سرمایه گذاری برای بازنشستگی چگونه است؟

2849 نفر 5 دقیقه
بازنشستگی - بورس - سرمایه گذاری - بلند مدت - پیری

سرمایه گذاری برای بازنشستگی فرآیندی بلندمدت است که با گذشت زمان کامل می‌شود. برای این که دوران بازنشستگی راحت و سرگرم کننده‌ای داشته باشید و علاوه بر آن امنیت مالی نیز داشته باشید، باید همواره مبلغ معینی را پس‌انداز کنید تا بتوانید از آن در آن دوران برداشت کنید.

داشتن برنامه‌ریزی مالی یکی از مهم‌ترین رکن‌های سرمایه گذاری برای بازنشستگی است. برنامه‌ریزی برای  دوران بازنشستگی با فکر کردن در مورد اهداف و مدت زمان رسیدن به آن‌ها شروع می‌شود. پس از آن افتتاح یک حساب پس‌انداز اولویت اول است. برای رشد پول خود متناسب با تورم و مقابله با ارزش آن، حتما باید از روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری، مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید.

سرمایه‌گذاری در سپرد‌ه‌های بانکی

اولین و آسان‌ترین گزینه سرمایه گذاری برای بازنشستگی، باز کردن حساب بانکی و سپرده‌گذاری است. این روش اگر چه مزایای خاص خود را دارد اما به دلیل وجود تورم روش پرسودی محسوب نمی‌شود. می‌توان گفت سپرده‌گذاری بانکی کمترین ریسک سرمایه‌گذاری دارد بنابراین این روش برای افراد سالمند که قدرت و تحمل ریسک ندارند روش مناسبی است. علاوه بر این اصل پول شما همیشه وجود دارد و حتی اگر سودی دریافت نکنید، حداقل اصل سرمایه شما محفوظ است و سرمایه شما همیشه قابل نقد شدن و در دسترس است اما فراموش نکنید که این روش سود چندانی ندارد و در صورتی که برای دوران بازنشستگی خود اهداف بالایی در نظر گرفته‌اید، این روش سرمایه‌گذاری به احتمال خیلی بالا، پاسخگوی نیازهای شما نخواهد بود، چرا که در بهترین حالت ممکن است تورم را پوشش دهد.

هنگامی که سرمایه خود را به عنوان سپرده به بانک می‌سپارید علاوه بر آن که سود کمی دریافت می‌کنید، سرمایه شما رشد نمی‌کند و با گذشت زمان و افزایش تورم ارزش پول‌تان کاهش می‌یابد. بنابراین پیش از سپرده‌گذاری به تمام مزایا و معایب این روش فکر کنید و سپس برای سرمایه خود و دوران بازنشستگی تصمیم بگیرید.

برای انتخاب روش درست سرمای گذاری برای دوران بازنشستگی لازم است که با مشاورین با تجربه و ماهر در این زمینه مشورت کنید تا با گرفتن اطلاعات شما، بهترین و پرسودترین روش سرمایه گذاری را به شما معرفی کنند. افراد فعال در این زمینه با بررسی شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌توانند روش‌های سرمایه گذاری امن و مطمئن را به شما ارائه دهند.

سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی (صکوک)

یکی از روش‌های سرمایه گذاری برای بازنشستگی خرید اوراق بدهی یا برخی صکوک است. این اوراق انواع مختلفی دارند که با توجه به کاربرد آنها، مقدار و نحوه پرداخت سود متفاوتی دارند. این اوراق دارای سر رسید هستند؛ به این معنی که در زمان مشخص شده مبلغ آن توسط صادرکننده پرداخت می‌شود. خرید اوراق بهادار نوعی قرض دادن پول محسوب می‌شود که با سود همراه است. امتیاز همه‌ی این اوراق یکسان نیست و برخی از این اوراق با توجه به امتیازشان ریسک بیشتری دارند. این اوراق، با نام اوراق با درآمد ثابت نیز شناخته می‌شوند که انوع اوراق اجاره، اوراق اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت، اوراق مرابحه، برخی از آنهاست.

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات

یکی دیگر از حوزه‌های مناسب سرمایه گذاری برای بازنشستگی، خرید املاک و مستغلات است. خرید خانه یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری است که علاوه بر داشتن سود، یک دارایی با ارزش نیز محسوب می‌شود. خرید خانه و زمین و اجاره دادن آن یکی از روش‌های خوب سرمایه‌گذاری است چرا که علاوه بر دریافت اجاره‌ی ماهیانه، خود ملک به عنوان یک دارایی باارزش برای شما باقی می‌ماند.

سرمایه‌گذاری در بورس سهام

سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی می‌تواند یکی از گزینه‌های جذاب سرمایه‌ گذاری برای بازنشستگی باشد. خرید سهام ریسک بیشتری دارد و حتی ممکن است در دوره‌ای، ضرر هم شناسایی کنید ولی در مقابل انتظار سود بیشتری نیز باید داشت.

نقدشوندگی بورس و شفافیت خرید و فروش، از مزایای آن محسوب می‌شود ولی در مقابل برای انتخاب بهترین گزینه‌ها، به کسب دانش تخصصی و صرف زمان نیاز دارد. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس، بهترین راه حل برای رفع این چالش است و این نوع سرمایه‌گذاری در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز مرسوم است.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سخن پایانی

مهم‌ترین فاکتور در انتخاب نوع سرمایه گذاری برای بازنشستگی ، درجه ریسک‌پذیری شما است. برخی از روش‌های سرمایه‌گذاری علی رغم داشتن سود و بازده خوب، جزء روش‌های پر ریسک به حساب می‌آیند بنابراین برای انتخاب روش سرمایه‌گذاری، ابتدا قدرت ریسک‌پذیری خود را بسنجید. انتخاب نوع سرمایه گذاری در دوره بازنشستگی تا حد زیادی بر کیفیت زندگی شما در این دوره تاثیر دارد بنابراین دقت داشته باشید که نوع سرمایه‌گذاری با روحیه شما سازگاری داشته باشد تا بتوانید علاوه بر دریافت سود، اوقات بی‌دغدغه و راحتی را بگذرانید.

سخن پایانی

تیم متخصص و حرفه‌ای مدیریت ثروت مانو، با در نظر گرفتن درجه ریسک‌پذیری مشتریانش، طرح‌های متنوعی ارائه می‌کند. آنها با سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها، بدون نیاز به کسب دانش تخصصی اقتصاد و صرف زمان، به صورت غیرمستقیم بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.