ارکان صندوق های سرمایه گذاری و مهمترین وظایف آنها

6486 نفر 5 دقیقه
ارکان صندوق های سرمایه گذاری ، مانو

مهمترین هدف تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری، جمع‌آوری سرمایه‌های خرد افراد و تخصیص آن به دارایی‌هایی است که بتواند بهینه‌ترین سود را نصیب سرمایه‌گذارانش کند. لذا افرادی که زمان کافی برای کسب دانش تخصصی مالی ندارند و یا سرمایه‌گذاری در بورس، شغل اول آنها محسوب نمی‌شود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی آنهاست. برای اینکه این صندوق بتواند کارایی مورد نظر را داشته باشد، به ارکانی نیاز دارد که هر کدام می‌بایست در راستای اهداف صندوق به وظایف خود عمل کنند. این وظایف به دو بخش اجرایی و نظارتی تقسیم می‌شوند که در ادامه به برخی از مهمترین ارکان صندوق های سرمایه گذاری پرداخته می‌شود.

مجمع صندوق

مجمع صندوق بالاترین رکن صندوق محسوب می‌شود که مهمترین وظیفه آن انتخاب مدیر، متولی، ضامن و حسابرس است. مجمع صندوق با حضور دارندگان حداقل نصف به علاوه یک واحد سرمایه‌گذاری ممتاز که حق رای داشته باشند، رسمیت پیدا می‌کند. واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز، آن بخش از سرمایه اولیه است که توسط موسسین تامین می‌شود و پس از پرداخت این مبلغ است که مجوز عرضه عمومی آن صادر خواهد شد.

مدیر صندوق

مدیر صندوق، نقش اجرایی به عهده دارد و مهمترین وظیفه او طبق اساسنامه ارائه گزارش‌های پیش‌بینی شده به متولی، حسابرس و سازمان بورس است. مدیر صندوق یک یا چند شخص حقیقی را به عنوان مدیر یا مدیران سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند که به نمایندگی از او تصمیمات مربوط به سرمایه‌گذاری، خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار را در چارچوب مقررات اتخاذ می‌کند. صلاحیت حرفه‌ای تمامی این افراد می‌بایست به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار برسد. در طرح‌های سرمایه‌گذاری مانو، کارگزاری بانک سامان، تامین سرمایه کاردان و تامین سرمایه امین وظیفه مدیریت صندوق را به عهده دارند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

 

متولی صندوق

یکی دیگر از ارکان صندوق های سرمایه گذاری، متولی صندوق است که یک رکن نظارتی محسوب می‌شود. از مهمترین وظایف او می‌توان به نظارت مستمر بر عملکرد مدیر صندوق و پیشنهاد حسابرس به مجمع صندوق اشاره کرد. متولی توسط مجمع صندوق انتخاب می‌شود که در واقع امین سرمایه‌گذاران خواهد بود و به عنوان نماینده و وکیل سرمایه‌گذاران برای اقامه هر گونه دعوای کیفری علیه صندوق انجام وظیفه می‌کند. در طرح‌های سرمایه‌گذاری مانو، موسسه حسابرسی شاخص اندیشان، نقش متولی را به عهده دارند.

ضامن

ضامن نقدشوندگی از ارکان صندوق های سرمایه گذاری است که توسط مجمع انتخاب و پس از تایید سازمان بورس به عموم معرفی می‌شود. ضامن در شرایطی که صندوق برای پرداخت‌های مشخص‌شده طبق اساسنامه یا ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، وجه نقد کافی نداشته باشد، نقدینگی لازم را فراهم می‌کند. وجود ضامن نقدشوندگی را می‌توان یکی از شاخص‌های کلیدی در انتخاب صندوق دانست. در طرح‌های سرمایه‌گذاری مانو، شرکت تامین سرمایه کاردان این نقش مهم را به عهده دارند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نقش ضامن نقدشوندگی می‌توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

حسابرس

حسابرس نیز در بین ارکان صندوق نقش نظارتی دارد و توسط متولی انتخاب می‌شود که می‌بایست به تایید مجمع صندوق برسد. حسابرس صندوق مسئول بررسی اصول و رویه‌های مدیر و متولی در اجرای وظایفشان است. همچنین در مورد کفایت یا ضعف این اصول و رویه‌ها اظهارنظر می‌کند. تهیه گزارش‌های حسابرسی برای صورت‌های مالی صندوق (شش ماهه و سالانه) با رعایت استانداردهای حسابرسی نیز بر عهده حسابرس است. موسسه حسابرس شاخص اندیشان و موسسه حسابرسی و خدمات مالی فاطر، نقش حسابرس در طرح‌های سرمایه‌گذاری مانو ایفا می‌کنند.

کارگزار صندوق

کارگزاران مسئولیت انجام معاملات را به عهده دارند و مدیر صندوق باید برای انجام معاملات سهام پذیرفته‌شده در بورس، از خدمات کارگزاران مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده کند. کارگزاری‌های بانک سامان، تجارت و آینده ارکان کارگزاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانو را به عهده دارد. خلاصه ارکان برخی از طرح‌های سرمایه‌گذاری مانو را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

ارکان طرح سرمایه­ گذاری سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی اختصاصی، خدمتی از مدیریت ثروت مانو است که به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که برای سرمایه خود، تحت قرارداد سبدگردانی، از طریق شرکت‌های سبدگردان دارای مجوز سازمان بورس مدیر اختصاصی تعیین کنند.

سبدگردانی یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است که برای هر سرمایه‌گذار متناسب با ریسک‌پذیری و اهداف مالی او، سبدی از اوراق بهادار تشکیل می‌شود و سبدگردان در قالب قراردادی مشخص و به منظور کسب انتفاع برای سرمایه‌گذار، نسبت به خرید، فروش یا نگهداری آن اوراق تصمیم‌گیری می‌کند.

  • فرآیند سبدگردانی مانو توسط شرکت کاردان و تحت مجوز سبدگردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود؛ شرکت تحلیلگر امید، رتبه اول معاملات الگوریتمی در کشور، با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و منحصر به فرد خود، فرآیند سبدگردانی را بهینه می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه سرمایه‌گذاری در طرح سبدگردانی اختصاصی با شماره 02178349000 تماس بگیرید.

ارکان طرح سرمایه‌گذاری سهامی کاردان

این طرح، صندوق سرمایه‌گذاری از نوع سهامی است که تحت عنوان صندوق سرمایه‌گذاری سهام بزرگ کاردان، به شماره 11309 در سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده است.

صندوق‌های سهامی با هدف کسب بازده بهینه، با رعایت اصول مدیریت ریسک، سرمایه جمع‌آوری شده را در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی، سرمایه‌گذاری می‌کند.

مدیرصندوق: شرکت تامین سرمایه کاردان

ضامن نقدشوندگی: شرکت تامین سرمایه کاردان

متولی صندوق: موسسه حسابرسی شاخص اندیشان

حسابرس: موسسه حسابرسی بیات رایان

ارکان طرح سرمایه ­گذاری درآمد ثابت کاردان

طرح آمین، صندوق سرمایه‌گذاری از نوع درآمد ثابتی است که تحت عنوان صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کاردان، به شماره 11310 در سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده است.

صندوق‌های درآمد ثابت با هدف کمینه کردن ریسک سرمایه‌گذاری بیش از 90 درصد سرمایه موجود را به اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی اختصاص می‌دهد.

مدیرصندوق: شرکت تامین سرمایه کاردان

متولی صندوق: موسسه حسابرسی شاخص اندیشان

حسابرس: موسسه حسابرسی و خدمات مالی فاطر

ارکان طرح سرمایه‌گذاری درآمد ثابت آینده

طرح درآمد ثابت آینده، صندوق سرمایه‌گذاری از نوع درآمد ثابتی است که تحت عنوان صندوق سرمایه‌گذاری گسترش فردای ایرانیان، به شماره 10915 در سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده است.
این صندوق با هدف مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری حدود 70 درصد سرمایه موجود را به اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی اختصاص می‌دهد.
مدیرصندوق: شركت كارگزاری بانك آينده
متولی صندوق: موسسه حسابرسی سامان پندار
حسابرس: موسسه حسابرسی وانيا نيك تدبير

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

14 نظر

  • علی گریوانی

    grywanyly983@gmail.com

  • ناصر خادم

    سلام من نظری ندارم . فقط امیدوارم که این صندوق بتواند رضایت مشتری های خود را جلب کند

  • Abouzar

    خیلی جالبه .همه عموم میتونن شرکتت کنن و از پول خود سودی در اوردند ب نظرم ایده خیلی خوبیه فقط ایشاالله بتونید نظر مردم رو جلب کنید و داستان پارسال بورس نشه

    • علیرضا بردبار

      سلام، تیم مدیریت ثروت مانو تمام سعی و تلاش خودش رو میکنه که متناسب با درجه ریسک‌پذیری افراد، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری رو انتخاب کنه.

  • حمید

    خیلی خوب

  • مهدی دولتی

    dolatim15@gmail.com

  • محبوبه

    چون تازه وارداین مجموعه شدم فعلا نمزتونم نطربدم.

    • علیرضا بردبار

      خیلی خوش آمدید، امیدواریم مجموعه مانو، تجربه خوب سرمایه‌گذاری باکیفیت برای شما رقم بزنه

  • ملیکا

    vahedimahmod115@gmail.com

  • امیر

    نظری فعلا نمیشه داد جز اینکه دعا کنیم سود ده باشه و مشکلی برای سرمایه کسی پیش نیاد و با درآمد خوب تبلیغی بشه جهت اضافه شدن کاربر در این مجموعه

  • علی

    سلام ارزهای دیجیتال کار میکنید

  • مبین

    با سلام،لطفا تاریخ نظرات درج شده را نیز زیر یا بالایِ آنها(نظرات) بیاورید، تا کاربر و بازدید کننده سایت متوجه شود که دیدگاههایِ ارایه شده مربوط به چه زمانیست. چند روزِ پیش، چند هفته، ماه، یا سالِ پیش! خواهشا تاریخ نظرات رو هم حتما درج کنید چون که برای فکر کردن و تصمیم گیری ...، مهم هست که بدونیم این نظرات مربوط به چه دوره ایی از عملکرد شرکتِ شما(شرکت سرمایه گذاری(سبد گردان) مانو ...) است.

    • علیرضا بردبار

      درود، ممنون از فیدبک مفیدتون، چشم اعمال می‌کنیم

  • حسن

    همش کلاه برداری هستش من الان بالای یکسال که 35 درصد تو ضرر هستم با تشکر از کلاهبرداری محترمانه شما