بیت کوین دامیننس چیست؟

2363 نفر 5 دقیقه
بیت کوین دامیننس ، مدیریت ثروت مانو

بیت کوین بزرگترین رمزارز جهان از نظر ارزش بازاری است و بخش بزرگی از حجم معاملات بازار رمزارزها را در اختیار دارد. اگر سرمایه‌های تجمیعی در تمام ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم، ارزش کل این بازار به دست می‌آید. به همین ترتیب، بیت کوین دامیننس را می‌توان به عنوان نسبت سرمایه در بیت کوین، به بقیه کریپتوکارنسی‌ها تعریف کرد.

به عبارت دیگر، بیت کوین دامیننس (BTC dominance) که یک معیار مهم برای معامله‌گران است از محاسبه نسبت سرمایه موجود در بیت کوین به سایر رمزارزها بدست می‌آید.

بیت کوین دامیننس چگونه محاسبه می‌شود؟

با ذکر یک مثال، به تشریح این اصطلاح مهم می‌پردازیم. فرض کنید ارزش کلی بازار تمام رمز ارزها، در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد دلار است. اگر ارزش بازار بیت کوین ۶۰ میلیارد دلار باشد، تسلط بیت کوین یا بیت کوین دامیننس در بازار رمز ارزها ۶۰ درصد است.

بیت کوین دامیننس معیاری است که می‌تواند برای محاسبه میزان تاثیر بیت کوین روی کل بازار رمزارزها استفاده شود. این تعریف می‌تواند به درک روند و فرآیندی که بیت کوین و آلت کوین‌ها طی می‌کنند، کمک کند.

مهمترین کاربرد این معیار، کمک در تشخیص روند آتی (صعودی یا نزولی) آلتکوین‌ها در مقایسه با بیت کوین است. به عبارت دیگر:

  • هنگامی که بیت کوین دامیننس افزایش می‌یابد، به طور کلی آلت کوین‌ها در مقابل بیت کوین ارزش خود را از دست می‌دهند و برعکس، هنگامی که این تسلط کاهش می‌یابد، ارزش آلت کوین‌ها در مقایسه با بیت کوین افزایش می‌یابد.

بیت کوین دامیننس برای اندازه‌گیری درصد اختصاص‌یافته به بیت کوین در بازار کریپتوکارنسی‌ها استفاده می‌شود. همچنین با رصد این عدد در طولانی مدت، می‌توان نتیجه گرفت که آیا تقاضا برای بیت کوین بالاتر از میانگین بازار است یا خیر.

بیت کوین دامیننس در اغلب مواقع با افزایش ارزش آلت کوین و اتریوم کاهش می‌یابد.

بیت کوین برای بسیاری از افراد شروع سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است. آنها قبل از اقدام به خرید هر رمز ارز دیگری، از  بیت کوین شروع می‌کنند.

روند بیت کوین دامیننس در طی سال‌های گذشته

برای مدت زمان طولانی، بیت کوین بزرگترین رمز ارز بازار بود و رقیب چندان مهمی نداشت. در آن زمان عدد بیت کوین دامیننس نزدیک به ۱۰۰ درصد بود. با این حال با معرفی رمز ارزهای جدید، بیت کوین دامیننس به میزان قابل توجهی کاهش یافت. این اتفاق احتمالاً به افزایش محبوبیت ICOها یا عرضه اولیه سکه‌ها، پس از معرفی اتریوم و استاندارد توکن ERC-20 مربوط می‌شود.

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، بیت کوین در سال ۲۰۱۳ چالش‌های کمی داشت. در آن زمان، بیت کوین دامیننس ۹۴ درصد بود و به همین میزان بیت کوین بر بازار تسلط داشت. توکن های ERC-20 در آن زمان وجود نداشتند، اتریوم فقط در حد تصورات ویتالیک بوترین (هم بنیانگذار ایتریوم) بود و سکه‌های استیبل مانند Tether USDT نیز هنوز وجود نداشتند.

همه این مناسبات در سال ۲۰۱۷، زمانی که اولین فصل آلت کوین آغاز شد، تغییر کرد. در فوریه همان سال، تسلط بیت کوین به ۸۵.۴ درصد رسید (اتریوم سهم ۵.۷ درصدی از ارزش بازار ارزهای رمزنگاری شده را در اختیار داشت، در حالی که XRP ریپل ۱.۱ درصد بود).

اما در طول چهار ماه، سهم بازار بیت کوین به طرز چشمگیری کاهش یافت زیرا موج عرضه اولیه سکه (ICOs) سرمایه بازار این صنعت را به میزان قابل توجهی افزایش داد. تا ماه ژوئن، تسلط بیت کوین به ۴۰ درصد کاهش یافت، این نقدینگی به توکن ERC-20 منتقل شد. داده‌ها نشان می‌دهد که در مدت مشابه، سرمایه بازار کل در مقیاس دلاری از ۲۰ میلیارد دلار به ۱۱۴ میلیارد دلار افزایش یافته است، این عدد حدود ۴۷۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این دوره، علاقمندان به اتریوم پیش‌بینی می‌کردند که ارزش اتریوم از بیت کوین بالاتر برود، که البته هیچگاه این اتفاق نیفتاد.

قیمت بیت کوین پس از اولین روند صعودی در سال ۲۰۱۷ سقوط کرد و تا ژانویه ۲۰۱۸، بیت کوین دامیننس در پایین ترین سطح خود یعنی ۳۲.۸ درصد قرار گرفت.

موسسه ارنست و یانگ، پس از ارزیابی داده‌های ICO‌هایی را که در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شده بودند به نتایج زیر رسیدند:

  • ۸۶ درصد ICOها به زیر قیمت فهرست خود افت کرده بودند.
  • ۳۰ درصد از این آلت کوین‌ها ارزش خود را تا حد زیادی از دست داده بودند.
  • فقط ۲۹ درصد از ICOها محصول کارآمد داشتند.

این آمار هشداردهنده باعث شد کشورهایی مانند ایالات متحده نسبت به ICOها نگاهی بدبینانه داشته باشند و در این کشور علیه چندین پروژه بلاکچین که فروش توکن انجام می‌دادند، شکایت تنظیم شد. نهادهای دولتی همچنین به سرمایه‌گذاران هشدار دادند که در بازار دارایی‌های دیجیتالی خود، باید انتظار بی‌ثباتی داشته باشند.

پس از ترکیدن این حباب، بیت کوین دامیننس تا حدی به وضعیت قبل بازگشت و به بالاترین سطح یعنی ۷۰ درصد در سپتامبر ۲۰۱۹ رسید. با این حال، بعید نیست دوباره شاهد صعود بیت کوین در این سطح باشیم.

دنیای رمز ارزها حال حاضر سرمایه بیشتری را نسبت به اوایل دهه ۲۰۱۰ به خود اختصاص داده است و همچنین متنوع‌تر شده است.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سخن پایانی

در گذشته که بیت کوین تنها ارز رمزنگاری شده قابل‌معامله بود، عدد بیت کوین دامیننس تقریباً ۱۰۰ درصد بود. امروزه، با به وجود آمدن ارزهای رمزنگاری شده دیگر، مسلماً رقم بیت کوین دامیننس کمتر از ۱۰۰ درصد است، اما این موضوع لزوماً چیز خوب یا بدی نیست. این تنها ابزاری است که ممکن است دیدگاه بهتری از نحوه تکامل فضای رمزنگاری شده به ما ارائه دهد.

برای شروع معامله در بازار رمز ارزها، نباید بی‌گدار به آب زد، عوامل بسیاری وجود دارند که می‌توانند منجر به صعود یا سقوط یک ارز دیجیتال در بازار شوند. پیش از شروع معامله اطلاعات لازم را جمع‌آوری و در صورت نیاز از نظر و توصیه‌های متخصصان این حوزه نیز استفاده کنید.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.