صندوق‌ درآمد ثابت یا سپرده بانکی؟!

1156 نفر 5 دقیقه
صندوق‌ درآمد ثابت یا سپرده بانکی - مدیریت ثروت مانو

میزان ریسک در سرمایه‌گذاری از عواملی است که در تصمیم‌گیری افراد برای انتخاب یک ابزار سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد. از آنجا که سپرده‌های بانکی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت شباهت‌های بسیاری دارند، این سوال بسیار شنیده می‌شود که کدام گزینه بهتر است؟ صندوق‌ درآمد ثابت یا سپرده بانکی؟

بسیاری از افرادی که به تازگی راه سرمایه‌گذاری را در پیش گرفته‌اند، در آغاز کار تمایل چندانی به ریسک زیاد ندارند و به دنبال این هستند، که تا حد امکان از احتمال ضرر نیز جلوگیری کنند. این افراد ممکن است اصلا روحیه ریسک‌پذیری نداشته باشند و ابزارهای بدون ریسک یا ریسک پایین انتخاب آنها باشد. در اغلب موارد این افراد به سمت صندوق‌ درآمد ثابت یا سپرده بانکی سوق داده می‌شوند. اما بهترین انتخاب کدام است؟ در این مقاله سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

سرمایه‌گذاری از طریق صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت همانند، سایر صندوق‌ها، یک روش غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری است.

در بازار سرمایه معمولا میزان سود و ریسک با هم رابطه مستقیم دارند و می‌توان گفت هر چقدر ریسک بالاتر باشد، انتظار رسیدن به سود بالاتر باید داشت، به همین دلیل، افرادی که ریسک پایین را انتخاب می‌کنند، نمی‌توانند توقع سود خیلی بالایی را داشته باشند. صندوق‌های با درآمد ثابت نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس، ریسک کمتری دارد.

با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، سرمایه شما در اختیار مدیر صندوق قرار می‌گیرد و آنها طبق توافق به صورت ماهانه، سه ماهه و یا غیره به شما سود پرداخت می‌کنند.

در این صندوق‌ها، حدود ۷۰ تا ۹۵درصد از دارایی تحت مدیریت به بازارهای با ریسک پایین اختصاص داده می‌شود. به همین خاطر، تا حد بالایی پرداخت سود به سرمایه‌گذاران تضمین می‌شود.

سپرده بانکی

سپرده بانکی یکی از محبوب‌ترین و در عین حال قدیمی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری، قلمداد می‌شود. سود دریافتی با توجه به نوع سپرده‌گذاری و مدت زمان آن، متغیر است. بانک مرکزی هر سال، میزان سود قابل پرداخت برای هر سپرده را اعلام می‌کند. اما برخی بانک‌های خصوصی ممکن است، میزان سود بالاتری را به مشتریان خود پرداخت کنند.

به طور کلی سپرده‌های بانکی به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند. در سپرده بلندمدت، اگر شما پیش از پایان تاریخ سپرده، پول خود را برداشت کنید، هیچ سودی به شما تعلق نخواهد گرفت.

در گذشته سرنوشت هر سرمایه مازاد به حساب‌های سپرده بانکی ختم می‌شد. پدربزرگ و مادربزرگ و والدین ما از سپرده بانکی به عنوان راهی برای حفظ سرمایه و کسب سود استفاده می‌کردند. اما امروزه اینگونه به نظر نمی‌رسد. امروزه با افزایش دانش سرمایه‌گذاری افراد، صندوق‌ درآمد ثابت یا سپرده بانکی به گزینه سرمایه گذاری با ریسک بسیار پایین خانواده‌ها تبدیل شده است.

چرا صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت محبوب شده‌اند؟

صندوق‌های سرمایه گذاری و به خصوص صندوق‌های با درآمد ثابت در چند سال اخیر بیشتر مطرح شده‌اند. به نظر می‌رسد دوران سلطنت بلامنازع سپرده‌های بانکی به پایان خود نزدیک می‌شود. این صندوق‌ها با ریسک کم و در عین حال، سود بیشتری که دارند، روند سرمایه گذاری برای افرادی که دانش کمی از سرمایه‌گذاری دارند را نیز راحت‌تر کرده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، با ایجاد اطمینان و اعتماد در میان افراد مختلف، به تدریج راه خودشان را در بازار سرمایه پیدا کرده است.

مزایای کدام طرف را ترجیح می‌دهید؟ صندوق‌ درآمد ثابت یا سپرده بانکی

میزان سود

سود در سرمایه‌گذاری مولفه بسیار مهمی برای انتخاب یک ابزار سرمایه‌گذاری است. با این حال، افرادی که این دو روش را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند معمولا به دنبال کسب سود زیاد نیستند. چرا که سود بیشتر، ریسک بیشتری را نیز به دنبال دارد.

صندوق‌های با درآمد ثابت از نظر ریسک نزدیک‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری به سپرده‌های بانکی است. هدف اصلی صندوق با درآمد ثابت این است که به سرمایه‌گذاران درآمد ثابتی بدهد. صندوق‌ها در مقایسه با سپرده‌ها بانکی سود بیشتری را به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

برای مقایسه انواع صندوق‌ها، می‌توانید به سایت فیپیران مراجعه کنید. سپرده‌های کوتاه مدت بانکی معمولا میزان سود پایین‌تری دارند، و اگر به دنبال سود قابل قبولی هستید، بهتر است سراغ سپرده‌های بانکی بلند مدت بروید.

اما این سپرده‌ها یک ایراد اساسی دارند، اگر پیش از زمان سررسید، به هر دلیلی نیاز به برداشت پول خود داشته باشید، هیچ سودی به شما تعلق نخواهد گرفت.

اما با اینکه میزان سود در صندوق‌های درآمد ثابت در مقایسه با سپرده‌های بانکی بالاتر است، اما معیار پرداخت سود در این صندوق‌ها روز شمار است و هر زمانی که شما نیاز به برداشت پولتان داشته باشید، می‌توانید سود بدست‌ آمده تا آن روز را دریافت کرده و بدون هیچ مشکلی سرمایه خود را از صندوق خارج کنید.

مزیت‌های سرمایه گذاری در صندق‌های با درآمد ثابت تنها به میزان سود خلاصه نمی‌شود.

بهره گیری از دانش متخصصان

در تمام صندوق‌های سرمایه گذاری از جمله صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، مدیریت پول شما به افراد حرفه‌ای واگذار می‌شود. این افراد دانش و اطلاعات بالایی در زمینه سرمایه گذاری دارند و برای رسیدن به بالاترین میزان سود تلاش می‌کنند.

شفافیت

صندوق‌های سرمایه گذاری گزارش مالی را به صورت شفاف و منظم در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند و سازمان بورس و سایر سازمان‌های مرتبط به صورت دقیق بر روی نحوه فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری نظارت می‌کنند.

ریسک پایین

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، عمده سرمایه و پول صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، به منبع درآمدهای مطمئن اختصاص داده می‌شود و بدین ترتیب ریسک سرمایه گذاری در این صندوق کاهش پیدا می‌کند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سخن پایانی

اگرچه در گذشته سپرده‌های بانکی تنها راه سرمایه گذاری با ریسک پایین برای کسب سود بودند، اما با شکوفایی بورس، این محبوبیت سیر نزولی پیدا کرده است و انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به رقیب جدی این بازار تبدیل شده است.

سامانه مدیریت ثروت مانو این امکان را فراهم کرده است که همه افراد با هر سطح از دانش و اطلاعات مالی، بتوانند متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به صورت غیرمستقیم انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.