بهترین سرمایه گذاری در دوره رکود اقتصادی

1551 نفر 5 دقیقه
بورس - سرمایه گذاری - مانو - بیت کویین- امید (11)

اقتصاد کشورها ممکن است دوره‌های رشد و افول زیادی را تجربه کند و معمولا افول، نگرانی بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. بهترین استراتژی سرمایه گذاری در دوره رکود اقتصادی چگونه خواهد بود؟ در این مقاله، ابتدا مفهوم رکود اقتصادی گفته می‌شود و سپس به معرفی نکته‌هایی که باید در این دوران در نظر گرفت، می‌پردازیم.

رکود اقتصادی چیست؟

دوره ترسناک رکود را می‌توان دوره‌ای دانست که فعالیت‌های اقتصادی کاهش چشمگیری می‌کند و به طبق تعریف اساتید اقتصاد، تجربه دو فصل متوالی رشد منفی در تولید ناخالص داخلی به عنوان رکود یاد می‌شود، اما تعاریف دیگری نیز وجود دارد. رکود اقتصادی با کاهش اعتماد به نفس مصرف‌کنندگان و مشاغل، تضعیف اشتغال، کاهش درآمد واقعی و تضعیف فروش و تولید مشخص می‌شود و این شرایط معمولا منجر به افزایش قیمت سهام نمی‌شود. رکود منجر به افزایش ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران و تمایل آنها به سرمایه‌گذاری ایمن و بدون ریسک می‌شود.

استراتژی‌های سرمایه گذاری در دوره رکود اقتصادی

نکته کلیدی برای سرمایه گذاری در دوره رکود اقتصادی، چه قبل، چه در حین و چه بعد از آن این است که دید بلندمدت داشته باشید و تصویر کلی از سرمایه‌گذاری خود تداعی کنید. معمولا زمان‌بندی چنین دوره‌هایی از کنترل سرمایه‌گذار خرد خارج است. با این حال، دلسرد نشوید، زیرا روش‌های زیادی وجود دارد که یک فرد می‌تواند برای محافظت و سودآوری در چنین دوره‌های اقتصادی، سرمایه گذاری کند.

بهترین سرمایه‌گذاری در دوره رکود

برای یافتن بهترین سرمایه‌گذاری در این دوران، توجه شما را به چند نکته جلب می‌کنیم.

وحشت نکنید

واکنش تند و سریع به اخبار رکود ممکن است منجر به نقد کردن سرمایه گذاری‌ها و نگهداری پول نقد شود. اما این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است با فروش سرمایه خود، بسته به زمان خرید آن، ضرر خود را  بیشتر کنید. نکته اصلی این است که در صورت امکان بر اهداف بلند مدت متمرکز شوید و منتظر بمانید تا دست‌اندازهای اجتناب‌ناپذیر در بازارها از بین بروند.

در سرمایه‌گذاری، تنوع را انتخاب کنید

به دلیل رعایت کردن اصول مدیریت ریسک و بهره بردن از فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. این اهمیت در زمان رکود، بیشتر هم می‌شود. تنوع زمانی معنا پیدا می‌کند که ارزش یکی از دارایی‌های شما کاهش می‌یابد ولی شما در سبد خود دارایی‌هایی دارید که این کاهش را جبران می‌کند. این دارایی‌ها می‌تواند سهام، ملک، طلا، ارز، ارز دیجیتال و هر دارایی ارزشمندی باشد.

 صبور باشید

با توجه به شرایط اقتصادی که در زندگی شخصی دست و پنجه نرم می‌کنید، آن مقدار از سرمایه‌تان را درگیر کنید که اگر با کاهش ارزش روبرو شد، مجبور به نقد کردن آن نباشید. به قول بزرگان، صبر در سرمایه‌گذاری معجزه می‌کند. برای سرمایه‌گذاری هم می‌توانید خودتان متخصص شوید و دست به کار شوید یا اینکه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را انتخاب کنید.

 

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

هزینه‌ها را پایین نگه دارید

از معاملات بیش از حد خودداری کنید، این کار بیشتر به نفع کارگزاری‌هاست که از معاملات شما کارمزد می‌گیرد. در صورتی که استراتژی معاملاتی شما نوسان‌گیری است باید بسیار احتیاط کرد و زمان بیشتری را صرف تحلیل و معاملات کنید. به هر حال اگر این استراتژی را اتخاذ کردید، وارد معامله‌ای شوید که حداقل بتواند هزینه‌های آن و نرخ تورم را پوشش دهد.

بودجه‌بندی داشته باشید

سرمایه گذاری در دورانی که قیمت‌ها ثبات ندارند و زمان ورود به برخی از سهام نیز کاملا مشخص نیست، بهتر است که به صورت پله‌ای معامله کنید. به این معنی که درصدی از سرمایه‌ خود را به خرید یک سهم در یک قیمت مشخص، اختصاص دهید. اگر برای مثال قصد خرید 10 میلیون تومان، سهم خساپا را دارید، تمام این 10 میلیون را یک جا نخرید. داشتن استراتژی و رعایت اصول سرمایه‌گذاری می‌تواند در هر دوره‌ای راهگشا و مفید باشد.

هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنید

اگر مستقیما در سهام سرمایه گذاری می‌کنید، به دنبال شرکتهایی باشید که بنیاد قوی دارند و سابقه سودسازی و تقسیم سود مشخصی دارند. با این حال، اگر زمان و تخصص کافی برای سرمایه گذاری مستقیم در بورس ندارید، بهترین گزینه برای شما انتخاب روش‌های غیرمستقیم است.

سخن پایانی

همه این شرایط را در نظر بگیرید و با احتیاط بیشتر در دوره رکود به سرمایه‌گذاری ادامه دهید، اما این نکته را فراموش نکنید که این رکود می‌تواند نقطه پرشی برای شما و دارایی‌هایتان باشد چرا که حتی طولانی‌ترین رکودها هم روزی به پایان می‌رسند و نتیجه صبر و پایبندی به اصول را در آن روزها خواهید دید.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.