آیا نوسان‌های دلار، عامل اصلی ریزش بورس است؟

1186 نفر 5 دقیقه
عامل اصلی ریزش بورس - مدیریت ثروت مانو

نوسانات مداوم قیمت دلار و سایر ارزها، ذهن بسیاری از افراد جامعه را به خود مشغول کرده است. افرادی که به سرمایه‌گذاری و مخصوصا سرمایه‌گذاری در بازار بورس علاقمند هستند، همیشه نیم نگاهی به وضعیت ارز دارند و چه بسا برخی از آنها، عامل اصلی ریزش بورس را نوسانات دلاری می‌دانند.

افزایش قیمت دلار روی چه‌ شرکت‌های بورسی اثر منفی دارد؟

به طور کلی در کشور ما افزایش قیمت دلار یکی از عوامل اصلی تورم است و با افزایش آن تقریبا قیمت هر چیزی از مسکن گرفته تا انواع کالاها افزایش پیدا می‌کند. دارایی‌ شرکت‌هایی که در بورس عرضه می‌شوند نیز معمولا تحت تاثیر این تغییرات قرار می‌گیرند که به دنبال آن، قیمت سهام آنها نیز افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر بعضی شرکت‌های بورسی در صنایعی فعال هستند که به صورت مستقیم تحت تاثیر بازارهای جهانی قرار دارند و سهام این شرکت‌ها با هر تغییری در بورس تغییر خواهد کرد. طبیعتا افزایش قیمت دلار باعث بالارفتن ارزش سهام این شرکت‌ها و کاهش قیمت دلار باعث پایین آمدن ارزش سهام آنها می‌شود.

شاید به همین خاطر است که افراد زیادی، نوسانات نرخ ارز را عامل اصلی ریزش بورس می‌دانند. اما توجه داشته باشید در خصوص شرکت‌هایی که صنعت آنها رابطه مستقیم با بازارهای جهانی ندارد، ممکن است این افزایش ارزش سهام پس از یک تا دو ماه بعد از افزایش قیمت دلار رخ دهد.

برخی شرکت‌ها به دلیل وجود قوانین سفت و سخت دولتی باید قیمت کالاهای تولیدی خود را ثابت نگه دارند، اما از طرف دیگر با افزایش قیمت دلار ممکن است، قیمت مواد اولیه‌ای که این شرکت برای تولید به آنها نیاز دارد نیز افزایش پیدا کند. در این حالت درآمد شرکت ثابت اما هزینه‌های آن افزایش یافته است، و این شرکت با ریسک ورشکستگی و ایجاد مشکلات مالی روبرو خواهد شد.

اینجاست که می‌توان نتیجه گرفت به احتمال زیاد قیمت سهام این شرکت با افزایش دلار و تورم کاهش خواهد یافت. این دست از شرکت‌ها ممکن است بدهی‌های ارزی داشته باشند که افزایش قیمت دلار باعث افزایش این بدهی‌ها نیز خواهد شد. علاوه‌براین با توجه به تورمی که در بازار بوجود‌ آمده است، در صورتی که به درآمد بالاتری نرسیده‌ باشند، هزینه‌های جاری این شرکت‌ها نیز افزایش خواهد داشت.

با افزایش قیمت دلار، خرید سهام کدام شرکت‌ها سودآور خواهد بود؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، شرکت‌های که قیمت تولیدات و دارایی‌های آنها با افزایش قیمت دلار افزایش می‌یابد، معمولا انتخاب مناسب‌تری برای افرادی هستند که می‌خواهند خرید و فروش سهام خود را با بازار ارز تنظیم کنند. از طرف دیگر افزایش قیمت دلار تاثیر منفی بر کسب و کارهایی خواهد داشت که مجبور هستند مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند.

توجه داشته باشید با اینکه در سال‌ها گذشته (1399) تقریبا شاهد افزایش قیمت ارز بودیم اما در برهه‌هایی این افزایش تاثیر عکس روی قیمت سهام گذاشت و به گفته برخی کارشناسان، بازار سرمایه نسبت به دلار بی‌توجه شده بود و عوامل دیگر اجازه تاثیر دلار نمی‌داد.

البته فراموش نشود که افزایش ارز به همان صورت که می‌تواند محرکی برای صعود قیمت سهام شود، در زمان کاهش نیز می‌تواند ریسک قابل‌توجهی را متحمل سرمایه شما در بورس کند.

عامل اصلی ریزش بورس را کجا پیدا کنیم؟

در نیمه دوم شهریور ۱۴۰۰ شاهد اصلاح نزدیک به ۱۵۰ هزار واحدی شاخص کل بورس بودیم، در صورتی که در همین بازه، بازار دلار نوسان آنچنانی را تجربه نکرد.

درست است که میزان تغییر قیمت دلار و عرضه و تقاضای آن تاثیرات مستقیمی بر بورس دارد، اما هر تغییری در بازار را نمی‌توان به نوسانات دلار نسبت داد.

سیاست‌های کلی هر دولت، مبنی بر تثبیت قیمت، قوانین عرضه و غیره نیز می‌توانند بر وضعیت بورس تاثیر بگذارند.

از طرف دیگر استقبال شدید که سال گذشته (۱۳۹۹) از بازار بورس شد، خود می‌تواند یکی از عوامل اصلی ریزش بورس باشد. با محبوبیت ناگهانی بورس، افراد بسیاری از هر قشری به سمت آن هجوم آوردند. خیلی‌ها فریب سودهای چندصد درصدی سهام عرضه‌ اولیه‌ای خوردند. این هجوم میزان تقاضا در بازار سهام را بالا برد و نمودارها را صعودی کرد.

اکثر این افراد دانش کافی برای سرمایه‌گذاری نداشتند و با هر شایعه‌ای به سمت دیگری روانه می‌شدند، با شروع کاهش قیمت سهام، اکثر این افراد در صف‌های فروش قرار گرفتند و به دنبال این بودند که هرچه سریعتر سرمایه خود را از بورس خارج کنند. این عرضه ناگهانی اما با تقاضای کمی روبرو بود و همین روند به ریزش بازار بورس دامن زد.

کرونا، عامل فلج‌کننده اقتصاد

اما این عرضه و تقاضا تنها عامل اصلی ریزش بورس نبود. شیوع بیماری کرونا و ویروس کووید ۱۹ به بدنه اقتصاد ضربه مهلکی وارد کرد. البته این ضررها تنها به کشور ما محدود نمی‌شود و اقتصاد جهانی با ضررهای میلیارد دلاری روبرو کرد که هنوز دنبال راهی برای جبران آن هستند. شرایط بیماری، چرخ صنایع را کند کرد، به نحوی که دنیا در بسیاری از بخش‌ها با کاهش تولید و تامین نشدن کالاهای اساسی روبرو شد.

علاوه‌براین، کشور ما حتی پیش از ورود ویروس کرونا نیز با مشکلات اساسی که در نتیجه تحریم‌ها بوجود آمده‌ بود دست و پنجه نرم می‌کرد، تبادلات مالی به مشکل خورده و چرخه اقتصادی را با معضلات بسیاری مواجه کرده بود.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سخن پایانی

نوسانات قیمت دلار، چه کاهشی باشد و چه افزایشی بر بازار بورس تاثیر می‌گذارد، ممکن است این تاثیرات در لحظه قابل مشاهده نباشند، اما بورس با وقفه‌ای یک یا چند ماهه نسبت به تحولات بازار دلار واکنش نشان خواهد داد.

اما نمی‌توان هر تغییری در بورس را به تحولات ارزی و دلار نسبت داد، رشد و یا ریزش بازار بورس به عواملی بسیاری از جمله وضعیت اقتصاد یک کشور، وضعیت اقتصاد جهانی، میزان تورم، قوانین مصوب جدید، اصلاح قیمت و یا حتی پاندمی‌های ناگهانی وابسته است.

قیمت دلار معیار مناسبی و لازمی برای تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری، خرید و فروش در بازار بورس است، اما این معیار به تنهایی کافی نخواهد بود.

با این حال، سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که افراد با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان بابت تحلیل و رصد اخبار و بازارهای جهانی، متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را به صورت غیرمستقیم انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.