سرمایه گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت؟ انتخاب شما کدام است؟

1840 نفر 5 دقیقه
سرمایه - گذاری - بلند مدت - کوتاه مدت - بورس

با شنیدن واژه سرمایه‌گذاری، موضوعات بسیاری پیرامون خرید ارز و سکه، ورود به بورس یا خرید ارز‌های دیجیتال، خرید ملک و غیره در ذهنمان شکل می‌گیرد. اما پرسش اینجاست برای موفق بودن در سرمایه‌گذاری باید چه کارهایی انجام داد؟ سرمایه گذاری بلندمدت بهتر است یا کوتاه مدت؟ استراتژی ما چگونه باید باشد؟ و سوالاتی از این قبیل که پاسخ به آنها می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت ما داشته باشد.

یکی از تعریف‌های رایج در مورد سرمایه‌گذاری (investment) را ارزش از دست رفته دارایی در زمان حاضر، برای به دست آوردن ارزش بیشتر در زمان آینده می‌دانند. به این معنا که سرمایه‌گذار به جای آنکه سرمایه خود را اکنون صرف امور مشخصی کند و از آن منفعت ببرد، تلاش می‌کند با قرار دادن آن در حوزه‌ای خاص، به ارزش بیشتری در زمان آینده برسد.

اما در تعریف دیگری از سرمایه‌گذاری اینگونه گفته شده است که افراد، منابع مالی و پس‌انداز خود را در جایی به کار گیرند که بعد از مدتی هم اصل پول را داشته باشند و هم به سود مشخصی برسند.

سرمایه‌گذاری دلالی نیست

سرمایه‌گذاری را نباید با بسیاری از فعالیت‌های دلالی یا موارد مشابه آن اشتباه گرفت. بسیاری از افرادی که به دنبال نوسان‌گیری از بازارهای مختلف ارز، خودرو، مسکن، طلا و سایر بازارها هستند، اساسا سرمایه‌گذار نیستند.

هر چند استراتژی نوسانگیری، می‌تواند در سرمایه‌گذاری استفاده شود ولی ممکن است با معنای واقعی سرمایه‌گذاری فاصله داشته باشد. نوسان‌گیر به افرادی گفته می‌شود که دارایی را خریداری کرده و در مدت زمان بسیار کوتاه بلافاصله با اولین تغییر قیمت آن را می‌فروشند تا به سود نسبی برسند. البته نوسان‌گیرها همیشه سود نکرده و گاهی هم ضرر شناسایی می‌کنند.

از طرفی، نباید خرید یک کالا یا محصول را به قصد مصرف، سرمایه‌گذاری دانست. مگر آنکه خرید کالا به نحوی باشد که بعد از مدتی، بتوانید سود خوبی به دست آورید.

البته سرمایه‌گذار بدون هیچ تعارفی، به دنبال کسب سود و حفظ دارایی‌های خود در برابر تورم است. به طور کلی سرمایه‌گذاری را از منظر مدت زمان نگهداری آن دارایی، می‌توان به دو دسته سرمایه‌گذاری کوتاه‌‌مدت و بلندمدت طبقه‌بندی کرد. در ادامه هرکدام از این نوع سرمایه‌گذاری‌ها را به‌صورت کامل تشریح شده است.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت

سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، همانگونه که پیداست به مدت زمان نگهداری دارایی برمی‌گردد. معمولا این زمان را بین 3 تا 12 ماه در نظر می‌گیرند ولی می‌تواند با توجه به استراتژی معاملاتی افراد، کمتر یا بیشتر باشد. معمولا در این نوع سرمایه‌گذاری، دارایی طوری انتخاب می‌شود که ‌میزان نقدشوندگی آن بالا باشد که سرمایه‌گذار بتواند در مدت زمانی کوتاه منابع و دارایی‌های خود را به پول نقد تبدیل کند. از مهم‌ترین انواع سرمایه‌گذاری‌های کوتاه می‌توان به سپرده‌های بانکی کوتاه‌مدت، خرید برخی از اوراق بادرآمد ثابت و همچنین بعضی از اوراق بهادار با هدف نگهداری کوتاه مدت، اشاره کرد.

این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. چرا که سرمایه‌گذار باید در لحظه تصمیم بگیرد تا ضرر و زیان نشود. به همین خاطر است که سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت استرس بیشتری دارد. زیرا ممکن است در بازه زمانی خاصی متحمل ضرری شود که آرامشش را خدشه‌دار کند.

این استراتژی مختص افراد حقیقی با سرمایه کم یا شرکت‌های کوچک نیست، بلکه شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت و اپل هم گاهی اوقات، این نوع از سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده‌اند. شرکت مایکروسافت در صورت مالی 3 ماهه خود که در 31 مارس 2018 منتشر شد، عنوان کرده که 135 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت انجام داده است. شرکت اپل هم در این برهه زمانی، استراتژی سرمایه‌گذاری کوتاه مدت اتخاذ کرده بود که سرمایه‌گذاری او بالغ بر 254 میلیارد دلار بوده است.

سرمایه گذاری بلندمدت

افرادی که استراتژی سرمایه‌ گذاری بلندمدت را انتخاب می‌کنند، معمولا بازه زمانی حداقل یک سال را در برای نگهداری دارایی خود، در نظر می‌گیرند. این افراد، انتظار سود بیشتری از سرمایه‌گذاری خود دارند. این نوع سرمایه‌گذاری مناسب افرادی است که قصد دارند با حفظ ارزش دارایی خود، بازدهی بیشتری کسب کنند و در کنار درآمد اصلیشان درآمد مکملی نیز داشته باشند. به عبارتی، سرمایه‌گذار انتظار زیادی برای بازگشت زودهنگام سرمایه به‌صورت نقدی ندارد.

سرمایه‌گذاران براساس اهداف خود در سرمایه‌گذاری، میزان سرمایه، زمان مورد نظر، شرایط اقتصادی کشور، وضعیت بازارهای موازی، این گونه سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنند. نکته قابل توجه اینجاست که بازدهی بورس در بازه‌های زمانی 5 ساله و بیشتر، از بازارهای دیگری مثل مسکن، سکه و طلا و دلار بیشتر بوده است.

با توجه به نکات مطرح شده می‌توان گفت که سرمایه‌گذاران بلندمدت دید استراتژیک و راهبردی‌تری از سرمایه‌گذاری دارند. آن‌ها صرفا به دنبال کسب سود در مدت زمان کوتاهی نیستند، ریسک کمتری را متحمل می‌شوند و میزان بازگشت سرمایه‌شان هم حداقل بیشتر از یک سال است.

با این حال، معمولا میزان سودآوری در سرمایه‌ گذاری بلندمدت بیشتر از سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است. از نمونه‌های این نوع از سرمایه‌گذاری می‌توان به سپرده‌های بانکی بلندمدت، املاک و مستغلات و برخی سهام بورسی اشاره کرد. استراتژی لشکر در خرید و فروش سهام نیز نمونه‌ای از استراتژی‌های بلندمدت بورسی می‌توان در نظر گرفت.

تفاوت سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت

سرمایه گذاری بلندمدت برخلاف سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ساده است!

البته این برداشت اشتباه نشود که سرمایه‌گذاری کار راحتی است. این جمله از این جهت در کشور ما صدق می‌کند که در شرایط تورمی اقتصاد، قیمت هر دارایی در بلند مدت رشد خواهد کرد. مسئله‌ای که در اینجا خودنمایی می‌کند، بحث هزینه فرصت است. به این معنی که شما با انتخاب یک گزینه، از منافع دیگر گزینه‌ها بی‌بهره خواهید بود.

تیم متخصص و حرفه‌ای مدیریت ثروت مانو، با در نظر گرفتن، درجه ریسک‌پذیری افراد، با ارائه طرح‌های متنوع سرمایه‌گذاری، همواره تمام تلاش خود را می‌کند که بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را برای مشتریان خود انتخاب می‌کند.

  • همانطور که گفته شد، یکی از مزایای سرمایه گذاری بلندمدت کاهش استرس و عدم نیاز به بررسی مداوم سبدهای سرمایه‌گذاری است. نوسان‌های بازار در مدت زمان کوتاه تاثیری بر احوال سرمایه‌گذار ندارد. همین موضوع به او آرامش خواهد داد.
  • نکته دیگری که در سرمایه‌گذاری بلندمدت به چشم می‌خورد، این است که امکان جبران و اصلاح اشتباه برای سرمایه‌گذار وجود دارد. همه افراد حتی با تجربه‌ترین آن‌ها در سرمایه‌گذاری اشتباهاتی دارند که سرمایه گذاری بلندمدت به آن‌ها اجازه اصلاح را خواهد داد.
  • معمولا بازدهی در سرمایه گذاری بلندمدت بیشتر از سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است.

 

سخن پایانی

داشتن استراتژی، آگاهی از درجه ریسک‌پذیری خود، توان اقتصادی خود، تحلیل و پیگیری اخبار مهم، نقش حیاتی در سرمایه‌گذاری موفق شما خواهد داشت. اگر زمان کافی برای کسب دانش تخصصی و انجام تحلیل‌های اقتصادی ندارید، مانند تمام کشورهای پیشرفته، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین انتخاب خواهد بود.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.