آیا سرمایه‌ گذاری آنلاین در بورس امکان‌پذیر است؟

955 نفر 5 دقیقه
بورس - سرمایه گذاری - آنلاین - موبایل - مانو - امید

در سال‌های نه چندان دور، سرمایه‌ گذاری آنلاین در بورس یک رویای دست نیافتنی بود و مردم برای انجام معاملات خود می‌بایست در تالار معاملاتی بورس و یا کارگزاری‌ها حضور می‌یافتند و سفارش خرید و فروش خود را اعمال می‌کردند. پس از سال‌ها تلاش و گسترش اینترنت، این تکنولوژی به بازار سرمایه نیز نفوذ کرد و توانست بخش زیادی از معاملات را به خود اختصاص دهد.

در حال حاضر، بیشتر کارگزاری‌های بورس، پلتفرم‌های معاملات آنلاین را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. پوشیده نیست که معاملات آنلاین، با حذف واسطه‌ها و کاهش اصطکاک‌هایی که وجود داشت، سرمایه‌گذاری را آسان‌تر کرده است.

مزایای سرمایه‌ گذاری آنلاین در بورس

سرعت بالا

این امکان را دارید که به صورت لحظه‌ای خرید و فروش کنید و از سرعت بالای اجرای معاملات لذت ببرید. البته، نقدشوندگی سهم را نیز باید در نظر بگیرید.

بدون محدودیت مکانی

هر کجا باشید، فقط با دسترسی به اینترنت و موبایل یا لپ تاپ می‌توانید معاملات خود را ثبت کنید. حتی اگر در حال مسافرت در شهرهای مختلف باشید.

دسترسی آسان

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، شما فقط با اینترنت و در اختیار داشتن، یک وسیله ارتباط با اینترنت مثل، گوشی همراه، لپ تاپ و یا رایانه، می‌توانید در بورس سرمایه گذاری کرده و در معاملات شرکت داشته باشید.

بررسی وضعیت لحظه‌ای سبد سرمایه‌گذاری خود

شما می‌توانید با مراجعه به حساب کاربری خود، قیمت و تغییر وضعیت سهام خود را مشاهده و سود و زیان خود را محاسبه کنید.

حتی اگر از روش‌های غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس مانند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز استفاده کنید، این امکان وجود دارد که تغییر ارزش دارایی خود را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید. اپلیکیشن و سایت مدیریت ثروت مانو، نمونه‌ای از سرمایه‌گذاری آنلاین و غیرمستقیم در بورس محسوب می‌شود.

کنترل و انعطاف‌پذیری بیشتر

زمان خرید و فروش سهام از اهمیت بالایی دارد و ممکن است با توجه به استراتژی معاملاتی که در نظر دارید، تصیمیم به خرید  یا فروش سهمی را بگیرید. در گذشته برای اجرای معاملات خود می‌بایست با کارگزار خود تماس می‌گرفتید یا حضوری مراجعه می‌کردید، که معمولا زمان مناسب معامله می‌گذشت. اما در حال حاضر با سرمایه گذاری آنلاین در بورس، این امکان فراهم شده است که به صورت لحظه‌ای، و طبق استراتژی معامله خود، سفارش خرید یا فروش خود را وارد کنید.

دسترسی به ابزارهای آنلاین

در فضای سرمایه گذاری آنلاین هزینه کمتر لزوماً به معنای یک محصول بی‌عیب و نقص نیست. بسیاری از کارگزاری‌های بورسی مجموعه‌ای چشمگیر از ابزارهای معاملاتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند که کمک زیادی در بهینه‌سازی معاملات آنها می‌کند.

دسترسی سریع به اخبار بورس

هر لحظه اخبار اقتصادی مختلفی منتشر می‌شود که ممکن است تاثیر مثبت یا منفی روی سهام شما داشته باشد. بررسی این اخبار و تصمیم‌گیری سریع در مورد آن، در نبود اینترنت و محیط آنلاین سرمایه‌گذاری تقریبا غیرممکن بود.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

 معایب سرمایه‌ گذاری آنلاین در بورس

البته، پوشیده نیست که سرمایه‌گذاری آنلاین معایبی نیز داشته باشد که مهمترین آنها به شرح زیر است.

به دلیل آسان بودن ثبت معاملات، خطر خرید و فروش سریع و بی‌رویه بالا می‌رود

از آنجا که سرمایه گذاری آنلاین در بورس بسیار آسان است و تنها با یک کلیک معامله انجام می‌شود، خطر انجام انتخاب‌های نامناسب و بیش از حد وجود دارد.

وابستگی به اینترنت

ماهیت سرمایه گذاری در بورس به صورت آنلاین، وابسته به وجود اینترنت است. اگر اتصال اینترنت خیلی کند باشد و یا ناگهان قطع شود، ممکن است یک معامله پر سود را از دست دهید و در رقابت سهام عقب بمانید.

خطاهای خرید به دلیل اشتباه کامپیوتری

قبل از شروع سرمایه گذاری آنلاین، مطمئن شوید که بر روی کار با کامپیوتر و اینترنت و سامانه معاملاتی تسلط کافی دارید. همانطور که اشاره کردیم، معامله آنلاین در بورس بسیار ساده است و گاهی فقط با یک کلیک خرید و فروش انجام می‌شود. کم نیستند افرادی که اشتباها به جای دکمه خرید، فروش (یا بالعکس) ثبت کرده‌اند و اغلب ضرر زیادی را تجربه کرده‌اند.

اعتیادآور بودن سرمایه‌ گذاری آنلاین در بورس

معاملات آنلاین می‌تواند منجر به یک رفتار اعتیادآور شود. به دلیل سهولت در سرمایه‌گذاری و گاهی اوقات سود تصادفی که افراد شناسایی می‌کنند، دچار این آسیب می‌شوند که حتما هر روز باید معامله کنند. داشتن یک استراتژی خوب و پیروی از اصول مدیریت ریسک، بهترین راهکار برای حل این مشکل است.

 سخن پایانی

تکنولوژی را می‌توان به یک شمشیر دو لبه تشبیه کرد که با وجود مزایای بسیار زیادی که دارد، اگر درست از آن استفاده نشود، می‌تواند ضررهای هنگفتی را به بار آورد. نکته اصلی که نباید فراموش شود این است که سرمایه‌گذاری در بورس یک تخصص است و آنلاین یا آفلاین بودن آن در برابر تصمیم‌هایی که می‌گیرید چندان تفاوتی ندارد.

سامانه مدیریت ثروت مانو، این امکان را ایجاد کرده است که افراد بدون نیاز به کسب دانش تخصصی مالی و اقتصاد و صرف زمان، به صورت آنلاین و غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.