه معاملات اوراق بهادار را در نیویورک سازمان‌دهی کرد. پس از چند دهه در سال 1817، دلالان سهام نیویورک اصلاحات جدیدی را ایجاد و بورس را دوباره سازمان‌دهی کردند.

8.بورس اوراق بهادارفیلادلفیا

بورس سهام فیلادلفیا قدیمی‌ترین بورس سهام ایالات متحده آمریکا است. در حالی که بورس سهام فیلادلفیا تاریخچه خود را به سال 1790 و هنگام تشکیل هیئت کارگزاران فیلادلفیا برمی‌گرداند، یک بورس غیر رسمی برای چند دهه در حال تجارت بود. بورس سهام فیلادلفیا برای تامین بودجه کارهای عمومی در اطراف فیلادلفیا پول جمع‌آوری کرد و همچنین سرمایه مالی بسیاری از مشاغل اولیه آمریکا از جمله بانک اول ایالات متحده را تامین کرد. بورس سهام فیلادلفیا برای زنده ماندن در این مدت، همیشه خود را برای تامین نیازهای فعلی بازار مالی تطبیق داده است. علاوه براین، بورس سهام فیلادلفیا با چندین بورس سهام دیگر آمریکا مانند بورس سهام بالتیمور و بورس سهام پیتسبورگ ادغام شده است.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

 

سخن پایانی

بورس اوراق بهادار را می‌توان تب‌سنج اقتصاد یک کشور دانست. در سال‌های گذشته، بورس اوراق و بهادار ایران، نیز دستخوش فراز و نشیب‌های زیادی شده است. تاریخچه بورس تهران در مقاله‌ای مجزا آورده شده است.

تیم مدیریت ثروت مانو، تلاش می‌کند در کنار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای که برای مشتریانش انجام می‌دهد، به افزایش سواد مالی آنان نیز کمک کند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.