استراتژی سرمایه‌ گذاری چیست؟

2471 نفر 5 دقیقه

استراتژی سرمایه‌ گذاری همان چیزی است که تصمیمات سرمایه‌گذار را بر اساس اهداف، تحمل ریسک و نیازهای آینده به سرمایه، هدایت می‌کند. برخی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری درصورتی که سرمایه‌گذار بر افزایش سرمایه متمرکز باشد، به دنبال رشد سریع هستند، در مقابل جایی که تمرکز بر حمایت و حفظ ثروت باشد، می‌توانند از یک استراتژی کم خطر پیروی کنند.

درک استراتژی در سرمایه‌گذاری

بسیاری از سرمایه‌گذاران اقدام به خرید شاخص‌های متنوع و کم هزینه می‌کنند، از «متوسط هزینه دلاری» استفاده کرده و سود بدست آمده از سهام را دوباره وارد بازار سرمایه می‌کنند. «متوسط هزینه دلاری» (Dollar cost averaging) فرآیندی است که سرمایه‌گذار طبق یک زمان‌بندی خاص، علیرغم پایین آمدن قیمت سهام، مبلغ ثابتی را به خرید سهام اختصاص می‌دهد. اگر قیمت سهام پایین آمده باشد، سرمایه‌گذار قادر خواهد بود تعداد سهام بیشتری خریداری کند، و در شرایط برعکس یعنی موقعی که قیمت سهام بالا برود، تعداد کمتری سهام را خریداری خواهد کرد، در نتیجه انجام این کار، قیمت تمام شده هر سهم، کمتر از قیمت میانگین تمامی خریدها، خواهد بود. چرا که در قیمت‌های پایین‌تر، سرمایه‌گذار، تعداد زیادی از سهام را خریداری کرده‌است.

برخی از سرمایه‌گذاران باتجربه سهام مشخصی را انتخاب می‌کنند و براساس تجزیه و تحلیل شرکت‌های معین با پیش بینی حرکت قیمت سهام، روندی را مشخص می‌کنند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

بهترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری مبتنی بر رشد

سرمایه‌گذاری مبتنی بر رشد، از تحلیل‌های بنیادی استفاده می‌کند و یکی از قدیمی‌ترین و اساسی‌ترین اشکال سبک‌های سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری مبتنی بر رشد یک استراتژی فعال است که شامل تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی و فاکتورهای اساسی شرکت می‌شود، که سهام را عرضه کرده‌است. به این منظور باید شرکتی را شناسایی کنید که شواهد حاکی از آن است در آینده رشد چشمگیری خواهد داشت. در این استراتژی سرمایه‌ گذاری، به جای انتخاب سهام یک شرکت، بر روی سبدی متشکل از 10 یا تعداد بیشتری از شرکت سهامی تمرکز می‌کند. انجام دادن یک تحقیق شامل و کافی و اطمینان از موفقیت این استراتژی ممکن است، زمان زیادی احتیاج داشته باشد. هرچند، این استراتژی و یا شکل‌های دیگر این استراتژی یکی از منابع اصلی درآمد، مدیران صندوق‌های حرفه‌ای سرمایه‌گذاری برای کسب و بازگشت سرمایه است. پس از تشخیص شرکت، اگر تحلیل ما درست بود، پیروی از استراتژی معکوس می‌تواند بسیار مفید باشد.

معامله فعال

معامله فعال بسیار دشوار است. کمتر از ۵ درصد کسانی که این نوع از استراتژی را به کار می‌برند به مقدار قابل قبولی از موفقیت دست می‌یابند، و کمتر از ۱ درصد بازده چشمگیری را مشاهده می‌کنند، اما کسانی که به این بازده می‌رسند، سرمایه سرشاری را بدست می‌‌آورند. بیشترین ابزاری که در معاملات فعال استفاده می‍‌شود، انواعی از تجزیه و تحلیل فنی است. این ابزار تحقیقاتی به جای اندازه‌گیری عوامل مرتبط با بیزینس مورد نظر، بر روی تغییرات قیمت سهام تمرکز می‌کند. سهامداران می‌توانند در دوره‌های کوتاه مدت به سود برسند و فرصت این را خواهند داشت که با استراتژی‌هایشان اهرم فشار را وارد کنند. معامله‌گران می‌توانند در هر بازه زمانی از ماه و روز گرفته تا دقیقه و یا ثانیه در بازار فعالیت کنند. این سرمیاه‌گذاران اغلب از داده‌های قیمت از طریق مبادلات ارزی یا سیستم‌های نموداری استفاده می‌کنند تا الگوهای قیمت اخیر و روند بازارهای همبسته را بشناسند و از آن استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزش

سرمایه‌گذاران صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق قابل معامله، می‌توانند با استفاده از ارزش صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پایه‌های استراتژی سرمایه‌ گذاری خود را پی ریزی کنند. به بیان ساده‌تر، سرمایه‌گذران مبتنی بر ارزش دنبال سهام‌های هستند که در دوره «تخفیف» به فروش می‌رسند. به جای صرف وقت ربای جستجوی سهام و تجزیه و تحلیل صورت مالی شرکت‌ها، یک سرمایه‌گذار صندوق سرمایه‌گذاری مشترک میتواند صندوق‌های شاخص، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا صندوق‌هایی را که به صورت فعال مدیریت می‌شوند را خریداری کند. به صورت کلی در این استراتژی اوراق بهاداری خریداری می‌شود که در تحلیل‌های بنیادی کم‌ارزش به نظر می‌رسند.

خرید و نگهداری

در استراتژی خرید و نگهداری، سهامی خریداری می‌شود و برای مدت طولانی نگهداری می‌شود. بر اساس این استراتژی، از زمان ایجاد سبد سهام تا پایان افق سرمایه‌گذاری، سهام فعالانه خرید و فروش نمی‌شود. سرمایه‌گذاران در استراتژی خرید و نگهداری معتقدند صرف کردن زمان در بازار از زمانبندی بازار محتاطانه‌تر است. نگهداری سهام در دوره طولانی، با توجه به نواسانات دوره‌های کوتاه‌مدت منطقی‌تر است. این استراتژی با زمانبندی بازار کامل در تضاد است، که در آن، به طور معمول سرمایه‌گذار در دوره‌های کوتاه‌تر خرید و فروش می کند و قصد خرید با قیمت پایین و فروش با قیمت بالا را دارد.

انتخاب استراتژی یا سبک سرمایه‌گذاری نسبت به انتخاب سرمایه‌گذاری تفاوتی ندارد: هر سرمایه‌گذار خاص و  یکتا است و بهترین استراتژی برای هر سرمایه‌گذار آن راهبردی است که با توجه به تحمل ریسک و شاخص‌های خاص سرمایه‎‌گذاری هر فرد انتخاب می‌‌شود. افرادی که اهداف بلندمدت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، می‌توانند از استراتژی لشکر که یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌هاست استفاده کنند.

سخن پایانی

سامانه مدیریت ثروت مانو، امکانی را فراهم کرده است که همه افراد جامعه بدون نیاز به کسب دانش تخصصی اقتصاد و مالی و همچنین بدون نیاز به صرف زمان برای پیگیری اخبار، بتوانند به صورت غیرمستقیم، متناسب با استراتژی سرمایه گذاری و درجه ریسک‌پذیری خود، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.