پوزیشن لانگ (long) و شورت (short) در بازار مالی

492 نفر 5 دقیقه
شورت و لانگ

اگر با بازار مالی آشنایی داشته باشید احتمالی مفاهیمی مانند موقعیت لانگ (long) و شورت (short) را نیز شنیده‌اید. در ابتدا شاید این مفاهیم سخت و عجیب به نظر برسند، اما با یادگیری آن‌ها می‌توانید با پیش‌بینی آینده قیمت سهام‌ها و خرید و فروش به موقع آن‌ها به سوددهی ‌بیشتری برسید. این استراتژی در بازارهای دو طرفه کاربرد دارد، در این بازارها صعودی و یا نزولی بودن روند اهمیتی ندارد، بلکه پیش‌بینی درست و به موقع معامله‌گر است که به سوددهی او کمک می‌کند. 

در این مقاله به بررسی این دو مفهوم خواهیم پرداخت.

 

موقعیت لانگ (long)

موقعیت لانگ به معنی خرید یک دارایی مالی و امید به افزایش قیمت آن است. تمام دارایی‌های مالی مانند سهام، صندوق‌ها در بورس و کالاها، قابل معامله در پوزیشن لانگ هستند. خرید سهام طبق روال معمول هم جزو موقعیت لانگ محسوب می‌شوند. موقعیت خرید لانگ (long call position) موقعیتی است که در آن سرمایه گذار قرارداد اختیار معامله را خریداری می‌کند. بنابراین، خرید لانگ از افزایش قیمت دارایی پایه نیز سود می‌برد. موقعیت فروش لانگ (long put position) شامل خرید قرارداد اختیار فروش است. زمانی که ارزش دارایی پایه کاهش می‌یابد، اختیار فروش و ارزش فروش لانگ افزایش می‌یابد. 

فرض کنید قیمت یک سهام۴,۰۰۰ دلار باشد و شما پیش بینی می‌کنید قیمت آن تا چند روز آینده صعودی بوده و حداقل ۱۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت. بنابراین شما سهامی در قیمت۴,۰۰۰ دلار می‌خرید تا پس از افزایش قیمت ۱۰ درصدی که آن را پیش‌بینی کردید، سهام خود را در قیمت۴,۴۰۰ دلار بفروشید. به عبارت دیگر می‌توان گفت شما بر روی افزایش قیمت سهام شرط بسته‌اید! به چنین معاملاتی، معاملات لانگ (Long) یا خرید (Buy) گفته می‌شود.

موقعیت شورت (short)

در بازارهای دوطرفه مانند بازار ارز دیجیتال معامله‌‍گران می‌توانند از بازار نزولی نیز سود ببرند. این موقعیت شاید برای معامله‌گران مبتدی پیچیده به نظر برسد، زیرا در دنیای واقعی برای فروش هر چیزی ابتدا باید آن را خریداری کرده باشیم اما در بازار مالی و با استفاده از ابزار معاملاتی شورت کردن، تریدرها می‌توانند دارایی‌هایی که مالک آن نیستند را بفروشند. در موقعیت شورت، معامله‌گر امیدوار است که قیمت کاهش پیدا کند تا دارایی فروخته شده را با قیمت کمتری خریداری کند.

فرض کنید قیمت سهام همان۴,۰۰۰ دلار باشد، شما برای چند روز آینده روند آن را کاهشی یا نزولی پیش‌بینی می‌کنید. برای مثال پیش‌بینی شما این است که قیمت یک سهام در چند روز آینده حداقل ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. در این حالت شما قراردادی تنظیم می‌کنید که سهامی که قرار است پس از ۱۰ درصد کاهش قیمت، در قیمت ۳,۶۰۰ دلار بخرید را در قیمت فعلی سهام یعنی۴,۰۰۰ دلار بفروشید، اگر پیش‌بینی شما درست بوده باشد شما در این حالت ده درصد سود کسب کرده‌اید. به این معاملات، موقعیت شورت‌ (Short) یا فروش (Sell) گفته می‌شود.

 

استراتژی‌های معاملات لانگ و شورت 

روند شورت و لانگ کردن سهام و سایر دارایی های مالی نسبتاً آسان است. تنها نیاز است که سه مرحله زیر را انجام دهید (که اصول اولیه همه‌ی معاملات است)، از جمله:

۱. تجزیه و تحلیل بنیادی: در این مرحله به موضوعات گسترده ای مانند اخبار، داده‌های اقتصادی و مسائل عمیق شرکتی مانند سودآوری، ارزش گذاری و رشد درآمد نگاه می‌کنید.

۲. تجزیه و تحلیل فنی: فرآیندی است که در آن از ابزارهای فنی مانند میانگین متحرک و شاخص قدرت نسبی (RSI) برای پیش‌بینی اینکه روند سهام چگونه پیش خواهد رفت، استفاده می‌کنید.

۳. پرایس اکشن: فرآیند تحلیلی است که در آن به الگوهای نمودار نگاه می‌کنید و تعیین می‌کنید که روند قیمت چگونه پیش خواهد رفت. 

لوریج (leverage) یا اهرم در معاملات شورت و لانگ

ابزار دیگری که در معاملات شورت و لانگ می‌توان استفاده کرد اهرم و یا لوریج است.

در بازارهای مالی استفاده از اهرم به معنای قرض کردن سرمایه از صرافی و یا کارگزاری‌ها برای انجام معاملات است. معاملات اهرمی قدرت خرید و فروش شما را افزایش می‌دهند و معامله‌گران می‌توانند با سرمایه اندک معاملات بزرگ انجام دهند.

اهرم‌ها همانگونه که میزان سود و توان سرمایه‌گذاری شما را چند برابر می‌کنند، میزان ریسک و ضرر را نیز افزایش می‌دهند.

برای مثال اگر شما بخواهید هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید اما این مبلغ را نداشته باشید با استفاده از ابزار اهرم می‌توانید باقی این مبلغ را قرض بگیرید توجه داشته باشید که استفاده از اهرم بسیار پرریسک است و در صورت خطا، زیان شما چند برابر خواهد بود.

 

مدیریت ریسک در معاملات شورت و لانگ

در نهایت، از آنجایی که معاملات همیشه تجارتی پر خطر هستند، لانگ یا شورت بودن آن‌ها تفاوتی ندارد، مهم است که مدیریت ریسک را انجام دهید تا میزان خطری که در معرض آن هستید را به حداقل برسانید. برخی از بهترین استراتژی‌های مدیریت ریسک که می‌توانید در هنگام معامله استفاده کنید عبارتند از:

۱. داشتن یک توقف ضرر (stop loss): توقف ضرر ابزار مهمی است که به طور خودکار معامله شما را با رسیدن به یک سطح ضرر معین متوقف می‌کند.

۲. پوزیشن سایز (position size): پوزیشن سایز به معنی حجم سهام یا اندازه پوزیشنی است که در هر معامله قصد باز کردن آن را داریم⸵ شما باید به حجم و اندازه معاملات خود توجه کنید. در این مورد، باید اطمینان حاصل کنید که معاملات کوچکی را باز می‌کنید که حساب شما را در معرض خطر زیادی قرار نمی‌دهد.

۳. نسبت شورت به لانگ: از آنجایی که موقعیت شورت ریسکی‌تر از موقعیت لانگ است، اطمینان حاصل کنید که فقط بخش کوچکی از سبد خود را شورت می‌کنید.

سخن پایانی

طیف گسترده ای از موقعیت‌های خرید (لانگ) و فروش(شورت) وجود دارد که معامله گران ممکن است اتخاذ کنند. بعنوان یک سرمایه گذار حرفه‌ای، باید مزایا و معایب هر یک از انواع موقعیت‌های خرید و فروش را قبل از اینکه بخواهید آن‌ها را در استراتژی معاملاتی خود بگنجانید،به خوبی آموخته باشید.

 

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.