استراتژی لشکر “سرباز بیشتر، درآمد بیشتر”

2129 نفر 5 دقیقه
استراتژی لشکر

داشتن برنامه و پایبندی به آن برای رسیدن به اهدافی که تنظیم می‌شود، بسیار ضروری و حیاتی است طوری که بدون برنامه و یا به اصطلاح استراتژی یا درجه رسیدن به موفقیت بسیار کم خواهد بود یا اگر هم موفقیتی حاصل شود، قطعا از روی شانس بوده است. موفقیت در سرمایه‌گذاری نیز از این قاعده مستثنی نیست و در نظر گرفتن استراتژی‌های مختلف سرمایه‌گذاری مانند استراتژی لشکر قدم بسیار مهمی است که در ابتدای سرمایه‌گذاری باید برداشت.

استراتژی چیست؟

استراتژی را می‌توان مجموعه‌ای از قوانین، رفتارها و کنش و واکنش‌ها دانست که برای رسیدن به یک هدف مشخص به کار گرفته می‌شود. در سرمایه‌گذاری، این اهداف می‌تواند کسب سود بیشتر، تحمل کمترین ریسک در سرمایه‌گذاری، بازگشت سریعتر سرمایه و ده‌ها هدف دیگر باشد که هر فرد با توجه به شرایط مالی و درجه ریسک‌پذیری خود، باید تنظیم کند.

به عبارتی دیگر، استراتژی، مسیری را مشخص می‌کند که به هدف شما ختم می‌شود. اینکه چگونه از ابزارهای تحلیلی و امکانات استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. این که گاهی اوقات یک روش سرمایه‌گذاری را بهترین استراتژی مطرح می‌کنند کاملا نادرست است، چرا که برای تمام افراد نمی‌توان نسخه واحد پیچید.

قطعا جوانی که سودای پولداری و ثروتمند شدن در سر می‌پرواند با بازنشسته‌ای که به دنبال گذران بدون دغدغه زندگی است و تجربه‌های سرمایه‌گذاری را قبلا کسب کرده، کاملا متفاوت است. جوان به ریسک بیشتر فکر می‌کند در حالی که فرد مسن ممکن است از ریسک گریزان باشد.

با کمی جستجو در فضای اینترنت، استراتژی‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری مشاهده خواهید کرد که می‌توانید متناسب با اهداف و شرایط خود، آنها را انتخاب کنید. استراتژی خرید و نگهداری (Buy & Hold)، استراتژی خرید پلکانی، استراتژی رشدی، استراتژی مومنتوم بخشی از ده‌ها استراتژی دیگر محسوب می‌شوند. در این مقاله به معرفی یکی از پرکاربردترین این استراتژی‌ها یعنی استراتژی لشکر پرداخته شده است.

مزایای پایبندی به استراتژی

برای موفقیت در بازار جذاب و در عین حال پرتلاطم بورس، داشتن استراتژی کمک می‌کند که خود را با شرایط مختلف بازار تطبیق دهید و از بروز واکنش‌های احساسی و لحظه‌ای خودداری کنید، چرا که شما نقشه‌ی راهی را در دست دارید که همه این شرایط را در نظر گرفته است. البته استراتژی باید پویا باشد، به این معنی که ممکن است ابزارهای رسیدن به هدف تغییر کند. شاید تعجب کنید ولی گاهی اوقات، پایبند بودن به استراتژی، به امید اینکه دوباره شرایط مطابق استراتژی شما شود، ممکن است تصمیم درستی نباشد. مثل این می‌ماند که در مسیر مسافرت به جاده‌‌ای برخورد کنید که به علت یک حادثه ناگهانی در حال تعمیر باشد و تابلوها مسیر جایگزین را پیشنهاد کنند، تصمیم شما چیست؟

منتظر می‌مانید تا جاده تعمیر شود تا حرکت کنید یا دور می‌زنید و مسیر خود را تغییر می‌دهید. در سرمایه‌گذاری نیز باید به خوبی بازارها و ابزارهای آن را بشناسید تا در شرایط مختلف، استراتژی خود را به‌روز کنید. البته تغییرات زیاد استراتژی نیز، به سردرگمی شما ختم می‌شود.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

استراتژی لشکر “سرباز بیشتر، درآمد بیشتر”

استراتژی لشکر یک استراتژی معاملاتی است که بر مبنای تحلیل بنیادی، سهامی انتخاب می­‌شود که در مجامع سالیانه سود نقدی تقسیم می‌­کند. سوابق شرکت، مسیر توسعه و پیشرفت و آینده سودسازی آن نقش مهمی در گزینش آنها خواهد داشت و قطعا سهام زیانده جایگاهی در این استراتژی ندارند.

فرضا هر سهم وغدیر را یک سرباز (1000 تومان) در نظر می­‌گیریم. سربازی که در طول سال برای کسب درآمد ما تلاش می­‌کند. اگر شرکت در مجمع 200 تومان سود تقسیم کند، در انتهای سال هر سرباز، 200 تومان برای ما درآمد ایجاد کرده است.

تفاوتی که این روش سرمایه‌­گذاری با سپرده‌های بانکی دارد این است که این استراتژی همیشه بازدهی ثابت ندارد و عواملی مانند تورم، فروش و طرح‌­های توسعه­‌ای شرکت، این رقم را افزایش خواهد داد و ممکن است سال بعد به 250 تومان هم برسد.

در این استراتژی مهمترین هدف، تشکیل لشکری مجهز به نیروهای مختلفی همچون سربازان و سواره‌­نظام‌­هاست. در مرحله اول افزایش یا کاهش قیمت سربازها اهمیتی ندارد چرا که تمرکز روی افزایش تعداد لشکریان است.

البته که نقش تحلیل تکنیکال، روانشناسی معاملات و حتی نوسانگیری جایی پررنگ می‌­شود که به منظور افزایش نیروها، سهام در قیمت بالا فروخته و در قیمت پایین‌­تر خریداری می‌­شود. همچنین ممکن است فرصت­‌هایی پیش آید که بتوان سواره‌نظام نیز به لشکر اضافه کرد.

مثالی از سواره نظام می­‌تواند سهم فولاد سال 96-97 باشد که با P/E حدود 2، با بنیادی قوی در حال معامله بود. استفاده از این روش برای کنترل ریسک پرتفوی، بسیار مناسب است و پیشنهاد می­‌شود همیشه بخشی از سبد سهام خود را به این استراتژی اختصاص دهید.

سخن پایانی

لزوم داشتن استراتژی و پایبند بودن به آن کاملا امری واضح و روشن است. برای انتخاب آن تحقیق کنید، روحیات و شرایط مالی خود را بررسی و بهترین آن را تا آنجا که امکان دارد با کمک مشاور، انتخاب کنید.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.