چرا عرضه اولیه (IPO) معمولا سودآور است؟

1042 نفر 5 دقیقه
عرضه اولیه (IPO) - مدیریت ثروت مانو

عرضه اولیه (IPO) فرایندی است که یک شرکت، سهام خود را برای اولین بار به مردم عرضه می‌کند یا به عبارت دیگر، اوراق خود را در بازار می‌فروشد.

عرضه اولیه چیست؟

عرضه اولیه (IPO)، فرایندی است که طی آن یک شرکت می‌تواند با فروش سهام خود به عموم، به شرکت سهامی عام تبدیل شود و در عین حال سرمایه جذب کند و بدین صورت وارد بورس اوراق بهادار شود. در واقع شرکت‌ها می‌توانند با واگذاری سهام جدید به عموم مردم، سرمایه خود را با کمک این روش افزایش دهند.

قبل از عرضه اولیه، یک شرکت، خصوصی یا سهامی خاص تلقی می‌شود. یک شرکت خصوصی قبل از عرضه اولیه سهام، افراد نسبتاً کمی از جمله سرمایه‌گذاران‌ اولیه مانند بنیانگذاران، خانواده و دوستان، یا کارمندان و مدیران، سهامداران یک شرکت و یا کارخانه را تشکیل می‌دهند اما پس از عرضه در بورس هر فردی می‌تواند اقدام به خرید سهام آن شرکت کند.

عرضه اولیه، گام بزرگی برای یک شرکت محسوب می‌شود، زیرا امکان دسترسی و جمع‌آوری پول زیاد برای شرکت فراهم می‌کند. این عرضه اولیه به شرکت توانایی بیشتری برای رشد و توسعه می‌دهد.

سود عرضه اولیه (IPO)

بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند، خرید سهامی که در عرضه اولیه ارائه می‌شود سودآور خواهد بود و به همین دلیل تقاضا برای خرید آنها زیاد است. این باور در اغلب مواقع درست است اما همیشه اینگونه نبوده است. نحوه خرید این عرضه‌های اولیه در مقاله‌ای دیگر به آن اشاره شده است.

معمولا پس از عرضه اولیه قیمت سهام بالاتر می‌رود، و سرمایه‌گذارانی که در عرضه اولیه موفق به خرید شده بودند، می‌توانند سهام خود را بفروشند و به سود برسند. اما مدت زمانی که نیاز است تا این سهام به سود برسد، ممکن است با توجه به فاکتورهای مختلف، متفاوت باشد. به طور مثال سهام شستا که در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ عرضه شد، تا ۲۲۰ درصد برای سهامداران سودآوری داشت.

هنگامی که عرضه اولیه (IPO) انجام می‌شود، اولین خریداران به نوعی به صورت مستقیم از خود شرکت سهام خریداری می‌کنند و مبلغ بدست آمده از طریق فروش عرضه اولیه به شرکت ناشر می‌رسد، اما در خرید و فروش‌های بعدی پول و سهام میان سایر سرمایه‌گذاران جا به جا می‌شوند و شرکت به صورت مستقیم منتفع نخواهد شد.

سهامی که در عرضه اولیه ارائه می‌شود، معمولا با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسد، تا تقاضای خرید بالا رود و سرمایه مورد نظر برای شرکت و یا کارخانه جمع‌ آوری شود.

از آنجایی که این سهام با قیمت مناسب و فقط به تعداد محدودی ارائه می‌شود، سرمایه‌گذاران بیشتری تمایل به خرید سهام دارند. و به همین خاطر است که معمولا برای خرید آن، صف خرید شکل می‌گیرد، که همین تقاضا و تشکیل صف خرید، عاملی برای بالا رفتن قیمت سهام می‌شود و تا جایی که عرضه و تقاضا متعادل نشود، این سودآوری ممتد ادامه دارد.

فروش سهام پس از عرضه اولیه

معمولا سرمایه‌گذاران تا زمانی که هنوز تقاضا و صف خرید برای سهام عرضه اولیه (IPO) وجود دارد، اقدام به فروش نمی‌کنند و منتظر بالاتر رفتن قیمت سهام می‌مانند. همانطور که پیش از این اشاره کردیم در اغلب مواقع سهام در عرضه اولیه با قیمت مناسب و کمتری نسبت به ارزش واقعی ارائه می‌شود، در این حالت با گذشت چند روز بعد از عرضه همچنان قیمت سهام صعودی و رو به افزایش خواهد بود.

از طرف دیگر اگر به قدری منتظر بمانید که صف‌های خرید کمرنگ شوند، ممکن است دیگر مشتری چندانی برای سهام شما وجود نداشته باشد، بنابراین اگر می‌خواهید ریسک را کمتر کنید، زمانی که هنوز برای خرید و فروش سهام عرضه اولیه تقاضا وجود دارد، اقدام به فروش کنید.

با کسب اطلاعات و دانش کافی در مورد روند بورس، شانس بیشتری برای تشخیص بهترین زمان خرید و فروش خواهید داشت.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سخن پایانی

شرکت‌ها با عرضه اولیه (IPO) از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل می‌شوند و با فروش سهام می‌توانند برای گسترش کسب و کار خود سرمایه جذب کنند. از طرف دیگر با احتمال بالا سرمایه‌گذارانی که در عرضه اولیه اقدام به خرید می‌کنند، سود و هر چند گاهی اوقات مبالغ کم، شناسایی می‌کنند. اما گاهی اوقات، این سهام نیز ضررهایی به سرمایه افراد، وارد کرده‌اند.

همانطور که بارها در مقالات وبلاگ مانو به آن اشاره شده است، بورس و سرمایه‌گذاری به دانش تخصصی و کسب مهارت نیاز دارد.

با این حال، سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که افراد با هر سطح از دانش مالی و بدون نیاز به رصد و تحلیل اخبار و مولفه‌های اقتصادی و متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود در بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشارکت غیرمستقیم داشته باشند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.