صندوق درآمد ثابت (سرمایه‌گذاری بدون ریسک)

1976 نفر دقیقه

آیا سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت، بدون ریسک است؟

صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت یا fixed income، ریسک بسیار کمی دارد و همانند بانک‌ها، جریان نقدینگی ثابتی را برای سرمایه‌گذاران تامین می‌کند با این تفاوت که تقریبا بیشتر از بانک‌ها سودآوری دارند. ریسک در ذات بازار سهام هست، ولی چرا صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را تقریبا بدون ریسک می‌نامند؟

در پاسخ باید بگوییم، از آنجایی که در ترکیب دارایی صندوق های با درآمد ثابت شامل ابزارهای کم ریسکی از جمله اوراق مشارکت، اوراق بدهی، گواهی‌های سپرده بانکی و سایر اوراق کم‌ریسک قابل معامله در بازار سرمایه است، در کل این صندوق‌ها را بدون ریسک تلقی می‌کنند. هر سرمایه‌گذار با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری، در سبد دارایی صندوق شریک شده و می‌تواند با ابطال واحدها، سرمایه خود را به وجه نقد تبدیل کند. هنگامی که سرمایه‌گذار واحد خود را ابطال می‌کند، پولش را به قیمت روز دریافت می‌کند که می‌تواند کمتر یا بیشتر از مقدار اولیه سرمایه‌گذاری باشد.

بازده صندوق درآمدثابت

قیمت هر واحد از این صندوق‌ها، از تقسیم ارزش سبد به تعداد واحد صندوق به دست می‌آید. با تغییر ارزش سبد، قیمت واحدها، روزانه تغییر می‌کند. از زمانی که واحدهای سرمایه‌گذاری صادر می‌شود، سود آن محاسبه و در صورت ابطال واحدها، اصل و سود باقیمانده به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود.

ارزش سبد و بازده سبد صندوق در پایان وقت بازار محاسبه و اعلام می‌شود. به عنوان مثال، اگر نرخ سود پیش‌بینی شده برای یک صندوق با درآمد ثابت 20% و پرداخت سود آن ماهانه باشد، چنانچه سرمایه‌گذار 6 میلیون تومان در صندوق سرمایه‌گذاری کرده باشد، در پایان ماه 100000 تومان سود به حساب وی واریز خواهد شد.

طرح سرمایه‌گذاری آمین نیز یک صندوق درآمد ثابت است که با ثبت نام در وب سایت مدیریت ثروت مانو و تکمیل فرایند ثبت نام، امکان سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد. همانطور که گفته شد، این صندوق‌ها مناسب افرادی است که تمایل دارند ریسک سرمایه‌گذاری خود را پایین نگه دارند و در عین حال سودی بیشتری نسبت به بانک دریافت کنند.

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، از مزایای متعددی برخوردار است که برخی از آنها عبارتند از:

  • نقدشوندگی آسان و سریع

هر یک از سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی در هر روزی که مایل باشند، واحدهای سرمایه‌گذاری خود را معامله کنند. این ویژگی در زمان‌هایی که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند در بازارهای دیگر، سرمایه خود را نقد کنند، بیشتر خودنمایی می‌کند.

  • امکان پیش‌بینی سود و پرداخت به موقع آن

سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، معمولا به صورت دوره‌های ماهانه، فصلی، شش ماهه و یک ساله پرداخت می‌شود. البته اغلب صندوق‌های با درآمد ثابت پرداخت ماهانه دارند. همچنین، پیش‌بینی سود صندوق برای ماه‌های آتی به مشتریان اعلام می‌شود و در تاریخ معین و اعلام‌شده از سوی صندوق به حساب سرمایه‌گذار واریز خواهد شد.

  • ضامن نقدشوندگی معتبر

اغلب صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، یک رکن مهم به نام ضامن نقدشوندگی دارند که معمولا یک نهاد مالی معتبر است. این امر باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران با خیال آسوده‌تری سرمایه‌گذاری کنند. در برخی طرح‌های سرمایه‌گذاری مانو، بانک سامان نقش ضامن نقدشوندگی را به عهده دارد.

  • استفاده از تجربه و تخصص مدیران حرفه‌ای

مدیران و تیم‌های تحلیلگر شرکت ارائه‌دهنده صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمدثابت، از تجربه و دانش تخصصی بسیار خوبی برخوردار هستند و با رصد و تحلیل مداوم، همواره مناسب‌ترین اوراق را پیدا می‌کنند و در بهترین زمان آنها را معامله می‌کنند. این امر منجر به تقویت عملکرد صندوق و افزایش سود سرمایه‌گذاران خواهد شد.

  • امکان سود بیشتر در مقایسه با سپرده‌های بانکی

سرمایه‌گذاری در صندوق های با درآمد ثابت همانند بانک‌ها، ریسک کمی دارد اما از نظر سودآوری، سرمایه‌گذاری در بورس از بازدهی بیشتری برخوردار است. از این رو، سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت برای افراد کم ریسک که پول خود را به صورت سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گزینه جذابی به شمار می‌رود.

 ریسک‌های صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

سرمایه‌گذاری در صندوق های با درآمد ثابت، به طور کامل، بدون ریسک نیست. هر چند تمهیدات لازم در نظر گرفته می‌شود تا سرمایه‌گذاری در صندوق سودآور باشد، اما احتمال وقوع زیان در سرمایه‌گذاری‌های صندوق همواره وجود دارد. برخی از این ریسک‌­ها عبارتند از:

  1. ریسک کاهش ارزش دارایی‌های صندوق
  2. ریسک نکول اوراق بهادار با درآمد ثابت
  3. ریسک نوسان بازده بدون ریسک
  4. ریسک نقدشوندگی واحدهای ابطال‌شده (در صورت عدم وجود ضامن نقدشوندگی)

استراتژی‌های تعیین سود صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

سرمایه‌گذاران صندوق های با درآمد ثابت از دو طریق سود دریافت می‌کنند که عبارتند از:

  1. افزایش ارزش خالص دارایی‌ها

هنگامی که ارزش سبد صندوق با درآمد ثابت افزایش می‌یابد، قیمت واحدهای صندوق نیز بالاتر رفته و سرمایه‌گذار می‌تواند سود مناسبی را از طریق فروش واحدها و استفاده از اختلاف قیمت صدور و ابطال کسب کند.

  1. دریافت سود تقسیمی دوره‌ای

صندوق‌های با درآمد ثابت دو نوع پرداخت سود دارند. برخی از آنها، به صورت دوره‌ای سود واریز می‌کنند و برخی دیگر، فقط در پایان هر سال مالی سود تقسیم می‌کنند. هر مشتری می‌تواند طبق سلیقه و نیاز خود، صندوق متناسب با شرایط خود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند.

انواع صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت با ضامن نقدشوندگی

  • صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت با پیش بینی سود و با تقسیم سود
  • صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت با پیش بینی سود و بدون تقسیم سود
  • صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت بدون پیش بینی سود و با تقسیم سود
  • صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت بدون پیش بینی سود و بدون تقسیم سود

این نوع صندوق ها می‌توانند ضامن نقدشوندگی نیز نداشته باشند.

بیشتر بدانیم

  • صندوق‌ها معمولا میزان پیش‌بینی سود خود را در شعبه بانک، وب سایت یا کارگزاری اعلام می‌کنند. اما بایستی توجه نمود که سود قطعی صندوق می‌تواند با عدد پیش‌بینی شده متفاوت باشد. این امر به دلیل آن است که ارزش سبد صندوق‌ها هر روز تحت تاثیر عوامل مختلفی از بازار بوده و تغییر می‌کند.
  • طبق مصوبه واحد مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، امکان تضمین نرخ سود به وسیله صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت وجود ندارد و صندوق‌ها تنها می‌توانند سود دوره آتی را پیش‌بینی کنند. شایان ذکر است که در شرایط عادی بازار، سود پیش‌بینی شده به سود واقعی بسیار نزدیک است.
  • حداقل و حداکثر مبلغ سرمایه‌گذاری برای شروع در هر صندوق متفاوت بوده و هر یک از صندوق‌ها تنها به اندازه ظرفیت خود سرمایه جذب می‌کند.
  • زمان و شیوه پرداخت سود برای هر صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت متفاوت و مطابق اساس‌نامه و امیدنامه صندوق است. هزینه ابطال واحدها و همچنین مدت زمان ابطال را، اینکه چند روز بعد پول به حساب مشتری واریز می‌شود، از طریق شعبه بانک یا کارگزاری صندوق و یا وب سایت صندوق قابل مشاهده است.
  • تعداد روزهایی که برای ابطال و صدور واحدها اعلام می‌شود، بر اساس روزهای کاری بوده و روزهای تعطیل و پایان هفته، در نظر گرفته نمی‌شود.
  • سرمایه‌گذاری در واحدهای صندوق با درآمدثابت شامل مالیات نمی‌شود و معاف از مالیات است.

 اگر کسی تمایل داشته باشد در ازای تحمل ریسک بالاتر، سود بیشتری از بازار سهام دریافت کند، و در عین حال، دانش تخصصی و زمان کافی برای تحلیل و رصد بازار ندارد، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی بهترین گزینه خواهد بود.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.