چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

1130 نفر 5 دقیقه
بورس - سرمایه گذاری - مانو - ریسک

پیش از آنکه به پاسخ چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم بپردازیم، ذکر این نکته ضروری است که آگاهی داشتن از مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بورس، شناخت اصول اولیه سرمایه‌گذاری در آن و یادگیری مفاهیم و ویژگی‌های آن می‌تواند کمک چشمگیری در موفقیت ما کند.

اولین قدم

اولین مرحله‌ی سرمایه‌گذاری در بورس، دریافت کد بورسی است. برای شروع سرمایه گذاری در بازار بورس اوراق بهادار لازم است هر فرد کد بورسی مختص خودش را داشته باشد. این کد به منزله شناسنامه‌ی فرد در بازار سرمایه است و بدون آن نمی‌توانید سرمایه گذاری خود را در بورس شروع کنید. دریافت کد بورسی از طریق کارگزاری امکان پذیر است.

کارگزاری چیست؟

کارگزاری در واقع نوعی واسطه بین خریداران و فروشندگان سهام هستند که شما را به هسته معاملات وصل می‌کند و اطلاعات خرید و فروش سهام را به هسته معاملات ارسال می‌کند. کارگزاری‌ها پس از انجام معامله، مبلغ مشخصی را به عنوان کارمزد معامله دریافت می‌کنند. بیش از 100 کارگزاری فعال وجود دارد که می‌توانید با توجه به امکانات، پاسخگویی و عملکرد آنها، کارگزار مد نظر خود را انتخاب و برای دریافت کد معاملاتی اقدام کنید.

نحوه‌ی گرفتن کد بورسی از کارگزاری

همانطور که اشاره شد، دریافت کد بورسی از طریق مراجعه به کارگزاری انجام می‌شود. علاوه‌براین، هر کارگزاری با برخی دفاتر پیشخوان هم همکاری می‌کنند که برای دریافت کد، از آنجا نیز می‌توانید اقدام کنید. در زمان ثبت نام در کارگزاری، از شما کد رهگیری ثبت نام در سامانه سجام می‌خواهند.

نحوه ثبت نام در سامانه سجام

سجام یا همان سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به مشتریان، آن را ایجاد کرده است. برای دریافت کد سجام، مشخصات شخصی خود را در این سامانه ثبت و پس از تکمیل مراحل، کد ده رقمی رهگیری را دریافت خواهند کرد. پس از آن می‌توانید با در درست داشتن مدارک هویتی، شناسنامه و کارت ملی، به یکی از دفاتر پیشخوان دولت یا یکی از شعبه‌های کارگزاری بورس مراجعه کنید و پروسه‌ی احراز هویت را انجام دهید. برخی از کارگزاری‌ها، به صورت غیرحضوری نیز خدمات انجام می‌دهند.

سرمایه‌گذاری آنلاین در بورس

با توجه به این که امروزه اغلب کارها با استفاده از اینترنت و به صورت آنلاین انجام می‌شود، معاملات بورسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای آن که بتوانید به صورت آنلاین معامله بورسی انجام دهید، لازم است کد آنلاین سامانه معاملاتی خود را از کارگزاری دریافت کنید. پس از آن که تمام مراحل مربوط به ثبت نام و دریافت کد بورسی را انجام دادید، می‌توانید به صورت آنلاین و با مراجعه به پنل کاربری‌تان خرید و فروش سهام را انجام دهید.

حال که سوال چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم پاسخ داده شد، لازم است در اولین قدم از نحوه‌ی انجام معاملات و محاسبه‌ی سود و زیان معاملات، اطلاعات کافی داشته باشید. در واقع داشتن دانش کافی در زمینه‌ی بورس اوراق بهادار و خرید و فروش آن کمک بسیار زیادی به شما می‌کند. انجام معاملاتی بورسی نیز مانند سایر معاملات به آموزش احتیاج دارد.

در صورتی که بدون داشتن اطلاعات کافی، به خرید و فروش و انجام معاملاتی بورسی اقدام کنید، ممکن است ضرر بسیار زیادی را تجربه کنید و سرمایه‌تان را از دست بدهید. شرکت در دوره‌های معتبر آموزشی به شما کمک می‌کند که اطلاعات کافی و صحیح در اختیار داشته باشید و معاملات درست‌تری انجام دهید. بنابراین از خواندن مطالب و مقالات مختلف در زمینه‌ی بورس و سرمایه‌گذاری و شرکت در دوره‌های آموزش معتبر و مفید غافل نشوید.

یکی دیگر از مواردی که در سرمایه‌گذاری بورس اهمیت بسیار زیادی دارد، دنبال کردن اخبار مربوط به بورس است. بهتر است اخبار بورس را به صورت روزانه و از طریق خبرگزاری‌های معتبر دنبال کنید.

بسیار مهم است که قبلا از معامله، استراتژی معاملاتی داشته باشید که مطابق با آن دست به خرید یا فروش بزنید. آن چه که برای سرمایه گذار در بورس اهمیت دارد، داشتن قدرت تحلیل بالا است.

یک سرمایه‌گذار باید بتواند با توجه به اخبار و بررسی اوضاع بورس در هفته‌های گذشته، تحلیل نسبتا درستی از شرایط داشته باشد و با توجه به این شرایط برای خرید یا فروش سهام تصمیم‌گیری کند. تحلیل بورس به دو نوع تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال تقسیم می‌شود. در تحلیل تکنیکال، براساس الگوهای گذشته، روند قیمتی سهام در آینده را پیش بینی می‌کند. تحلیل بنیادی بر این اصل بنا شده است که هر سهم ارزش ذاتی دارد که از متغیرهای بسیار زیادی تاثیر می‌پذیرد. در تحلیل بنیادی عوامل تاثیرگذار بر ارزش سهام بررسی می‌شوند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

 

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با تمام پتانسیل‌هایی که دارد، یک حرفه‌ی کاملا تخصصی است و برای موفق بودن در آن باید دانش تخصصی آن را آموخت و زمان کافی برای تحلیل آن صرف کرد. با این حال، مانند تمام کشورهای پیشرفته، برای افرادی که زمان کافی برای کسب مهارت‌ها و رصد بازار را ندارند، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین گزینه محسوب می‌شود.

در ضمن، تیم مدیریت ثروت مانو نیز با تیم تخصصی و پشتیبانی 24 ساعته، همواره به دنبال بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای مشتریانش است. مانو طرح‌های متنوع سرمایه‌گذاری متناسب با درجه ریسک‌پذیری افراد ارائه می‌کند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.