بیشترین ضرر در بورس برای چه کسانی است؟

1156 نفر 5 دقیقه
پول - بورس - ریزش - ریسک - مانو

همه افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند به دنبال کسب بیشترین سود از بازار سرمایه هستند، ولی گاهی بیشترین ضرر در بورس را برای سرمایه و دارایی خود شناسایی می‌کنند. در خوشبینانه‌ترین حالت، آنها علم خرید و فروش را دارند، و طبق تحلیل خود بازار را پیش‌بینی می‌کنند و با این تحلیل معامله می‌کنند. اما همیشه این پیش‌بینی‌ها درست از آب در نمی‌آیند.

از طرف دیگر گروهی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند، تمام ضررها را بر گردن اتفاقات بیرونی بیاندازند و تصمیم خود را عاری از هرگونه اشتباه در نظر بگیرند. اما چه عواملی باعث می‌شود که افراد تجربه تلخ ضررهای قابل توجه در بورس دارند؟

در این مقاله، برخی از عواملی که می‌تواند نقش مهمی در شناسایی بیشترین ضرر در بورس داشته باشد، ارائه شده است.

نادیده گرفتن چرخه‌های بازار و رویدادهای جهانی

در مرحله اول، بیشتری ضرر در بورس به سمت کسانی می‌رود که بدون در نظر گرفتن، سابقه تاریخی معاملات، روند بازار و اتفاقات اقتصاد کلان، شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند. با نگاهی به گذشته بازار متوجه خواهیم شد که قیمت سهام شرکت‌ها پر از نوسانات و فراز و فرودهای متنوع است. بیشتر افرادی که در بازار، سرمایه خود را از دست می‌دهند، درک مناسبی از چرخه‌های اقتصادی ندارند و آن را نادیده می‌گیرند.

بورس را تب سنج اقتصاد کشور می‌نامند، چرا که شکوفایی و رکود اقتصاد، خود را در بازار سرمایه نشان می‌دهد، بنابراین برای اینکه از ضررهای زیاد خود جلوگیری کنید، پیشنهاد می‌شود، ابتدا روند صعودی یا نزولی بازار را شناسایی کنید، سپس با داشتن یک استراتژی مناسب اقدام به خرید یا فروش سهام کنید. تحلیل تکنیکال و بنیادی، در این مرحله کمک شایانی خواهد کرد.

عدم وجود استراتژی معاملاتی

قبل از ورود به بورس، مشخص کنید که هدف شما از سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟ از چه نقطه‌ای شروع می‌کنید و در نهایت امیدوار هستید به چه جایگاهی برسید؟

اغلب افرادی که با بیشترین ضرر در بورس روبرو می‌شوند، صرفا به اهداف کلانی چون کسب ثروت تکیه می‌کنند و برای رسیدن به آن هیچ برنامه‌ای مشخصی ندارند.

عدم وجود استراتژی معاملاتی، خطر تصمیم‌گیری بر اساس رفتارهای هیجانی را افزایش می‌دهد. اما با یک برنامه مشخص در هیاهوی بازار، شانس کمی برای فریب دادن شما وجود دارد.

البته توجه داشته باشید که استراتژی‌های معاملاتی باید یک پویا باشند و با توجه به تحولات و شرایط بازار، بهبود یابند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

غلبه احساسات بر منطق

اگر احساسی بودن در هر جایی یک خصیصه مثبت و ارزشمند تلقی می‌شود، در دنیای معاملات کاملا برعکس است و زمانی که احساساتی همچون ترس و طمع در معاملات وارد می‌شود، باید منتظر ثبت تجربه بیشترین ضرر در بورس باشید. همانطور که قبلا هم گفته شد، سرمایه‌گذاران موفق، بر پایه تحلیل و استراتژی خود وارد یک معامله می‌شوند و تا جایی که حد ضرر آنها فعال نشده است، به استراتژی خود پایبند هستند. بنابراین، تمرین کنید که از این مانع به خوبی عبور کنید، هر چند افراد باتجربه نیز گاهی اوقات تسلیم این احساسات و هیجانات می‌شوند.

مسیر چند ساله را در یک شب طی کردن

بسیاری از افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند، تصور می‌کنند این بازار جایی برای یک شبه پولدار شدن است و به سادگی می‌توان در این بازار، در زمان کوتاهی به ثروت‌های هنگفتی رسید.

تلاش برای کسب ثروت در کوتاه مدت یکی از مرسوم‌ترین اشتباهاتی است که افراد هنگام سرمایه‌گذاری در بورس، مرتکب می‌شوند. طبق گفته وارن بافت، یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران، که ثروت اصلی خود را از بورس به دست آورده است، در بورس، پول از افراد عجول به سمت افراد صبور هدایت می‌شود.

حتی آقای وارن بافت هم، بعد از دهه‌ها سرمایه‌گذاری در سهام، عمده ثروت خود را به دست آورده است. او بیش از 90 درصد ثروت خود را بعد از ۵۰ سالگی به دست آورده و مبلغ زیادی را از طریق سرمایه‌گذاری‌های طولانی مدت خود برای مدت بیش از پنج دهه جمع کرده است.

موفقیت در بورس به زمان و حوصله نیاز دارد.

تقلید کورکورانه از دیگران

تقلید کورکورانه از دیگران، یک از اساسی‌ترین و خطرناک‌ترین دلایلی است که منجر به شناسایی بیشترین ضرر در بورس می‌شود. در واقع، هر فردی می‌تواند برای سرمایه‌گذاری خود اهداف، استراتژی خاص خودش را داشته باشد، همچنین ریسک سرمایه‌گذاری برای هر فرد متفاوت است. بنابراین، صرفا تقلید از دیگران یا به اصطلاح عام ” روی دست کسی معامله کردن” می‌توانند، خاطره خوبی برای شما به یادگار نگذارد.

رفتار شما در بورس چطور است؟ اگر همه دست به خرید بزنند، شما هم وارد صف خرید می‌شوید و اگر دیگران سهام خود را بفروشند، شما هم به سرعت با آنها همراه می‌شوید؟

در چنین حالتی شما وارد بازی احساسات جمعی شده‌اید، و به صورت کورکورانه و بدون اینکه دلیل کافی داشته باشید، سرمایه خود را از بین می‌برید.

نسبت به اتفاقات بازار هوشیار باشید و کورکورانه دنباله رو دیگران نباشید. تحقیق کنید، در مورد بازار سرمایه اطلاعات کسب کرده و سپس تصمیم‌گیری کنید.

افراط در خرید و فروش

بسیاری از افراد، با دیدن چند درصد ضرر، فورا از سهم خود خارج می‌شوند و بدون دلیل وارد سهم دیگری می‌شوند. این افراد به هر تغییر کوچک واکنش‌ نشان می‌دهند و بیشتر وقت خود را در صف‌های خرید و فروش به سر می‌برند. در اصطلاح این افراد Over-trade هستند.

اما یک سرمایه‌گذار هوشمند در برابر افت و خیز‌های کوچک صبور است و منتظر سود می‌ماند. از طرف دیگر توجه داشته باشید که نباید با بهانه صبر، سرمایه خود را در بازارهایی که در حال سقوط هستند، حفظ کنید. زمان‌های درست خرید و فروش را شناسایی و با توجه به‌ آنها تصمیم‌گیری کنید.

 

سخن پایانی

برای کسب سود پایدار در بورس، باید زمان زیادی را صرف تحلیل و شناسایی فاکتورهای موثر اقتصادی کرد و در زمان معامله، تمرکز کافی برای ورود یا خروج از یک سهم داشت. تیم حرفه‌ای مدیریت ثروت مانو، این امکان را فراهم کرده است که افراد بدون نیاز به کسب دانش تخصصی مالی و اقتصادی، و همچنین صرف زمان، متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را به صورت غیرمستقیم انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.